آداب و رسوم ترکیه

 
آداب و رسوم ترکیه
"ترکیه" کشور همسایه‌ی ایران که به تازگی محبوبیت خیلی زیادی بین ایرانی‌ها به عنوان یک مقصد مهاجرتی پیدا کرده. نزدیکی این کشور به ایران، هزینه‌های پایین زندگی، فرصت‌های شغلی و تحصیلی و... از دلایلی هستند که باعث می‌شن ترکیه یک انتخاب معقول و نبستاً آسون برای مهاجرت باشه. اما از ترکیه چی می‌دونیم؟ با ما همراه باشین.

 

خلاصه کردن فرهنگ و آداب و رسوم ترکیه در یک مقاله به دلیل گستردگی و تنوع فرهنگ مردم در بخشهای مختلف این کشور و همینطور وجود فرهنگ‌‌ یونانی، ارمنی، گرجی و عربی که به تار و پود فرهنگ ترکها گره خورده، غیرممکنه؛ به همین دلیل این مقاله بخش اول از مقالههای ما در مورد کشور ترکیه خواهد بود.

سواحل شمالشرقی ترکیه پیوند نزدیکی با فرهنگ گرجیها داره و در جنوبشرقی معمولاً فرهنگ اقوام کرد و عرب کاملاً به چشم میاد، اینها در حالیه که بخش غربی ترکیه، بیش از 80 ساله تحت تاثیر فرهنگ اروپاییها قرار داره. قبل از ریز شدن روی جزئیات، اول باید یک سری اطلاعات کلی در مورد ترکیه داشتهباشیم.

 

اطلاعات کلی در مورد ترکیه


مختصات جغرافیایی: جنوبشرقی اروپا و جنوبشرقی آسیا (مناطق غرب بوسپوروس به لحاظ جغرافیایی در اروپا قرار دارند)، دریای سیاه مرز بین ترکیه و بلغارستان و گرجستان است؛ و دریای اژه و دریای مدیترانه، مرز بین ترکیه و یونان و سوریه است.

پایتخت: آنکارا

آب و هوا: معتدل؛ تابستانهای گرم و خشک و زمستانهای ملایم

جمعیت: بالغ بر 82 میلیون نفر (در سال 2019)

نژاد: 80درصد ترک، حدود 20درصد کرد

مذهب: 99.8درصد مسلمان (عمدتاً سنی)، باقی جمعیت مسیحی و یهودی

حکومت: جمهوری ریاستی با پارلمانی واحد

 مسجد ایاصوفیه

زبان ترکی

زبان رسمی ترکیه، زبان ترکی، زبان اول 90 درصد جمعیت این محسوب میشه. زبان اول اقلیتها در ترکیه زبان کردی و برای تقریباً یک درصد جمعیت هم، زبان عربی است؛ با وجود این، اکثر این اقلیتها دو زبانه هستند و علاوه بر زبان مادری به ترکی استانبولی هم صحبت میکنند.

ما در موسسه سپانوی رشت برای افرادی که قصد یادگیری زبان ترکی استانبولی رو دارن، دورههای آموزشی متناسب با آخرین متد تدریس و به طور خاص با هدف موفقیت زبانآموزان در آزمون "تومر" برگزار میکنیم.

 

آداب و رسوم در ترکیه

 

آداب ملاقات و آشنایی

  • وقتی کسی رو میبینید، موقع دست دادن باید خیلی محکم دست بدید. با این حال معمولاً ترکها موقع خداحافظی دست نمیدن.
  • ترکها هم مثل ایرانیها وقتی خانواده یا دوستهاشون رو میبینن، روبوسی میکنن. جوانترها معمولا در برخورد با بزرگترها دست راستشون رو میبوسن و روی پیشونیشون میذارن.
  • وقتی وارد جایی میشین اگه کسی به استقبالتون نیومد، باید خود به خود به سمت بزرگِ جمع برید و اول با بزرگترها سلام و احوال پرسی کنید.
  • برای سلام کردن از عبارت  "Asalamu alaykum" (همون سلامٌ علیکم خودمون) میتونین استفاده کنین (که البته شیوه‌ی اسلامیه و بیشتر باب میل مسنتر‌‌هاست) یا برای حال و احوال میتونین بگین "Nasilsiniz" (حالت چطوره؟).

آداب دست دادن ترک ها  

آداب هدیه دادن

  • برعکس ایران هدیه دادن به افراد مخصوصاً در مناسبات کاری هیچ معنایی نداره؛ و به جای هدیه دادن معمولاً همدیگه رو به یک شام یا گردش کوتاه دعوت میکنند.
  • ترکها شدیداً از هدایایی که سوغات کشور خودتون باشه استقبال میکنند و اگه همچین هدیهای (صنایع دستی یا خوراکی سنتی) بهشون بدین، با روی باز ازتون قبول میکنن.
  • حواستون باشه حتی در اون بخش اروپایی ترکیه هم ترک ها مسلمان هستن! پس بر عکس آداب هدیه دادن اروپاییها هیچوقت بردن نوشیدنیهای الکلی به عنوان هدیه و چشمروشنی، انتخاب خوبی نیست.
  • تنها حالتی که باید خیلی جدی به خرید یک هدیهی خوب فکر کنید، وقتیه که به کسی شما رو برای شام دعوت کرده باشه. هدیه‌ی معمول برای میزبانهای ترک شیرینه (مخصوصاً باقلوا)؛ وسایل دکوری مثل گلدون و... هم انتخاب خوبی هستند.ترکها معمولاً برای میزبانشون گل نمیبرن ولی اگه میخواین گل بخرین بهتره از گلفروش بخواین راهنماییتون کنه چه گلی انتخاب کنید. اگه میزبان بچه داشته باشه بهتره یک کادوی خوراکی برای اونها هم در نظر داشته باشین.

 

آداب شام خوردن

  • بیشتر قرارهای کاری در رستوران ها اتفاق میافته. ترکها عاشق غذا هستن و در عین حال از مکالمات سازنده و موفق در حین صرف شام استقبال میکنن.
  • طبق آداب و رسوم ترکها همیشه کسی که دیگری رو به شام دعوت کرده، پول شام رو حساب میکنه. تقسیم کردن پول صورت حساب کاملاً براشون غریبه س. ممکنه بخواین تعارف کنید که شما پول رو حساب کنید، که از نظرشون مودبانه به نظر میاد، ولی هرگز بهتون این اجازه رو نمیدن. بهترین کار اینه که ازشون به خاطر شام تشکر کنید و چند روز بعد، شما اونها رو به شام دعوت کنید.
  • صحنهای که احتمالا تو رستورانها زیاد میبینید، صحنه سیگار کشیدن ترکهاست. ترکها معمولاً حین صرف غذا وقفههای کوتاهی برای سیگار کشیدن دارند.
  • در آخر غذا، معمولاً چای یا قهوهی ترک همراه شیرینی سرو میشه. قهوهی ترک یه نوشیدنی ملی محسوب میشه و حتی اگه چندان علاقهای به قهوه ندارین بهتره یه کم امتحانش کنید. (حواستون باشه هیچوقت تا آخر فنجون قهوه‌ی تُرکتون رو نخورید، چون تهش پر از دونههای ریز قهوهس و خوردنش زیاد جالب نیست).

قهوه ترک

 

آداب و اصول روابط کاری

 

روابط کاری

  • ترکها ترجیح میدن با کسایی کار کنن که خوب میشناسنشون، پس خیلی مهمه برای ایجاد یه همکاری وقت صرف کنین و رابطهی خوبی باهاشون بسازین.
  • ترکها برخلاف اروپاییها خیلی به حفظ فاصله و حریم شخصی اهمیتی نمیدن و حین مکالمه نزدیکتون میایستن.
  • ممکنه حس کنید بحث به کندی پیش میره یا سوالاتی که مطرح میشه ارتباطی با هدف شما از اون ملاقات نداره، اما لازمه صبور باشین و هرگز ازشون نخواین که برن سر اصل مطلب.
  • میتونین چندتا سوال کلی در مورد خانواده ازشون بپرسین. همینطور در مورد فرزندشون. ترکها دوست دارن در مورد خانواده و بچههاشون باهاتون حرف بزنن.
  • ترکها شدیداً به کشورشون افتخار میکنن و اگه ازشون در مورد فرهنگ و تاریخ کشورشون سوالی بپرسید خیلی خوشحال میشن جوابتون رو بدن، اما دقیقاً برعکس این قضیه در مورد سوالهای سیاسی صدق میکنه.
  • اکثر مردهای ترک عاشق فوتبالن و اصولاً طرفدار یکی از این سه تیم هستن: گالاتاسرای، بشیکتاش یا فنرباغچه. پرسیدن در مورد وضعیت تیم محبوبشون به صمیمت مکالماتتون اضافه میکنه.
  • وقتی به اندازهی کافی از هر دری صحبت شد، بهتون اعتماد میکنن و از یک جایی دیگه در ملاقاتهای کاری میتونین راحت و مستقیم از کار حرف بزنین.
  • خیلی مهمه که در حین مکالمه ارتباط چشمیتون رو حفظ کنید؛ این مسئله برای ترکها نشون‌دهندهی حفظ احترام شخصه.

ملاقات‌های کاری

  • بهتره از یک یا حتی دو هفته قبل روز و ساعت قرار کاریتون رو مشخص کنید؛ و ترجیحاً بهتره با تماس تلفنی این قرار رو بهشون اطلاع بدین.
  • بیشتر ترکها در ماههای جولای یا آگوست در تعطیلات هستند، پس بهتره در این بازهها برای یک ملاقات کاری اصرار نکنید.
  • سر وقت حاضر شدن خیلی مهمه، هرچند همیشه باید آمادهی یک تاخیر کوتاه از جانب اونها باشین.
  • قرار ملاقاتهای اول بیشتر حالتی اجتماعی دارند تا کاری، چون ترکها ترجیح میدن قبل از کار کردن باهاتون، شما رو خوب بشناسن.
  • اگه نیاز به نشون دادن قرارداد یا سندی دارین، بهتره اونها رو در دو نسخه‌ی ترکی و انگلیسی چاپ کرده و آماده داشته باشین.
  • در کار با ترکها باید دقت کنید، موفقیت شما در ایجاد یک همکاری موفق بیشتر از هرچیز دیگه به توانایی شما در برقراری ارتباط با اونها و ایجاد حس اعتماد متقابل بستگی داره.
  • اگه قرار ملاقات کاریتون خارج از شهرهای بزرگه، به خصوص در شرق ترکیه، چه خانم و چه آقا، بهتره محافظهکارانهتر لباس بپوشید.
  • در کل باید بدونید پروسهی مذاکرات کاری برای مردم این کشور عموماً پروسهی سریعی نیست. احتمالاً در اولین ملاقات شما با افراد دارای رتبههای پایینتر روبهرو میشبن و بعد از این که شما رو قابل اعتماد تشخیص دادند و پیشنهادتون هم براشون از نظر مالی جالب بود، وارد فازهای جدیتر مذاکره میشین.

 

 

از اونجایی که همیشه در موسسه سپانو سعی کردیم علاوه بر زبان هر کشور، زبانآموزان رو با فرهنگ اون کشور هم آشنا کنیم، قصد داریم این دسته از مقالات رو ادامه بدیم تا به ویژه، به اون دسته از زبانآموزهایی که قصد مهاجرت دارند اطلاعات مفیدی در مورد کشور مقصدشون بدیم. در قسمت اول مقالات مربوط به ترکیه سعی کردیم بیشتر در مورد آداب و رسوم مربوط به کار صحبت کنیم، در ادامه حتما بحث رو به سمت موضوعات عمومیتر می بریم.

 

 

ناشناس
۱۳۹۸/۰۳/۲۸
0
0
0

ترکا گربه خیلی دوس دارن


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید