زبان روسی، زبانی خارق العاده

 
زبان روسی، زبانی خارق العاده
چرا زبان روسی زبانی خارق العاده است؟ چه ویژگی های جالبی در زبان روسی وجود داره؟ چطوری میتونم این زبان رو یاد بگیرم و به این زبان مسلط بشم؟

آموزش زبان روسی

زبان روسی یکی از سخت ترین زبان ‌های دنیاست و مثل خیلی از زبان‌ها، ویژگی‌های مخصوص خودش رو داره. بعضی از این ویژگی ها اونقدر منحصر به فرد هستن که توی هیچ زبان دیگه ای وجود نداره. در دنیای امروز هم  زبان روسی یکی از شش زبان رسمی  سازمان ملله. علت این موضوع هم میتونه ویژگی های جالب این زبان باشه که اون رو تبدیل به زبانی خارق العاده کرده. توی این مطلب برات چند تا از ویژگی های زبان روسی رو میگم که بیشتر باهاش آشنا بشی.

زبان روسی پنجمین زبان رایج دنیا است.

قبل از هرچیزی باید بهت بگم که روسی، پنجمین زبانیه که اکثر مردم توی دنیا ازش استفاده میکنن. این زبان، زبان مادری 117 میلیون نفر و زبان دوم 113 میلیون نفره. از نظر گستردگی هم، روسی پنجمین زبان رایج دنیا، بعد از انگلیسی، چینی، اسپانیایی و عربی هستش. چون مردم کشورهای مختلفی مثل بلاروس، اکراین و قزاقستان، به این زبان صحبت میکنن. حالا اینکه چرا این زبان تا این حد مورد توجه مردم دنیا قرار گرفته به ویژگی های جالبش بر میگرده.

چند مورد از ویژگی های جالب زبان روسی:

روس ها با ادب هستند.

یکی از شباهت هایی که این زبان با فارسی داره اینه که برای خطاب قرار دادن افراد غریبه از لغات رسمی استفاده میکنن. درواقع توی کشور روسیه بین افراد آشنا و ناآشنا تفاوت هایی وجود داره. خیلی مهمه که شما فرق بین این دو تا رو از هم تشخیص بدین. چون این مسئله برای روس ها اهمیت زیادی داره. زمانی که برای اولین بار به کسی معرفی میشین، باید از لغت رسمی «Вы» به معنای «شما» استفاده کنید. اما بعد از آشنایی بیشتر این اجازه رو دارین که ایشون رو «ты» یعنی «تو» خطاب کنید.

خطاب قرار دادن در زبان روسی
روس ها برای خطاب قرار دادن افراد آشنا و ناآشنا قوانینی دارن.

اسامی در زبان روسی:

اگه تا به حال کتابی به زبان فارسی اما از یه نویسنده روسی رو خونده باشین، حتما حسابی سردرگم شدین. مثلا اگه کتاب « جنگ و صلح از لئو تولستوی » رو بخونین حتما برای بار اول شخصیت های اصلی داستان رو اشتباه میکنین. چون اسامی توی زبان روسی طولانی هستن و به صورت پیچیده ای بیان میشن. درحالت کلی اسم روس ها از سه بخش تشکیل میشه: نام، نام خانوادگی و نام تباری که در ادامه نام پدر قرار میگیره. نام تباری برای هر جنسیتی فرق داره، برای پسرها «ovich» و برای دخترها «ovna» هست. مثلا، اگه اسم فردی ایوان باشد، نام تباری برای پسرش ایوانوویچ و برای دخترش ایوانووا است. جالبه نه؟؟

موقع تلفظ دقت کنید !!!

تلفظ کلمات توی این زبان خیلی مهمه و شما با جابه جا کردن لحن و استرس گفتارتون میتونین معنی جمله رو به کلی عوض کنین. مثلا استرس توی کلمه «я плачу» روی بخش دومه و اگه این نکته رو رعایت کنین، معنی «من در حال پرداخت هستم» میده. حالا اگه استرس همین کلمه روی بخش اول باشه، معنی اون به «من گریه می کنم» تغییر میکنه.

روس ها رنگ آبی رو بهتر تشخیص میدن.

توی اکثر زبان ها فقط یه کلمه برای گفتن رنگ آبی وجود داره. یا توی بعضی از زبان ها مثل فارسی بعد از آبی از کلمه تیره و روشن برای بیان بهتر استفاده میکنن. اما روسیه‌ای ها دو واژه برای این کار دارن! یکی آبی تیره «синий» و دیگری آبی روشن «голубой». نکته‌ی بامزه این موضوع اینجاس که به خاطر این تمایز ویژه، دانشمندان تشخیص دارن که روسی ها قابلیت تشخیص دقیق‌تری نسبت به رنگ آبی دارن.

میتونی «Ы» ر درست تلفظ کنی؟؟

تلفظ صدای «Ы» چالش بزرگی برای زبان آموزهای روسی محسوب میشه. اما برای درست صحبت کردن به این زبان، خیلی مهمه که این صدا را درست تلفظ کنید. شاید بتونیم بگیم که تلفظ درست «Ы» چیزی شبیه به «ee» توی زبان انگلیسیه، اما با این تفاوت که از ته حلق ادا میشه. بعضی‌ها میگن تلفظ «Ы» مثل مشت زدن توی شکم یه نفره و این صدا، همون صداییه که بعدش تولید میشه. البته این صدا توی زبانهای رومانیایی و ترکی و بعضی زبان های دیگه هم وجود داره.

با زبان روسی به فضا سفر کنین.

زبان روسی به عنوان زبان بین المللی بین فضانوردان مورد استفاده قرار میگیره. این موضوع به خاطر اینه که روسیه یکی از کشورهای پیشتاز در زمینه هواو فضا محسوب میشه و حضور موثری هم توی ایستگاه فضایی بین المللی داره.

در حال حاضر، دونستن زبان روسی برای هر فضانورد خارجی ضروریه. حتی دستورهای لازم در شرایط اضطراری هم به این زبان نوشته شدن. کسایی که قصد دارن به فضا سفر کنن، باید حتما اقامتگاهی توی کشور روسیه داشته باشن تا زبان محلی این کشور رو به خوبی یاد بگیرن.

با زبان روسی فضانورد شوید.
فضانوردان برای سفر به فضا باید حتما زبان روسی بلد باشن.

شباهت به انگلیسی:

خیلی جالبه اما از هر 10 لغت روسی، یکی از اونا شباهت زیادی به انگلیسی داره. مثلا، «проблема» با تلفظ «problema» معنای مشابه با «problem» به معنی مشکل داره. «кофе» با تلفظ «kofi» هم همون معنی «Coffee» یعنی قهوه رو میده. این شباهت اونقدر زیاده که اگه کسی زبان انگلیسی رو بدونه میتونه حدود 10 درصد از روسی رو متوجه بشه.

برای یادگرفتن زبان روسی باید چی کار کنم؟

هر زمانی که تصمیم گرفتی تا زبان روسی یاد بگیری کافیه که به یه آموزشگاه معتبر مثل سپانو مراجعه کنی و اونجا ثبت نام کنی.

شما توی سپانو شما میتونین علاوه بر روسی، زبان های دیگه ای هم مثل آلمانی، انگلیسی، ترکی استانبولی، فرانسوی، چینی و کره ای رو در کنار اساتید حرفه ای ما آموزش ببینین.

اما قبل از ثبت نام میتونی با این شماره تماس بگیری و سوالاتت رو در مورد کلاس ها از ما بپرسی.

 33330595_013

32330596-7_013

تو میتونی این شماره رو در تلفن همراه خودت ذخیره کنی و به واتس اپ سپانو پیام بدی. 09215231719 و یا با یه کلیک، با ما مسقیما در واتس اپ صحبت کن.

فراموش نکن که اینستاگرام،توییترو فیسبوک سپانو را هم دنبال کنی تا از اخبار ما مطلع بشی.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ما، وارد سایت سپانو بشو.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید