چگونه Reading خود را تقویت کنیم؟

 
چگونه Reading  خود را تقویت کنیم؟
بسیاری از افراد با Reading مشکل دارند. خوب خواندن به زمان ، صبر و تمرین نیاز دارد! اهمیت مهارت خواندن (reading) در زبان انگلیسی به اندازه ی مهارت های دیگر از جمله speaking, listening و writing میباشد که تقویت آن تاثیر مستقیمی بر دیگر مهارت ها دارد. اصولاً هر شخصی روش خاص خود برای خواندن مطالب مختلف را دارد ولی روشهایی هم هست که میتوانند مهارت خواندن شما را تقویت کنند.

حتماً موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و آن را بهتر درک می کنید

 

از خود بپرسید به چه نوع موضوعی علاقه دارم؟  آیا مبتنی بر اطلاعات است ، مانند روزنامه ، کتاب درسی یا کتابچه راهنمای کاربر؟ یا اینکه خلاقانه و هنری است مثل رمان یا داستان کوتاه؟ این مهم است! باید بتوانید معنی لغات موضوع انتخاب شده را درک کنید.

در مورد هدف مطالعه خود تصمیم بگیرید

هدف خواندن شما بر نحوه خواندن شما تأثیر دارد. به عنوان مثال ، خواندن رمان برای یک کلاس می تواند متفاوت از خواندن رمان برای لذت باشد ، زیرا از شما انتظار می رود که متن را درک کنید و به خاطر بسپارید ، نه اینکه فقط از خواندن آن لذت ببرید. از خود بپرسید: برای چه هدفی می خوانم؟ بی هدف بودن و سردرگمی راه به جایی ندارد.اگر در حال خواندن برای به دست آوردن اطلاعات هستید (به عنوان مثال برای برآورده کردن شرایط کار یا مدرسه) ، احتمالاً می خواهید تکنیک های گسترده ای را امتحان کنید. واژگان را یاد بگیرید و گرامر را مطالعه کنید.

متن Reading  خود را قبل از شروع بررسی کنید

هدف از خواندن شما هرچه باشد ، چند دقیقه نگاه کردن به متن بسیار مفید است. بررسی کنید که ساختار متن چگونه است. عنوان های متن را بررسی کنید. فهرست مطالب متن را بررسی کنید. آن را به بخش های جداگانه و کوچک تقسیم کنید. کلمات کلیدی، تصاویر و نمودارهای متن را در صورت وجود بررسی کنید.

تمرکز بر روی ساختار جملات

هر لغت در جمله معنای واقعی دارد و دانستن معنای لغت به تنهایی کمکی به ما نمیکند، پس بهتر است که به جای تمرکز بر روی لغت بیشتر به معنای جمله فکر کنید.

انگلیسی فکر کنید

یعنی سعی کنید معنای لغات را انگلیسی یاد بگیرید و از دیکشنری انگلیسی استفاده کنید و وابستگی خود را به دیکشنری فارسی کمتر کنید.

همیشه هدفمند بخوانید

یعنی سعی کنید به جای آنکه متنی را تا انتها فقط روزنامه وار بخوانید سعی در پیدا کردن هدف نویسنده و همچنین پیدا کردن لغات کلیدی بگذارید، زیرا اینکار به شما کمک میکند تا مفهوم متون مختلف را سریعتر فرا بگیرید و زودتر به هدف خود برسید.

تند خوانی یک اشتباه برای زبان آموزان

معمولا افراد هنگام مطالعه ی یک متن (مثلا یک روزنامه) سعی میکنند با حداقل تلاش و حداکثر سرعت به مضمون اصلی مطلب پی ببرند. شاید بتوان این استراتژی را «تند خوانی» نامید. در این استراتژی مغز تلاش میکند تا جای ممکن کلمات کمتری را بخواند و تنها در کسری از ثانیه روی هر کلمه توقف میکند. ممکن است زبان آموزان نیز این استراتژی را برای خواندن متون انگلیسی بکار بگیرند. حال باید دید این استراتژی (سریع خوانی) چه ویژگیهایی دارد :

کلمات گرامری از قبیل حروف اضافه و حروف تعریف دیده نمیشوند. چشم تنها روی کلماتی از قبیل اسمها، فعلها، صفات و قیدهای اصلی توقف میکند.

وجوه کلمه دیده نمیشود. (مانند قسمت دوم یا سوم بودن یک فعل).

به املای دقیق کلمه دقت نمیشود. ثابت شده است که مغز کل کلمه را از روی شکل آن تشخیص میدهد و آن را بصورت حرف به حرف تجزیه و تحلیل نمیکند.

البته تند خوانی روش بسیار خوبی برای صرفه جویی در وقت است. اما مشکل اینجاست که شما برای درک یک مطلب به کلمات گرامری خیلی نیازی ندارید، اما برای ساختن یک متن یا مطلب (هنگام نوشتن یا صحبت کردن) به آنها نیاز دارید. بنابراین اگر به چیزهایی مانند حروف تعریف و حروف اضافه دقت نکنید، نخواهید توانست آنها را به درستی در جملات خودتان بکار بگیرید.

بدنبال درک کردن متن باشید

همیشه بدنبال معنای عمیق کلمات و متن نباشید. فقط سعی در درک عمومی از متنی که میخوانید باشید. همانطور که می خوانید ، بیشتر به جزئیاتی مانند املا ، تلفظ و ریتم جملات تمرکز کنید. در قسمتهایی که معنای کلمات را نمیدانید گیر نکنید. اگر می توانید نکته اصلی متن را درک کنید کافی است.

با صدای بلند بخوانید

این می تواند مهارت خواندن شما را بهبود بخشد ، زیرا باعث می شود از دو طریق با متن درگیر شوید: با چشمانتان ، همانطور که به کلمات نگاه می کنید و با گوش هایتان ، هنگام گوش دادن به آنها. اگر می خواهید تلفظ لغات را یاد بگیرید ، خواندن با صدای بلند را تمرین کنید.

سعی کنید معنی هر کلمه جدید را حدس بزنید

وقتی به کلمه ای رسیدید که معنی آن را نمی دانید ، به فرهنگ لغت سر نزنید. درعوض ، سعی کنید معنی کلمه را بر اساس کلمات دیگر پیرامون آن (متن) حدس بزنید. به عنوان مثال ، جمله زیر را خوانده اید و می خواهید بدانید که "pessimist" به چه معنی است:

My mother is always happy and optimistic, the total opposite of my brother, the pessimist.

از جمله می توان  حدس زد که "pessimist" به معنای "بدبینی"  است.

(مادرم همیشه خوشحال و خوش بین است ، برعکس ، برادرم بدبین است)

 

کلمات جدیدی را که می خواهید یاد بگیرید بنویسید

اگر به کلماتی رسیدید که نمی توانید درک کنید حتی با توجه به کلمات پیرامون آن ، آنها را یادداشت کنید و معنی آنها را در یک فرهنگ لغت خوب جستجو کنید. به این ترتیب ، شما می توانید بعداً این کلمات را مطالعه کنید.

بیشتر مطالعه کنید

هرچه بیشتر مطالعه کنید،  مهارت Reading  برای شما آسانتر می شود. تمرین روزانه حداقل 15 تا 30 دقیقه در روز ، تفاوت بزرگی در مهارت Reading  شما ایجاد خواهد کرد. هر آن چه که به آن علاقه دارید مطالعه کنید.

یادداشت برداری کنید

اگر می خواهید چیزی را  واقعا یاد بگیرید ، مانند مطالعه کتاب درسی یک دفترچه بردارید  و یادداشت های مهم خود را هنگام خواندن یادداشت کنید. اگر قسمتهایی وجود دارد که شما آنها را متوجه نمیشوید ، آن ها را یادداشت کرده و سر فرصت به آن ها بپردازید.

www.sepano-ac.ir

www.sepano.org.ir

www.sepano.net

کانال تلگرام سپانوhttp://www.telegram.me/sepanoec

صفحه اینستاگرام سپانوhttps://www.instagram.com/sepanola/

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید