قصد مهاجرت تحصیلی به روسیه رو دارین؟

 
قصد مهاجرت تحصیلی به روسیه رو دارین؟
روسیه کشور همسایه‌ی ما که به دلیل نزدیکی، هزینه‌های مناسب تحصیل و زندگی و خیلی موارد دیگه، به یکی از محبوب‌ترین کشورها برای ادامه‌ی تحصیل تبدیل شده. می‌خوایم در مورد ادامه‌ی تحصیل در روسیه براتون بگیم و یه سری موارد خیلی مهم رو مطرح کنیم که لازمه قبل از ورودتون به این کشور ازشون مطلع باشین.

دانشجوها از نقاط مختلف دنیا و حتی از بهترین کشورهای اروپایی به روسیه میان، تا تو دانشگاه‌های بزرگ‌ترین کشورِ دنیا تحصیل کنن. ادامه‌ی تحصیل در روسیه روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنه و این فقط مختص ما ایرانی‌ها نیست، افراد زیادی از کشورهای مختلف علاقمند تحصیل تو این کشور هستن. اما همیشه یه سری هستن که علیرغم میل و اشتیاقشون برای تحصیل تو این کشور، از زندگی تو کشور جدید با عادات و رسومِ جدید میترسن؛ چه برسه به روسیه، که بر عکس خیلی از کشورهای اروپایی، چندان سبک زندگیشون و جزئیاتش برامون مشخص نیست. همه‌مون هم مطمئناً یه سری افسانه و داستان مخوف و ترسناک از این کشور شنیدیم!
اما برعکس تصوراتی که وجود داره، اکثر دانشجوها در بدو ورودشون به روسیه، اونقدر تحت تاثیر این کشور و دانشگاه‌هاش قرار می‌گیرن که شروع هیجان‌انگیزی براشون رقم می‌خوره. پس وقتشه افسانه‌ها و داستان‌هایی که راجع به شوروی! شنیدیم بذاریم کنار و ببینیم واقعیت "تحصیل در روسیه" چیه.


Tutor Force
تو بیشتر دانشگاه‌های روسیه سازمانی ویژه‌ای به اسم " Tutor Force" وجود داره. این افراد که تمامشون دانشجوهای روس هستن، به دانشجوهای خارجی تازه وارد کمک می‌کنن تا راحت‌تر با محل تحصیل جدیدشون جور شن و به زندگی تو کشورِ جدید عادت کنن. این مسئله خیلی امتیاز مثبتیه؛ چون دانشجوهای جدید خارجی مسلماً به حضور افرادی کنار خودشون نیاز دارن تا تو مواقع ضروری بتونن ازشون کمک و راهنمایی بخوان.
در واقع افراد این سازمان هم حکم یه دوست رو براتون خواهند داشت، هم یه مربی. وظیفه‌ی اعضای Tutor Force فقط این نیست که بهتون کمک کنن تا به محیط جدیدعادت کنین و سختی ورودتون به کشور جدید رو آسون کنن، اونا قراره تو برنامه ریزی وقت‌های اضافیتون هم کمکتون کنن. چه جوری؟ گشتن تو شهرِ محل تحصیلتون، بازدید از موزه‌ها و نمایشگاه‌ها، برنامه‌ی رفتن به کنسرت و سینما و رویدادهای جالبِ دیگه‌ای که برگزار میشه. مثلاً هر دانشجوی جدید که به دانشگاه "پلی‌تِک" وارد میشه، یه راهنما داره. البته افراد این سازمان به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنن.

مسائل مهم مربوط به خوابگاه و دانشگاه
-روز رسیدنتون، تو خوابگاه مستقر میشین. هزینه‌ی خوابگاه‌های روسیه تقریباً به نسبت مناسب‌تر از بقیه‌ی کشورهاست و از مسلماً از هزینه‌ی اجاره‌ی یه خونه‌ی شخصی خیلی به صرفه‌تره. هزینه‌ی زندگی تو این کشور‌ هم خیلی زیاد نیست. به طور میانگین، یه دانشجو با هزینه‌های یه زندگی عادی در شهر سنت پترزبورگ، حدوداً به 300 تا 400 دلارِ آمریکا در هر ماه نیاز داره. این هزینه شامل غذا، هزینه‌های حمل و نقل، پوشاک و تفریح و سرگرمی میشه. دقت کنین این هزینه مربوط به شهر سنت پترزبورگه و ممکنه تو بقیه‌ی شهرها و منطقه‌ها، هزینه‌ها از این کمتر باشه.
-در اولین فرصت، در نزدیکی محل زندگیتون، دنبال نزدیک‌ترین سوپرمارکت، بانک، داروخانه و بیمارستان باشین
-شماره‌ی راهنماتون از نهاد "Tutor Force" ، مسئولِ پذیرش و یه سری شماره‌های اورژانسی رو همراهتون داشته باشین.
-نقشه‌ی شهر و نقشه‌ی متروی شهر رو دانلود کنین تا هروقت که خواستین بتونین خیلی راحت مسیرهای دانشگاه و هرجای دیگه‌ای رو چک کنین. این مسئله خیلی مهمه، چون روس‌ها عموماً حرف نمی‌زنن و خب اگه روسی بلد نباشین، پیدا کردن آدرس واستون خیلی خیلی سخت میشه.
روسیه با جاذبه های دیدنی متعدد
امنیت
-حتی تو شهر بزرگی مثل سنت پترزبورگ هم باید تو خیابون یا زمانی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنین، حواستون به وسایلتون باشه. بهتون توصیه می‌کنیم هیچ‌وقت مقدار زیادی پول نقد همراهتون نداشته باشین، به جاش بهتره از کارت‌های اعتباری استفاده کنین. هرچند، هنوز وسایل حمل و نقل عمومی یا یه سری مغازه‌های پرداخت غیرنقدی رو قبول نمی‌کنن. پس یه مقدار کمی نقد باید همراهتون باشه.
-مسافربرهای شخصی تو روسیه معمولاً هزینه‌ی بیشتری از خارجی‌ها دریافت می‌کنن. سعی کنین از تاکسی‌های رسمی و مشخص شهری یا حمل و نقل عمومی استفاده کنین، چون نرخ مشخص و ثابتی دارن.
-شهری مثل سنت پترزبورگ بزرگ و پرازدحامه، برای فرار از ترافیک سنگین می‌تونین از مسیرهای پرترافیک رو شناسیایی کنین و از پیاده‌راه های زیرزمینی استفاده کنین.

زبان روسی
تحت هر شرایطی، قبل از این که پاتون به خاک روسیه برسه، حتماً لازمه حداقل یه کم زبان روسی بلد باشین. در واقع، تو کشور روسیه، بلد بودن زبان روسی، براتون مثل آب و غذا واجب و ضروریه. روس ها باهاتون انگلیسی صحبت نمی‌کنن، اصولاً درصد خیلی کمی از افراد زبان انگلیسی رو بلدن. پس حتماً قبل از ورودتون به این کشور، حداقل، دوره های پایه ی زبان روسی رو بگذرونین.
تا زمانی که روسی بلد نباشین، زندگی کردن در روسیه براتون سخته. دقت کنین که اصلاً مهم نیست انگلیسی رو در چه حدی حرف بزنین یا چه قدر آهسته و شمرده حرف بزنین، هیچ فرقی ایجاد نمی‌کنه. روس ها به زبان روسی حرف می‌زنن، و از شما هم انتظار دارن باهاشون به روسی صحبت کنین. البته تو برخی هتل‌ها و محله‌های توریستی افرادی پیدا می‌شن که بتونن انگلیسی حرف بزنن، اما اون هم در حدیه که یه توریست بتونه نیازهاشو برطرف کنه و برای کسی که می‌خواد تو این کشور ساکن شه، کافی نیست.
تو دانشگاه های روسیه ، می‌تونین هم به زبان انگلیسی درس بخونین و هم روسی. ولی با توجه به چیزی که گفتیم، حتی اگه می‌خواین به زبان انگلیسی تو دانشگاه های روسیه درس بخونین هم باید برای گذروندنِ زندگی، روسی بلد باشین. ما تو سپانو برای این مسئله راه حل های متفاوتی داریم؛ دوره های زبان روسی سپانو، هم به صورت ترمیک و هم به صورت فشرده و فوق فشرده (در گروه های خصوصی و گروهی) تدوین شده و این بهتون اجازه میده با توجه به زمانی که در اختیار دارین، بتونین برنامه‌ی یادگیری زبان روسی رو پیش ببرین.
فقط یادتون باشه، یاد گرفتن زبان روسی ، به تنهایی کافی نیست، باید با فرهنگ و آداب روس ها هم آشنا بشین. بعد از این که وارد روسیه شدین هم اصلاً جای نگرانی نیست، چون چیزهایی که یاد گرفتین رو به طور مرتب در مکالمات روزمره استفاده می‌کنین و تو خود محیط، زبانتون روز به روز پیشرفت می‌کنه.
تو دانشگاه های روسیه ، می‌تونین هم به زبان انگلیسی درس بخونین و هم روسی.
زندگی در روسیه و معاشرت با روس ها
-اگه سفر مهمی می‌خواین برین یا قراره مسافتی طولانی‌ای رو طی کنین، حتماً زودتر بلیطتون رو بخرین و حتماً موقع خریدِ بلیط، ترافیک‌های شهری رو هم در نظر بگیرین. تو شهری مثل سنت پترزبورگ، تو هر ساعتی ممکنه ترافیک پیش بیاد.
-روسیه جزو کشورهای انگلیسی زبان نیست. پس بهتره قبلش حداقل با سطوح مقدماتی این زبان آشنا شین. اگه حس می‌کنین ممکنه چیزی یادتون بره، اوایل می‌تونین یه سری اصطلاحات و جمله‌های کاربردی‌ای رو که تو کلاس یاد گرفتین، یادداشت کنین و همراه خودتون داشته باشین (تو مکالمات خاص مثل بانک یا پست).
-خارجی‌هایی که وارد شهری مثل سنت پترزبورگ میشن، اغلب سریع متوجه میشن که آب و هوای این شهر، اغلب بارونیه و لازمه یه چتر همیشه همراشون داشته باشن تا در صورت بارونی شدنِ هوا، ازش استفاده کنن. در کل بهتره قبل از ورودتون به روسیه، در مورد آب و هوای این کشور اطلاعات کافی به دست بیارین. با توجه به وسعتِ این کشور، شاید بهتر باشه در مورد آب و هوای شهرِ مورد نظرتون مطالعه‌ی بیشتری داشته باشین.
در کل کشور روسیه، جای سردیه و بهتره از قبل لباس‌های گرمتون رو همراهتون بیارین.
-حتماً یادتون باشه بعد از رسیدن به روسیه، سریع بگردین دنبال دوست‌های خوب. خوشبختانه تو شهری مثل سنت پترزبورگ از 30هزار دانشجو، 5 هزار نفر دانشجوهای بین‌المللی هستن؛ پس هیچوقت تنها نیستین. پیدا کردن دوست‌های جدید و درگیر شدن در فعالیت‌های اجتماعی باشه میشه حس غربتتون تو این کشور کمتر شه.
-تو کلوپ‌ها و گروه‌های دانشجویی عضو شین، تو خیابون‌های شهر قدم بزنین و از نقاط دیدنی و مشهورشون بازدید کنین. به کافه‌ها و رستوران‌های متعدد سر بزنین. در کل تنها نمونین، خوش بگذرونین و از دوران دانشجوییتون در روسیه لذت ببرین.

درسته مردم روسیه نمی‌تونن باهاتون انگلیسی حرف بزنن، اما خونگرمي و روشنفکر بودنشون باعث میشه از مصاحبت باهاشون لذت ببرین. اغلب وقتی به کمک نیاز داشته باشین خیلی خوب راهنماییتون می‌کنن. کشور روسیه ، علاوه بر فرصت تحصیلی مناسب و مردمِ خوبی که داره، یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین کشورهای دنیاست. مطمئن باشین دوران تحصیلتون در روسیه به یه خاطره‌ی خوب تبدیل میشه که هیچوقت ازش پشیمون نمیشین.
در مورد یادگیری زبان روسی هم اصلاً ناراحت نباشین، با اینکه شاید در ظاهر به نظرتون زبان ترسناکی بیاد، اما ما کاری کردیم تا یادگیری زبان روسی در دوره های روسی سپانو به بهترین شکل ممکن اتفاق بیافته. کلاس های روسی سپانو ، منطبق بر روش های بین المللیه و برای افرادی که به دلایل کاری، بازرگانی، توریستی یا تحصیلی قصد مهاجرت به روسیه رو دارن، یه انتخاب فوق‌العاده مناسبه. برای اطلاعات بیشتر در مورد دوره های روسی سپانو اینجا کلیک کنید.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید