ویژگی های جالب زبان چینی که نمی دانید.

 
ویژگی های جالب زبان چینی که نمی دانید.
ویژگی های جالب زبان چینی را اینجا بخوانید. چرا به زبان چینی، ماندارین میگویند؟آیا واقعا زبان چینی زبان سختی است؟ چگونه به این زبان مسلط شوم؟

زبان چینی، زبانی منحصر به فرد

همانطور که میدانید هر زبانی ویژگی های جالب مربوط به خود را دارد. ویژگی هایی که ممکن است مردم متکلم به همان زبان هم اطلاعی درمورد آن نداشته باشند. زبان چینی هم ویژگی های جالب مخصوص به خود را دارد و به نوعی زبانی منحصر به فرد است. این زبان، زبانی پیچیده و با تعداد زیادی سخنگو است و مسلط شدن به آن از قدیم برای غربی ها یک رازبوده و هنوز هم هست.

چینی یا ماندارین؟

چرا به زبان چینی زبان ماندارین میگویند؟ قبل از هر چیز باید به شما بگویم که جالب است اما بسیاری از چینی ها نیز علت این نامگذاری را نمی دانند. ماندرین در زبان انگلیسی به معنای «مقام رسمی امپراطوری چین» است. این اسم از واژه ی «mandarim» در زبان پرتغالی گرفته شده که به معنای «وزیر یا مشاور» است.

ویژگی های جالب زبان چینی که نمی دانید.
زبان چینی فقط زبان مردم کشور چین نیست.

زبان چینی تنها زبان مردم کشور چین نیست.

در همین ابتدای امر لازم است بدانید که این زبان تنها در چین و توسط مردم چین صحبت نمیشود بلکه در کشورهای تایوان، اندونزی و سنگاپور نیز از زبان ماندرین که گویشی از زبان چینی است بهره گیری می‌شود. همچنین این زبان با وجود سختی هایی که دارد اما ویژگی های جالبی نیز دارد که خواندنی است. در ادامه مطلب چند مورد از این موارد را با هم میخوانیم.

زبان رسمی سازمان ملل متحد:

زبان ماندرین به علاوه زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، روسی، عربی و اسپانیایی جزو 6 زبان رسمی سازمان ملل به شمار می‌آید. همچنین این زبان به عنوان زبان رسمی سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل نیز معرفی شده است.

زبان ماندرین الفبا ندارد.

این زبان، الفبا را به آن منظوری که شما فکر می کنید ندارد. و الفبای اختراعی چینی اصلا شبیه الفبایی که در دیگر زبان ها وجود دارد نیست. در این زبان برای رساندن مفهوم اصلی کلمات از نماد هایی استفاده میشود که به آن ها کاراکتر میگویند. این کاراکتر‌ها به عنوان قدیمی‌ترین سیستم نوشتاری دنیا به شمار می‌آیند. در حال حاضر در زبان چینی در حدود 10000نماد وجود دارد و همه‌ ساله بر تعداد این نماد‌ها افزوده می‌شود.

گرامر در زبان چینی

گرامر زبان ماندرین در مقایسه با زبان‌های فرانسوی و انگلیسی بسیار آسان تر است. در زبان ماندرین نیازی به مشخص کردن جنسیت وجود ندارد و وجه‌های جمع و مفرد نیز تفاوتی با هم ندارند. همین طور فعل‌ها نیازی به صرف کردن نخواهند داشت و زمان‌های فعلی اصلا دشوار نیستند.

 یادگیری زبان ماندرین ذهن شما را تقویت خواهد کرد.

یکی دیگر از ویژگی های جالب این زبان این است که افرادی که زبان چینی ماندرین یاد می‌گیرند از هر دو نیمکره‌ی مغز خود برای این کار بهره میگیرند. یعنی درست برخلاف کسانی که زبان انگلیسی یاد میگیرند و تنها از نیمکره‌ی چپ مغز خود استفاده میکنند. علت این موضوع این است که شما برای تشخیص تفاوت بین کلمات چینی به هر دو نیمکره‌ی مغزتان نیاز دارید. همچنین طرز ادا کردن کلمات یکسان با معنای متفاوت در این زبان چنان شبیه هست که فرد برای تشخیص تفاوت آن‌ها به همکاری هر دو نیمکره نیاز دارد.

اصوات در زبان ماندارین

زبان ماندرین 4 نوع صوت دارد. و به همین دلیل هر کلمه ممکن است 4 معنای متفاوت داشته باشد. معنای هر کلمه بر اساس صوتی که توسط افراد ادا میشود، مشخص میشود. البته یک صوت پنجم نیز وجود دارد که به دلیل خنثی بودن اغلب به حساب نمی آید.

اصوات در زبان چینی
یادگرفتن زبان ماندارین ذهن شما را تقویت میکند.

بیان مقدار و اندازه

کلمات خاصی در مورد مقدار و اندازه در زبان چینی ماندرین وجود دارد که برای توصیف مقدار و اندازه‌ی اسم‌ها ادا می‌شوند. برای مثال اگر در این زبان بخواهید بگویید «شش بادکنک» باید از یک کلمه‌ی خاص به جای عدد 6 بهره بگیرید. این سیستم شمارش با با زبان‌های دیگر کاملاً متفاوت است. به عبارت دیگر برای هر دسته‌ای از اشیاء و موجودات کلمات شمارشی جدایی وجود دارد که با هم متفاوت هستند. و شما هنگام استفاده در جمله باید بتوانید آن ها را به خوبی تشخیص بدهید.

این زبان بیش از ۸۰٫۰۰۰ کاراکتر دارد.

از دیگر ویژگی ها ی جالب این زبان این است که کاراکتر های خیلی زیادی دارد. شاید همین الان مشغول محاسبه باشید که یادگیری همه ی این کاراکترها در زبان چینی ممکن است چقدر طول بکشد. اما باید بگویم که برای این قضیه اصلا جای نگرانی وجود ندارد. چون شما بعد از یادگیری 2000 تا 3000 کاراکتر میتوانید به راحتی روزنامه ای چینی را مطالعه کنید.

آهنگ کلمات را یاد بگیرید.

چینی یک زبان آهنگین است. همانگونه که در قسمت بالاتر خواندید این زبان متشکل از چهار آهنگ است و همچنین یک آهنگ پنجم نیز دارد که خنثی است. گام و لحن کلام شما به صورت خودکار معنای جمله را تحت تأثیر قرار می دهد. برای مثال، استفاده از ma’ در یک جمله هم می تواند به معنای اسب باشد و هم به معنای مادر.

یا زمانی که میخواهید به کسی بگویید که به شهر شانگهای در چین میروید (wǒ qùShànghǎi) باید احتیاط کنید تا دیگران متوجه شوند که منظورتان آسیب رساندن به کسی نیست (wǒ qù shānɡhài) . بنابراین، هنگام صحبت کردن به زبان چینی باید بسیار مراقب باشید که از انتقال معنای غلط اجتناب کنید. یادگیری این آهنگ‌ها برای مبتدیان همیشه یک چالش بوده است اما نگران نباشید زیرا پس از تمرین مداوم این اتفاقات غیر منتظره کاملا برطرف خواهد شد. 

چگونه زبان چینی یاد بگیرم؟

شما برای یادگرفتن زبان چینی باید که به یک آموزشگاه زبان خوب مثل سپانو مراجعه کنید. بعد از ثبت نام شما میتوانید با خیال راحت شروع به یاد گرفتن این زبان کنید. شما در سپانو علاوه بر زبان چینی میتوانید زبان های دیگری مثل آلمانی، روسی، فرانسوی، ترکی استانبولی و ... را هم آموزش ببینید. اما قبل از ثبت نام میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید و سوال های خود را با ما درمیان بگذارید.

 33330595_013

32330596-7_013

شما میتونید این شماره رو در تلفن همراه خودتون ذخیره کنید و به واتس اپ سپانو پیام بدید. 09215231719 و یا با یه کلیک، با ما مسقیما در واتس اپ صحبت کنید.

فراموش نکنید که اینستاگرام، توییتر و فیسبوک سپانو را هم دنبال کنی تا از اخبار ما مطلع بشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ما، وارد سایت سپانو بشوید.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید