​زبان چینی یا زبان ماندارین؟؟؟

 
​زبان چینی یا زبان ماندارین؟؟؟
زبان ماندارین چه زبانیه؟ چرا زبان چینی زبان سختیه؟ نکاتی جالب درمورد الفبای زبان چینی رو اینجا بخونین. چطوری میتونم زبان چینی رو یاد بگیرم؟

آموزش زبان چینی:


زبان چینی یا زبان ماندارین یکی از سخت ترین زبان های دنیاست. حتما تو هم تا به حال زیاد درمورد این قضیه شنیدی. همه زبان شناس های دنیا توی این قضیه با همدیگه هم نظر هستن که «زبان چینی» با اختلاف از بقیه رقیب هاش سخت‌ترین زبان دنیاست. به طوری که تسلط بهش برای خود چینی‌ها هم تقریبا محاله. حتما با خودت میگی که مگه چی توی این زبان وجود داره که اینقدر کار رو سخت میکنه؟؟؟ من بهت میگم. با من همراه شو چون من میخوام اینجا برات چند تا از ویژگی های زبان چینی رو بگم تا بیشتر با این زبان آشنا بشی.

درمورد زبان چینی:

زبان چینی با حدود 1.4 میلیارد نفر متکلم یکی از پر کاربرد ترین زبان های دنیاست. زبان چینی یه زبان سنتی محسوب میشه و حدود 5000 سال قدمت داره. همچنین حدود یک میلیارد و 380 میلیون نفر توی کشور چین زندگی می‌کنن که بخش بسیار زیادی از محصولات موردنیاز مردم جهان رو تولید می‌کنن. به طوری که محصولات چینی توی کل جهان همه‌گیر شده‌ و با کشورهای مختلفی ارتباطات اقتصادی و تجاری برقرار میکنه.

زبان چینی یه زبان سنتی محسوب میشه.
زبان چینی با حدود 1.4 میلیارد نفر متکلم یکی از پر کاربرد ترین زبان های دنیاست.

ویژگی های جالب زبان چینی:

زبان چینی الفبا نداره.

درست خوندین ، آره. زبان چینی الفبا نداره. زبان چینی بیش از 80 هزارکاراکتر داره که خود چینی‌ها هم همه اون ها رو نمیشناسن. چینی ها به طور روزانه از هزار کاراکتر استفاده می‌کنن. کاراکترهای زبان چینی چندین نوع هستن مثلا زبانی که مردم، روزانه استفاده میکنن با زبان سنتی خیلی متفاوته. جالبه اما حتی تحصیل کرده‌های زبان چینی هم نمی‌تونن این دو رو از هم تشخیص بدن.

زبان چینی کاملا شبیه نوعی نقاشیه که تبدیل به خط شده‌. مثلا کاراکتر اولیه‌ مفهوم « حساب‌کردن» و «شمردن» شبیه به زنی هستش که نشسته و با یه سینی جلوی خودش، در حال پاک کردن برنجه. شما توی کاراکترهای سنتی به خوبی می‌تونین نقاشی بودن این زبان رو ببینین. اما فرم زبان امروزی تا حدی تفاوت پیدا کرده‌. عده‌ای از افراد خط کشورهای آسیایی رو شبیه به هم می‌دونن اما در اصل اینطور نیست و زبان‌های کره‌ای و ژاپنی الفبای مشخصی دارن.

زبان چینی الفبا نداره.
زبان چینی نوعی نقاشی هستش که تبدیل به خط شده.

اسم شما هم به زبان چینی ترجمه میشه.

چینی‌ها یه فرهنگستان فرهنگ و ادب خیلی قدرتمند دارن که هیچ کلمه‌ای بدون اینکه ازاین فرهنگستان رد بشه وارد این کشور نمیشه. تقریبا هرکلمه ای توی زبان چینی معادل داره حتی اسامی آدم‌ها. مثلا اگه کسی به اسم «دیوید» به ایران بیاد ما همون «دیوید» صداش میزنیم. اما برای چینی‌ها اصلا اینطوری نیست و توی مدت کوتاهی برای اون اسم یه ترجمه یا معادل پیدا میکنن. به خاطرهمین اگه کسی بخواد مدت طولانی کنار چینی‌ها باشه باید حتما اسمش رو ترجمه کنه و اسم چینی بذاره وگرنه ممکنه ناراحت بشن.

دیکشنری چینی ها

حتما تا به حال از دیکشنری ها و یا فرهنگ لغت زبان فارسی استفاده کردین. شما برای پیدا کردن یه کلمه از چینش و ترتیب حروف الفبا استفاده میکنین. اما از اونجایی که چینی ها خیلی متفاوتن پس برای انجام اینکار هم روش های دیگه ای دارن. میپرسین چرا؟ چون اصلا چنین روشی برای زبان چینی جواب نمیده.

 شما برای کار با دیکشنری چینی‌ها باید ترتیب نگارش کلمه ها رو بلد باشین. یعنی بدونین که هرکلمه با چندبار برداشتن قلم از روی کاغذ نوشته میشه. حرکات در زبان چینی ترتیب و تقدم خاصی دارن و برای استفاده از دیکشنری ترتیب این حرکات خیلی مهمه. مثلا اگه کلمه ای رو خواستین توی دیکشنری سرچ کنین باید بدونین که از چند حرکت قلم تشکیل شده. و باید مثلا کلمات 7حرکتی رو بشناسین و بعد رادیکال مخصوص اون رو پیدا کنین. بعد زیر مجموعه اش رو ببینین تا کلمه موردنظر رو پیدا کنین. خوبه که بدونین «رادیکال» یه شکل کاراکتر ثابته که معنی مشخصی داره و کلمات نزدیک به اون مفهوم شکل مشابه ولی اختلاف های جزئی با هم دارن. البته شما میتونین از دیکشنری های آنلاین هم استفاده کنین که به نسبت خیلی راحت ترن.

فرهنگ لغت چینی ها قواعد مخصوص به خودش رو داره.
شما برای کار با دیکشنری چینی‌ها باید ترتیب نگارش کلمه ها رو بلد باشین.

خط در زبان چینی

خط چینی بیشتر از 50 هزار حرف داره. اکثر این حروف توی دنیای امروزه کاربرد خاصی ندارن و فقط 20 هزار مورد از اونا هر روز مورد استفاده مردم قرار میگیرن. اما شما موقع خوندن روزنامه یا کتاب، شاید فقط 2000 تا 3000 عدد از این حروف به چشمتون بخوره. البته بیشتر بزرگسالان چینی بدون نیاز به فرهنگ لغت، حدود 8000 حرف رو تشخیص میدن. باور نکردنیه اما کاراکتر‌های زبان ماندارین رو میتونین از راست به چپ، چپ به راست و حتی از بالا به پایین هم بنویسین.

زبان ماندارین

جالبه بدونین که برای زبان چینی اسم «ماندارین» انتخاب شده. البته ماندارین نوعی گویش از زبان چینیه. اما جالب تر از اون اینه که تعداد زیادی از چینی‌ها هم علت این نامگذاری رو نمیدونن. ماندارین در زبان انگلیسی به معنای «مقام رسمی امپراطوری چین» هست. زبان ماندارین جزو یکی از 4 زبان اصلی کشور سنگاپوره و همچنین زبان رسمی کشور چین هم هست.

روز به روز افراد بیشتری به این گویش علاقه نشون میدن و علاوه بر اون تعداد افراد مشهوری که این زبان رو یاد می‌گیرن هم هر روز زیادتر میشه. مثلا چند وقت اخیر مارک زاکربرگ، موسس و مدیر عامل فیسبوک، در حالی‌که با تعدادی از دانشجویان دانشگاه پکن به زبان چینی صحبت می‌کرد دیده شده. و حتی شاهزاده ویلیام هم اخیراً گفتگو‌یی به زبان ماندارین انجام داده و به زبان چینی برای شهروندان این کشور سال خوبی رو آرزو کرده.

چطوری میتونم زبان چینی یاد بگیرم؟

شما برای یادگرفتن زبان چینی کافیه که به یه آموزشگاه خوب مثل سپانو مراجعه کنی. بعد از ثبت نام میتونی با خیال راحت شروع به یاد گرفتن زبان چینی کنی. شما توی سپانو میتونین زبان های دیگه مثل آلمانی، روسی، فرانسوی، ترکی استانبولی و خیلی زبان های دیگه رو هم یاد بگیری. اما قبل از ثبت نام اگه سوالی درمورد کلاس ها داری با این شماره تماس بگیر و از ما بپرس.

 33330595_013

32330596-7_013

تو میتونی این شماره رو در تلفن همراه خودت ذخیره کنی و به واتس اپ سپانو پیام بدی. 09215231719 و یا با یه کلیک، با ما مسقیما در واتس اپ صحبت کن.

یادت نره که اینستاگرام،توییترو فیسبوک سپانو رو هم دنبال کنی تا از اخبار ما با خبر بشی. راستی سپانو نماینده خانه آیلتس آفرینش هم هست. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ما، وارد سایت سپانو بشو.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید