روش مهاجرت به کانادا​

 
کشور کانادا یکی از مهاجر پذیرترین کشورهای جهان است. در حقیقت هیچ کشوری در دنیا به نسبت جمعیت خود به اندازه کانادا مهاجر نمی پذیرد. کانادا با وسعت نزدیک به 10 میلیون کیلومتر مربع، دومین کشور پهناور روی زمین است. با این حال جمعیت این کشور حتی به اندازه نیم جمعیت ایران نیست. محض اطلاع، به تازگی جمعیت کانادا از مرز 35 میلیون نفر گذشت. با توجه به جمعیت کم و وسعت زیاد کانادا تشنه جذب مهاجر است. برای مثال دولت کانادا تصمیم دارد در سال 2017 میلادی بالغ بر 300 هزار مهاجر بپذیرد. اگر برنامه های مهاجرتی کانادا به درستی پیش برود ظرفیت پذیرش مهاجر در چند سال آینده به بیش از 400 هزار نفر افزایش خواهد یافت
روش مهاجرت به کانادا

 کشور کانادا یکی از مهاجر پذیرترین کشورهای جهان است. در حقیقت هیچ کشوری در دنیا به نسبت جمعیت خود به اندازه کانادا مهاجر نمی پذیرد. کانادا با وسعت نزدیک به 10 میلیون کیلومتر مربع، دومین کشور پهناور روی زمین است. با این حال جمعیت این کشور حتی به اندازه نیم جمعیت ایران نیست. محض اطلاع، به تازگی جمعیت کانادا از مرز 35 میلیون نفر گذشت. با توجه به جمعیت کم و وسعت زیاد کانادا تشنه جذب مهاجر است. برای مثال دولت کانادا تصمیم دارد در سال 2017 میلادی بالغ بر 300 هزار مهاجر بپذیرد. اگر برنامه های مهاجرتی کانادا به درستی پیش برود ظرفیت پذیرش مهاجر در چند سال آینده به بیش از 400 هزار نفر افزایش خواهد یافت.

قانون مهاجرت کانادا در اصطلاح Immigration and R.e fu. g e .e Protection Act یا IRPA نام دارد. این قانون اصول مهاجرت به کانادا را تعریف می کند. برای مثال طبق اصل 12 این قانون مهاجران کانادا به سه گروه خانوادگی Family Reunification، اقتصادی Economic Immigrants و پ..ن..اه..ج…و  ی…ان تقسیم بندی می کند.

مهاجرت به واسطه پیوستن به اعضای خانواده Family Reunification

اگر فردی اقامت دائم یا تابعیت (شهروندی) کشور کانادا را داشته باشد می تواند برای مهاجرت همسر، فرزندان، پدر و مادر و حتی سایر اعضای خانواده اقدام کند. شرایط دقیق مهاجرت این گروه متفاوت است. برای مثال می توانید نوشته های زیر را مطالعه کنید.

  • تغییرات اساسی در مهاجرت همسران (اسپانسرشیپی) به کانادا
  • مهاجرت والدین به کانادا در سال 2017 میلادی

گرچه در شرایط خاص امکان اسپانسر (حمایت مالی) سایر اعضای خانواده به کانادا وجود دارد ولی به طور معمول تنها کسانی را که می توان از این طریق به کانادا مهاجرت داد همسر، فرزندان، پدر و مادر و پدربزرگ ها و مادربزرگ هاست. بعضی اوقات می توان سایر اعضای خانواده را هم اسپانسر شد. برای مثال طبق تبصره f بند 1 ماده 117 آئیین نامه های مهاجرتی کانادا IRPR، اگر والدین فردی فوت کنند و از آنها فرزند زیر 18 سالی باقی بماند برادر یا خواهر کانادایی (یا مقیم کانادا) وی می تواند اسپانسر او به کانادا بشود. همچنین کانادا امکان به فرزندی قبول کردن کودکان زیر 18 سال را نیز پیش بینی کرده است (تبصره g همان ماده قانونی). برای اطلاعات بیشتر در خصوص هر یک از موارد فوق می توانید با یک مشاور رسمی مهاجرت تماس بگیرید.

بعضی اوقات اسپانسر یا اعضای خانواده او شرایط مهاجرت به کانادا را ندارند. در این موارد گاه می شود به واسطه مسایل انسان دوستانه Humanitarian and Compassionate Considerations که در اصطلاح H&C گفته می شود، شرایط مهاجرت را فراهم کرد. در این شرایط افسر مهاجرت کانادا بیش از هر چیز صلاح کودکان را در نظر می گیرد. مسأله H&C در ماده 25 قانون مهاجرت کانادا IRPA مطرح شده و به وسیله تصمیم اخیر دادگاه عالی کانادا معروف به تصمیم Kanthasamy (کانتاسامی) تصریح شده است. تصمیم کانتاسامی کار H&C را آسان کرده ولی حتی پس از آن هم شانس موفقیت در این روش خیلی زیاد نیست.

بعضی اوقات استان های کانادا روش های خاصی را برای مهاجرت اهالی فامیل ساکنان استان خود در نظر می گیرند. چون قوانین استانی مرتب در حال تغییر است لازم است در این خصوص به وبسایت اداره مهاجرت استان یا یک مشاور رسمی مهاجرت کانادا تماس بگیرید.

مهاجرت اقتصادی به کانادا

کسانی که از روش های اقتصادی به کانادا مهاجرت می کنند، معمولا یا تخصص و حرفه ای دارند یا تجربه مدیریتی و تجاری به همراه امکان سرمایه گذاری. بیشتر مهاجران کانادا در گروه اقتصادی قرار می گیرند. به طور کلی می توان این مهاجران اقتصادی را به سه گروه زیر تقسیم بندی کرد.

  • گروه فدرال Federal – گروهی که می توانند به هر کجای کانادا بجز استان کبک مهاجرت کنند
  • گروه استانی Provincial  – گروهی که قصد مهاجرت و زندگی در یک استان بخصوص کانادا را دارند (بجز استان کبک)
  • گروه کبک Quebec – استان کبک قرارداد خاصی با اداره مهاجرت فدرال دارد که طبق آن آزادی های فراوانی در خصوص مهاجرت افراد به این استان به دست آورده است

گروه فدرال

در سال 2017 میلادی، روش های زیر برای مهاجرت به کانادا از روش های فدرال وجود دارد:

  • سیستم اکسپرس انتری Express Entry یا EE – این سیستم سه گروه مهاجر زیر را در بر می گیرد:
    • کارکنان ماهر Federal Skilled Workers
    • تجربه کانادایی Canadian Experience Class
    • پیشه وران Federal Skilled Trades Program
  • روش مهاجرت خوداشتغالی Self-Employed – این روش مختص سه گروه  زیر است:
    • ورزشکاران و دست اندرکاران امور ورزشی (مربیان، داوران مسابقات، مدیران برنامه های ورزشی و …)
    • هنرمندان و دست اندرکاران امور هنری و فرهنگی (نویسندگان، موسیقی دانان، فیلم سازان، فیلمنامه نویسان، نقاشان، خوانندگان و …)
    • کشاورزان و دست اندرکاران امور کشاورزی و دامی (دامداران، کشت کاران، زنبورداران، باغ داران، پرورش دهندگان طیور و …)
  • روش مهاجرت استارت آپ (راه اندازی) Startup Visa – این روش برای کسانی است که به واسطه ابتکار و کارآفرینی قصد مهاجرت به کانادا دارند
  • مهاجرت گروه مراقب (کرگیور) Caregiver – این روش مهاجرت مخصوص کسانی است که در مقام پرستار خانگی یا روش های مشابه در کانادا حضور داشته اند و کار کرده اند.

گروه استانی و کبک

کانادا در مجموع 10 استان Province و سه قلمرو Territory دارد. اغلب این استان ها و قلمروها برای افزایش جمعیت و بهبود وضعیت اقتصادی خود روش مهاجرتی خاصی را پیش بینی کرده اند. پشتوانه مهاجرت های استانی اصل 95 قانون اساسی کانادا مصوب سال 1867 میلادی است. طبق این ماده قانونی استان ها می توانند در امور مهاجرت خود تصمیم گیری کنند به شرط آنکه تصمیمات ایشان در جهت خلاف تصمیمات دولت فدرال کانادا نباشد. به همین دلیل استان ها موافقت نامه های متعددی با دولت کانادا به امضا رسانده اند که حاصل آن مهاجرت های استانی است که در اصطلاح Provincial Nominee Program یا PNP نامیده می شوند.

استان کبک قرارداد قدرتمندی با دولت فدرال کانادا بسته است که در اصطلاح Quebec Accord نامیده می شود. طبق این قرارداد آزادی های دولت کبک در خصوص جذب مهاجر بسیار زیاد است. این استان به صورت پیش فرض علاقه مند به جذب آن دسته از مهاجران است که زبان فرانسه می دانند.

سایر راه های ورود به کانادا

علاوه بر روش های مهاجرت هر سال میلیون ها نفر به طور موقت وارد کانادا می شوند. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ویزای گردشگری یا موقت کانادا Temporary Resident Vsia (TRV)
  • ویزای دانشجویی Study Permit
  • ویزای کار Work Permit
  • اجازه حضور موقت در کانادا Temporary Resident Permit (TRP)

گرچه به طور خودکار نمی توان این ویزاها را به اقامت دائم کانادا تبدیل کرد، گاه چنین امکانی به وجود می آید. مثلا اگر فردی به مدت حداقل یک سال در کانادا کار کرده باشد ممکن است بتواند از روش تجربه کانادایی Candian Experience Class مهاجرت کند یا اگر کسی در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری در استان انتاریو تحصیل کرده باشد، احتمال دارد بتواند از طریق روش های مهاجرتی استان انتاریو به کانادا مهاجرت نماید.

همان طور که ملاحظه می کنید، راه های مهاجرت به کانادا بسیار فراوان و البته محدودیت های آن نیز بسیار زیاد است.

منبع : mohajeran

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید