زبان ترکی استانبولی و واقیت های آن

 
زبان ترکی استانبولی و واقیت های آن
زبان ترکی استانبولی توسط دولت ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از مهم ترین زبان های کره زمین معرفی شده. علت این هم ویژگی های جالب این زبانه.

آموزش ترکی استانبولی 

زمانی که افراد میخوان زبان جدیدی یاد بگیرن سریعا سراغ زبان های محبوبی مثل فرانسوی، اسپانیایی، روسی و این مدل زبان ها میرن. اما همیشه احساس میکنن زبان ترکی استانبولی زبانی کسل کننده اس. حتی بعضی از افراد با دونستن چند کلمه ای که از افراد مختلف شنیدن، با خودشون فکر میکنن که کاملا به این زبان مسلط شدن. در حالی که چیزی که شما میدونین با دنیای این زبان تفاوت خیلی زیادی داره. میدونین چرا؟

چرا زبان ترکی استانبولی با بقیه زبان ها متفاوته؟

البته این یه موضوع بدیهی محسوب میشه اما باید بگیم که هر زبانی با زبان دیگه ای متفاوته و هر کدوم از زبان ها ویژگی های مخصوص به خودشون رو دارن. همچنین زبان ترکی استانبولی هم ویژگی های جالب داره که این زبان رو به زبانی جالب و شگفت انگیز تبدیل میکنه. اگه دوست داری بدونی این ویژگی ها چی هستن با من تا انتهای این مطلب همراه باش.

ویژگی های جالب زبان ترکی استانبولی:

یک کشور ترک زبان و یک دنیا گویشور:

علت این موضوع هنوز مشخص نیست که چرا زبان ترکی در 2 قاره به صورت بومی صحبت میشه، اما فقط یک کشور ترک زبان وجود داره. راستی دولت ایالات متحده آمریکا زبان ترکی رو به عنوان یکی از مهم ترین زبان های کره زمین برای یادگیری عموم مردم معرفی کرده.

واقعیت هایی درمورد زبان ترکی استانبولی
کشور ترکیه تنها مکانی توی دنیاس که 3 قاره مختلف آفریقا، آسیا و اروپا با هم ادغام میشن.

اگه به استانبول سفر کرده باشید، خیلی سریع متوجه میشین که یه مسیر طولانی 20 مایلی وجود داره که شهر رو به دو قسمت جدا تقسیم می کنه. نکته جالب دقیقا اینجاست که ضلع غربی این شهر، رسما بخشی از اروپا ست. حتی زمانی که از یکی از سه پل داخل شهر رد بشین و به اون طرف شهر حرکت کنین، حالا دقیقا توی قاره آسیا ایستادین.
جالب تر اینکه ترکیه فقط در دو قاره واقع نشده. کشور ترکیه تنها مکانی توی دنیاس که 3 قاره مختلف آفریقا، آسیا و اروپا با هم ادغام میشن. پس اگه از این بعد کسی بهتون گفت که ترکیه در مرکز جهان قرار داره، می تونین دلیل این حرفش رو متوجه بشین.

الفبای زبان ترکی استانبولی:

الفبای این زبان در سال 1928 به طور کلی تغییر پیدا کرد. شخصی به نام مصطفی کمال آتاتورک که به عنوان یه ابر قهرمان سیاسی در ترکیه قدیم بود، تغییرات شگفت انگیزی در زبان و همچنین کشور ترکیه ایجاد کرد. بخش عمده ای از این تحول از طریق تغییر کل الفبا از خط عربی به خط غربی لاتین انجام شده. این قضیه کار امروزی ها رو برای یادگرفتن زبان تا حد زیادی راحت کرده.

خط اورخون (خط ترکی قدیم)
الفبای زبان ترکی استانبولی در سال 1928 به طور کلی توسط مصطفی کمال آتاتورک تغییر پیدا کرد. وگرنه الان مجبور به یادگرفتن این حروف عجیب و غریب میشدین.

اگه این تغییرات ایجاد نمیشد شما باید این زبان رو با حروف شکل بالا یاد میگرفتین. همونطوری که میبینین حروف خط اورخون یا همون خط ترکی قدیم خیلی عجیب و غریب هستن. پس باید از آقای کمال آتاتورک، کمال تشکر رو داشته باشید که اینقدر کار شما رو آسون کرده. وگرنه باید کلی زحمت میکشیدین تا اونا رو تک تک یاد بگیرین.

از کلمات طولانی استفاده کنید.

شاید توی خیلی از زبان ها مثل زبان فارسی، استفاده کردن از جملات و کلمات ساده یه مزیت محسوب بشه. اما شما این اجازه رو دارید تا توی زبان ترکی استانبولی از کلمات طولانی و به هم پیوسته هم استفاده کنید. در حالت کلی این زبان شامل کلمات پیچیده ای هستش که از طریق چسبوندن حروف پشت سر هم ایجاد میشه. کلمات در این زبان اینطوریه که کلمات یه ریشه دارن و بعد به این ریشه، پسوند ها و پیشوند هایی می چسبه تا معنای ریشه اون کلمه رو تغییر بده. در اصل همین فرایند باعث طولانی شدن لغات میشه. جالبه بدونین که طولانی ترین کلمه توی زبان ترکی 70 حرف داره !!!

انگلیسی زبان ها هم ترکی بلدند.

خیلی از زبان ها به خاطر ریشه مشترکی که با هم دارن، کلمات مشابهی هم بین شون وجود داره. گاهی اوقات در جریان بعضی جنگها و یا اتفاقات دیگه، لغاتی پیدا میشن که بین دو یا چند زبان مشترک باشن. توی این زمینه، زبان ترکی و انگلیسی هم از این قاعده مستثنی نیستند. به خاطر همین اگه شما با زبان انگلیسی تا حدودی آشنایی داشته باشید، پس کمی هم ترکی بلد هستین!

مثلا کلمه ماست که هر روز در سر سفره های غذاتون ازش استفاده میکنین، در انگلیسی yogurt تلفظ میشه. اما در واقع این یه واژه ترکی محسوب میشه. البته کلمات دیگه ای هم وجود دارن که بین زبان ترکی، فارسی و انگلیسی مشترک هستن. و شما با یادگرفتن ترکی استانبولی و انگلیسی میتونین شباهت اون ها رو تشخیص بدین.

کجا میتونم زبان های ترکی و انگلیسی رو یاد بگیرم؟

شما برای این کار باید به یه آموزشگاه معتبر مراجعه کنین. چون پیدا کردن آموزشگاه مناسب یکی از موارد مهم برای یادگرفتن زبان دومه چون میتونه تاثیر زیادی روی روند و سرعت یادگرفتن شما داشته باشه. البته تلاش شما هم باید در کنار تلاش آموزشگاه باشه. در غیر اینصورت نتیجه خوبی نمی گیرید. همچنین اون آموزشگاه باید بتونه انواع زبان ها رو به شما آموزش بده. ما به شما آموزشگاه سپانو رو معرفی میکنیم.

سپانو کجاست؟

سپانو یه آموزشگاه زبان توی استان گیلان و شهر رشت هستش که به شما برای یادگرفتن زبان کمک میکنه. شما برای یادگرفتن هر کدوم ازاین زبان ها میتونین به سپانو مراجعه کنین. بعد از اینکه ثبت نام کردین، با خیال راحت یادگرفتن هر زبانی که دوست دارین رو شروع کنید. شما توی سپانو میتونین علاوه بر زبان ترکی استانبولی زبان های دیگه مثل آلمانی، انگلیسی،  روسی، فرانسوی، چینی، کره ای و خیلی زبان های دیگه رو هم یاد بگیرین. اما قبل از ثبت نام اگه سوالی درمورد کلاس ها دارین با این شماره تماس بگیرین و از ما بپرسین.

 33330595_013

32330596-7_013

شما میتونید این شماره رو در تلفن همراه خودتون ذخیره کنید و به واتس اپ سپانو پیام بدید. 09215231719 و یا با یه کلیک، با ما مسقیما در واتس اپ صحبت کنید.

فراموش نکنید که اینستاگرام، توییتر و فیسبوک سپانو را هم دنبال کنی تا از اخبار ما مطلع بشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ما، وارد سایت سپانو بشوید.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید