مقالات و منابع آیلتس : 5 نکته مهم درباره ریدینگ IELTS

 
برای آموزش زبان انگلیسی و حتی زبان های غیر انگلیسی آموزشگاه زبان سپانو در شمال کشور بهترین است چون ما اعتقاد داریم برای هر نیاز یک دوره با برنامه ریزی دقیق وجود دارد ، تیم مجرب و خبره برای آموزش ، بالای 300 کیس موفق در آزمون های بین المللی ، استفاده از بروز ترین کتاب های دنیا برای آموزش زبان ، محیط گرم و دوستانه، آموزش زبان های غیر انگلیسی ، آمادگی آزمون آیلتس ، آمادگی آزمون تافل ، آزمون IELTS ، گرفتن نمره بالا در آیلتس از ما تلاش کوشش از شما،آموزش آیلتس ، کلاس آیلتس در رشت

5 نکته‌ی مهم درباره ریدینگ IELTS

درباره‌ی بخش ریدینگ آیلتس چی فکر می‌کنی؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که ریدینگ سخت‌ترین بخش امتحان IELTS هست.

بله، اونا فکر می‌کنند که ریدینگ حتی سخت‌تر از Speaking، Writing و Listening هست.

واقعیت اینه که تو ریدینگ آیلتس ، شما باید خیلی سریع عمل کنین و ریدینگ به تمرکز زیادی نیاز داره.

بله، برای پیدا کردن جواب‌های درست سوالات، شما باید تمرکزتون رو حفظ کنید.

اما تکنیکهایی وجود داره که می‌تونین برای بهتر شدن تو ریدینگ انجام بدین. قبل از قاپیدن این نکات، بیایید تصویری بزرگ از ریدینگ IELTS داشته باشیم.

اونچه باید درباره‌ی ریدینگ IELTS بدونید

امتحان ریدینگ سه بخش داره، یعنی شما باید 3 متن مجزا رو بخونید.

چند سوال برای هر بخش وجود داره و شما 60 دقیقه برای خوندن متن‌ها و جواب دادن به تمام سوالا زمان دارید.

ممکنه قبلاً چند تا تست ریدینگ رو دیده و متوجه شده باشین که برخی سوالات بر حسب اونچه که از شما می‌خوان انجام بدین، شبیه هم هستن.

در اینجا انواع اصلی سوالاتی که ممکنه در ریدینگ آیلتس با هاشون مواجه بشین، در اختیارتون قرار میگیره:

- سوالاتTrue/false/not given

- سوالات تستی (چند گزینه‌ای)

- سوالات Matching

- سوالات پُر کردن جاهای خالی

- سوالات کامل کردن جمله

- سوالات Classification

- سوالات جواب کوتاه

- سوالات کامل کردن جدول‌ها یا نمودارها

خُب حالا برای جواب دادن صحیح به سوالا چه کارایی می‌تونیم انجام بدیم؟

5 نکته‌ی مهم برای گرفتن نمره‌ی بالا در ریدینگ IELTS

1- از زمان به نفع خودتون استفاده کنید

 -برگه‌ی جواب رو همانطور که دارین سوالا رو به ترتیب از اول جواب میدین، پُر کنین. در مکان برگزاری آیلتس ، دو چیز به شما داده میشه: 1) یک دفترچه‌ی سوال و 2) یک برگه‌ی جواب. برگه‌ی جواب مهم‌ترین عنصر امتحانه چون تمام جوابا باید تو اون ثبت بشه. اگر جوابا رو فقط تو دفترچه‌ی سوالا بنویسین، جواب‌هاتون محاسبه نميشه و در نتیجه، نمره‌ای هم بهش تعلق نمی‌گیره.

بسیاری از زبان‌آموزا با نوشتن جوابا تو دفترچه‌ی سوالا و سپس انتقال اون به برگه‌ی جواب زمان زیادی رو هدر میدن. خیلی از زبان‌آموزا بعداً متوجه میشن که در انتها زمان کافی برای انتقال جواباشون به برگه‌ی جواب ندارن.

تصور کنید که شما تمام جوابا رو می‌دونین اما زمانی برای نوشتن اونا در جاییکه نمره بهش تعلق میگیره ندارین.

پس توصیه‌ی ما به شما پُر کردن برگه‌ی جواب نه در پایان امتحان بلکه در طول امتحانه. دفترچه‌ی سوالا رو روبروی خودتون بذارین تا بتونید متن‌ها و سوالا رو راحت‌تر بخونید. برگه‌ی جواب رو هم در جایی مناسب و راحت بذارین تا بتونید تمام جواب‌ها رو در طول امتحان بنویسین.

- سوالای سخت رو برای آخر امتحان بذارین. اگه زمان زیادی رو بر روی سوالای سخت بذارید، زمان ارزشمندی رو تو امتحان تلف کردید و دیگه نمی‌تونین به تمام سوالای آسون‌تر پاسخ بدین و نمره از دست می‌دین! اگه جواب صحیح برخی سوالا رو نمی‌دونین، اونا رو کنار بذارین و بقیه‌ی سوالا رو جواب بدین. در این صورت، می‌تونین بر روی تمام سوالاتی تمرکز کنید که جواب‌شون رو قطعاً می‌دونین. شما می‌تونین در انتهای امتحان به سوالای سخت‌تر برگردید و اگه زمان داشتید به اونا جواب بدین.

- ابتدا به سوالا نگاهی بندازین و بعد شروع به خوندن متن کنید. وقتی شروع به خوندن متن ریدینگ می‌کنید، باید چند سوال تو ذهن داشته باشین. در غیر اینصورت، ابتدا متن، بعد سوالا و دوباره باید متن رو بخونین. در نهایت هم مجبور میشین چندین بار متن رو بخونین اما دیگه زمانی برای انجام این کار ندارین. ابتدا سوالا و بخشا رو بخونید و به هنگام خوندن متن، به اطلاعاتی که باید برای جواب دادن به اون سوالا تو متن پیدا کنید، فکر کنین.

- آزمونای آزمایشی زیادی رو تو بخش ریدینگ برگزار کنید. این بهترین روش برای استفاده از زمان خود قبل از امتحانه. قبل از امتحان اصلی، شما یاد می‌گیرین چه جوری امتحان بدین. با نقاط ضعف و قوت‌تون آشنا میشین. می‌دونید برای هر بخش چه کاری باید انجام بدین و به هر نوع سوال چه جوری باید جواب بدین. در این صورت، می‌فهمین چه جوری زمان‌تون رو تقسیم کنید و زمان استرس زیادی بهتون وارد نمیکنه.

2- بخش یا سوال مورد نظر رو به‌دقت بخونید

قبل از شروع یک بخش، باید راهنمایی‌ها و مثال‌ها رو به‌دقت بخونین.

خیلی از بخشا یکسانن، پس بعد از دادن چند آزمون آزمایشی، باید تو نخستین نگاه اونا رو تشخیص بدین. با این حال، جزئیاتی وجود داره که باید توجه خاص و ویژه‌ای به اونا بکنین. در ادامه‌ی این مطلب، نکاتی که باید در سه تا از مهم‌ترین بخشای ریدینگ به اون توجه کنین، در اختیارتون قرار میگیره.

- سوالات True/False/Not Given: اگر "true" رو انتخاب کنید، پس کل جمله باید "true" باشه. چند سوال انحرافی وجود داره که تمام جزئیات تو اونا درست نیست. برخی جزئیات ممکنه درست باشه اما برخی دیگه غلطه. در این موارد، جواب "false" هست.

- سوالات Matching: گزینه‌های قبلاً استفاده شده رو حذف نکنین. این ممکنه روش سریعی برای پاسخ به اون سوال باشه اما می‌تونه منجر به بروز اشتباه بشه. به جای اون، تمام گزینه‌های هر سوال رو بررسی کنین. در این صورت، با مشاهده‌ی اینکه آیا گزینه‌ای با سوال دیگه‌ای بهتر سازگار میشه، شما فرصت تصحیح اشتباهات‌تون رو پیدا می‌کنین.

- سوالات پر کردن جای خالی: باید مطمئن بشین که از محدوده‌ی تعداد کلمه برای هر جای خالی فراتر نرین.

3- تو Scan کردن ماهر بشین

Scan کردن یک روش برای ریدینگه که به شما اجازه میده اطلاعات رو سریع‌تر پیدا کنین. به هنگام Scan کردن، دیگه مجبور نیستین همه چیز رو کلمه به کلمه بخونین. فقط چشماتون رو بر روی متن به شکل نرم و روان حرکت میدین. شما نباید برای خوندن جزئیات متوقف بشید و زمان‌تون رو به خوندن اطلاعات غیرضروری تلف کنید. این روش خوبی برای فهم ایده‌های اصلی یک متن و پیدا کردن اطلاعاتیه که باید با جزئیات بیشتری بخونید.

اگه واقعاً میخواین متنی رو بفهمید، باید ببینید هر پاراگراف چی میگه. هر پاراگراف دارای یک ایده‌ی اصلیه و اون ایده در جمله‌ی عنوان (topic sentence) بیان میشه. شما زمان برای خوندن تمام جزئیات متن ندارین و این مشکلی ایجاد نمیکنه چون برای جواب دادن درست به سوالا، به بیشتر این جزئیات نیاز نیست. اونچه واقعاً باید در هر پاراگراف بفهمین، اطلاعات جمله‌ی عنوانه.

جمله‌ی عنوان رو تو کجا پیدا کنیم؟

جمله‌ی عنوان معمولاً نخستین جمله‌ی یک پاراگرافه اما می‌تونه در انتهای پاراگراف هم ظاهر بشه. جمله‌ی عنوان جمله‌ایه که ایده‌ی اصلی کُل پاراگراف رو بیان میکنه. شناسایی جملات عنوان ساده‌اس چون به نظر میاد اونا دارن چیزی رو بیان میکنن که قراره در ادامه بیاد. جمله‌ای همچون:

“There are many advantages to using intranets in companies nowadays”

جمله‌ی بالا جمله‌ی عنوان یک پاراگرافه که قراره درباره‌ی مزایای اینترانت‌ها صحبت کنه. برای استفاده‌ی حداکثری از زمان‌تون، ابتدا جمله‌ی عنوان رو در جمله‌ی نخست پاراگراف، سپس جمله‌ی دوم و در نهایت جمله‌ی آخر پاراگراف جستجو کنید. این کار رو به هنگام خوندن متن انجام بدین.

Scan کردن می‌تونه به شما کمک کنه تا کلمات کلیدی متن و اعداد رو سریع‌تر پیدا کنید. در حالیکه شناسایی اعداد معمولاً ساده‌اس، در مورد کلمات کلیدی، شما باید از حافظه‌‌تون برای پیدا کردن مکان تقریبی اونا استفاده کنید و سپس با جزئیات بیشتر به‌دنبال کلمه‌ی بحث‌شده باشید. شما باید در تصاویر، نمودارها و پاورقی‌ها هم به دنبال کلمات کلیدی و اعداد باشین.

4- با Vocabulary راحت باشین

اگر با کلماتی مواجه شدید که معنی اونا رو نمی‌دونستید، نترسید.

حتی خود انگلیسی زبان‌ها هم تمام کلمات متن‌هایی رو که می‌خونن، نمیفهمن و این مشکلی نداره چون تمام کلمات یک متن همیشه از اهمیت بالایی برخوردار نیست.

به یاد داشته باشین که ریدینگ آزمون Vocabulary نیست!

شما مجاز نیستین از دیکشنری تو امتحان استفاده کنید اما اصلاً مشکلی نیست. با جستجوی کلماتی که نمی‌دونین، شما زمان زیادی رو تو امتحان از دست میدین. پس باید استفاده از دیکشنری رو به هنگام تمرین ریدینگ تو خونه فراموش کنید. وقتی تمرین‌های ریدینگ رو انجام میدین یا در یک آزمون آزمایشی IELTS شرکت می‌کنید، از دیکشنری استفاده نکنید. ابتدا تمرین‌های ریدینگ رو خودتون انجام بدین و وقتی اون تمرین‌ها رو تموم کردین، می‌تونید به متن بازگردین و به دنبال کلماتی که نمی‌دونین باشین.

شما باید برای سریع‌تر خوندن و فهمیدن ایده‌های کلی متن آموزش ببینید. شما می‌تونید معنی یک جمله یا پاراگراف رو بفهمید حتی اگه تمام کلمات اون رو ندونید.

اگه می‌خواین قدرت واژگان‌تون رو بهبود ببخشین، می‌تونین جداگانه بعد از آزمون آزمایشی IELTSتون روی اون کار کنین. متن‌هایی وجود داره که به دانش خاصی از یک رشته‌ی خاص نیاز داره و کلمات تخصصی اون تو Glossary انتهای متن داده شده. وقتی یک Glossary رو می‌بینید، برای بهبود آگاهی خودتون از اون متن باید اون رو بخونین.

شما ممکنه همچنین با سوالاتی مواجه بشین که از ایده‌های جور دیگه‌ای بیان شده یا مترادف کلماتی استفاده میکنه که در متن ظاهر میشن. برای مثال، شما ممکنه با پاراگرافی درباره‌ی مضرات پای تلویزیون نشستن بچه‌ها مواجه بشین. سوال ممکنه از کلمه‌ی ""disadvantages خود متن استفاده نکنه بلکه از مترادف‌های اون همچون "downsides" یا "drawbacks" استفاده کنه. پس گستره‌ی واژگان شما باید غنی باشه اما درباره‌ی پیدا کردن کلمات ناشناخته باید صبور باشین.

تا جایی‌که می‌تونین، گستره‌ی واژگان‌تون رو افزایش بدین اما اگه تمام کلمات متن رو نمی‌دونین، دچار استرس نشین.

5- سرعت خوندن‌تون رو بهبود ببخشید

فقط یک راه برای انجام این کار هست و هیچ فراری هم از اون وجود نداره: هرچی بیشتر بخونین، تو خوندن بهتر و سریع‌تر میشین.

شما باید برای کار بر روی ریدینگ تو آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید. حتی تو زمان فراغت‌تون به هنگام استراحت یا خوندن متن‌های سرگرم‌کننده‌ای همچون رمان و کامیک‌بوک‌ها، سعی کنید سرعت خوندن‌تون رو بالا ببرید. شما می‌تونید حتی زمان خوندن‌تون رو محاسبه کنید و ببینید آیا سرعت خوندن‌تون بهتر شده یا نه.شما می‌تونید منابع خوندن مورد نظر خودتون رو داشته باشین اما خوندن متن‌ها و مقاله‌هایی که شبیه متن‌های IELTS هستن، ایده‌ی خوبیه. چند مقاله‌ی سیاسی و اقتصادی یا علمی رو برای در ارتباط بودن با اخبار بخونید.

آزمون ریدینگ IELTS روش مناسبی برای بهتر شدن تو مهارتیه که شما از اون تو کل زندگی‌تون استفاده می‌کنین.

بعد از مدتی، شما احتمالاً می‌فهمین که هر چیزی رو که میخونید، بهتر متوجه میشید

منبع : ztcprep

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید