تکنیک های ریدینگ برای گرفتن نمره بهتر

 
تنظیم وقت در ریدینگ برای بیش‌تر دانش‌جوها بزرگ‌ترین دغدغه است. اما چقدر زمان باید برای متن‌ها بگذارید و چقدر برای جواب به سوالات؟ بهترین روش برای ریدینگ آیلتس ..................

پنج گام تا نمره ریدینگ 7 آیلتس

تنظیم وقت در ریدینگ برای بیش‌تر دانش‌جوها بزرگ‌ترین دغدغه است. در ریدینگ آکادمیک آیلتس شما باید سه متن را بخوانید و به چهل سوال جواب دهید. برای پاسخ ۶۰ دقیقه وقت دارید و در این ۶۰ دقیقه می‌توانید به شیوه‌ی خودتان عمل کنید. اما چقدر زمان باید برای متن‌ها بگذارید و چقدر برای جواب به سوالات؟

من نکته‌هایم را برای ریدینگ طوری طراحی کرده‌ام که به شما کمک کند به‌ترین استفاده را از وقتتان بکنید. بعضی از نکته‌هایم برای شما آشناست، به‌خصوص روش مرور سریع یا همان اسکیم کردن. باقی نکته‌هایم احتمالا تکنیک‌های جدید است و قبلا یادشان نگرفته‌اید.

به نظر من، این شش نکته موثرترین فنون است که با آن‌ها هم بتوانید از پس متن برآیید هم به همه‌ی سوالات ریدینگ جواب دهید. در آزمون بعدیتان امتحانشان کنید.

نکته‌ی اول: نخست سوالات را مرور کنید

هنگامی که می‌خوانید، مغزتان بسیار فعالیت می‌کند تا تصویری از متن بسازد. می‌توانید با خواندن سریع سوالا‌ها در این فعالیت به مغزتان کمک کنید، تا قبل از شروع متن نیم‌چه تصویری از آن‌چه قرار است بخواند داشته باشد. سوالاتْ شما را با طرحی کلی از مضمون متن آشنا می‌کند، مضمونی که بعد به شما اجازه می‌دهد متن را سریع‌تر بخوانید چون می‌دانید در انتظار چه‌جور متنی هستید. به هر حال، خیلی زود، بدون مرور سریع متن، به سوالات جواب ندهید.

نکته‌ی دوم: نخست مقدمه را بخوانید، بعد نتیجه را، آخر هم باقی پارگراف‌های متن را

بعد از مرور سوالات، می‌توانید شروع کنید به خواندن خود متن. پیش‌نهاد می‌کنم بیش از ۵ دقیقه برای این قسمت وقت نگذارید. به‌ترین روی‌کرد به متن چی است؟ به‌تان پیش‌نهاد می‌کنم نخست مقدمه‌ی متن را کامل بخوانید و بعد باقی پارگراف‌های متن را تا قسمت نتیجه‌گیری سریع مرور کنید. بعد نتیجه‌گیری را کامل بخوانید. اگر به نکته‌ی اول عمل کرده باشید، حالا خواندن باقی پارگراف‌های متن، هنگامی که می‌دانید قرار است به چه سوالاتی پاسخ دهید، برایتان خیلی راحت‌تر است. چون که مقدمه و نتیجه‌گیری را خوانده‌اید، ضرورتی ندارد همه‌ی پاراگراف‌های متن را کامل بخوانید.

نکته‌ی سوم: همه‌ی جمله‌ها را نخوانید

نکته‌ی بعدی من برای ریدینگ آیلتس اساسا درباره‌ سریع مرور کردن است. مرور سریع یعنی یک متن را خیلی تند بخوانید برای این‌که هدف کلی متن را بگیرید. اما در واقع مرور سریع چطوری است؟ یک تکنیک این است که چشم‌هایتان را روی کلمات یک خط بلغزانید و وقتی چشم‌تان یک کلمه‌ی ناآشنا دید که معنیش را نمی‌دانست هرگز دوباره برنگردید که آن کلمه را بخوانید. تکنیک بعدی این است که به دنبال هدف اصلی متن باشید. معمولا نویسنده‌ها هدف اصلی متنشان را در جمله‌های ابتدایی هر پاراگراف بیان می‌کنند. به محض این‌که آن را یافتید دیگر لازم نیست همه‌ی جمله‌های آن پاراگراف را بخوانید. نگاهی اجمالی به جمله‌ی نهایی آن پاراگرف می‌تواند به شما کمک کند که ببینید هدف اصلی را درست متوجه شده‌اید یا نه.

نکته‌ی چهارم: زیر اطلاعات خاص خط بکشید

نکته‌ی بعدی به مرور اجمالی متن مربوط است، اما این چیزی است که شما می‌توانید همراه با خواندن متن و قبل از پاسخ به سوالات انجامش دهید. اگر اسم شخص، مکان و یا سازمانی را پیدا کردید زیرش خط بکشید. این برای این است که این اسم‌ها اغلب حتما در سوالات هستند و شما باید بعدا دنبالشان بگردید. این را برای اصطلاحات ی که معمولا معنایشان در خود متن آمده هم به دردتان می‌خورد. می‌توانید زمانتان را با انجام هم‌زمان چند کار پس‌انداز کنید و روی این کلمات برای رجوع‌های بعدیتان علامت بگذارید.

نکته‌ی پنجم: برای هر سوال بیش از یک دقیقه وقت نگذارید

این آخرین نکته‌ی ریدینگ آیلتس به یکی از نکته‌هایی که برای لیسنینگ آیلتس گفتم بسیار شبیه است. در هر دو بخش، جواب درست به ۳۰ سوال از ۴۰ سوال کافی است تا شما نمره‌ی ۷ بگیرید که نمره‌ی بسیار خوبی است. شما باید وقتتان را طوری مدیریت کنید که به همه‌ی ۴۰ سوال برسید و بتوانید ۳۰ سوالی را که برایتان راحت‌تر است جواب دهید. شما که نمی‌خواهید برای جواب دادن به یک سوال سخت چند دقیقه‌تان را هدر دهید. پس مطمئن شوید که برای هیچ سوالی بیش از یک دقیقه وقت نمی‌گذارید. همیشه آخر امتحان وقت دارید برگردید عقب و با سوالاتی که واقعا سخت بودند یک‌بار دیگر گل‌آویز شوید.

 منبع: ieltsacademic

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید