آزمون PTE

 
آزمون پی تی ای یا (Pearson Test of English (PTE یکی از آزمون های معتبر زبان انگلیسی در دنیا می باشد که همانند آزمون های آیلتس و تافل اعتبار جهانی دارد. این آزمون به دو صورت General و Academic توسط سازمان پیرسون Pearson که ناشر Longman نیز می باشد، برگزار می گردد که تنها آزمون آکادمیک پی تی ای مورد قبول اداره مهاجرت و دانشگاه های کشور استرالیا می باشد. این آزمون شامل 20 تسک مختلف در قالب 4 مهارت اصلی اسپیکینگ، رایتینگ، ریدینگ و لیسنینگ می باشد

 آزمون PTE

آزمون پی تی ای یا (Pearson Test of English (PTE یکی از آزمون های معتبر زبان انگلیسی در دنیا می باشد که همانند آزمون های آیلتس و تافل اعتبار جهانی دارد. این آزمون به دو صورت General و Academic توسط سازمان پیرسون Pearson که ناشر Longman نیز می باشد، برگزار می گردد که تنها آزمون آکادمیک پی تی ای مورد قبول اداره مهاجرت و دانشگاه های کشور استرالیا می باشد. این آزمون شامل 20 تسک مختلف در قالب 4 مهارت اصلی اسپیکینگ، رایتینگ، ریدینگ و لیسنینگ می باشد و در مدت تقریبا 3 ساعت به صورت آنلاین در یکی از مراکز برگزاری مورد تایید سازمان پیرسون و با زمان استراحت 10 دقیقه ای در یک نوبت صورت می پذیرد. این آزمون با توجه به مزایایی که نسبت به آزمون های IELTS و TOEFL دارد، در سال های اخیر مورد توجه علاقه مندان به مهاجرت و یا ادامه تحصیل به کشور استرالیا قرار گرفته است. این مزایا شامل موارد زیر هستند:

۱. برگزاری و نمره دهی تمام تسک های امتحان توسط کامپیوتر که این موضوع موجب از میان برداشته شدن سلیقه انسانی در نمره دهی به مخاطبین شده است.
۲. یکپارچه بودن امتحان، به این معنی که معمولا در طول این آزمون دو مهارت به صورت همزمان توسط کامپیوتر سنجینده و نمره دهی می شود که این ویژگی امکان جبران به شرکت کنندگانی را می دهد که ممکن است در یک مهارت ضعف داشته و یا به هر دلیلی در طول امتحان در بخشی از آزمون ضعیف عمل کنند. به عنوان مثال، در تسک اول آزمون، شرکت کننده باید یک متن را در مدت زمان مشخصی در میکروفن بخواند تا صدای او ضبط شود. در این تسک دو مهارت اسپیکینگ و ریدینگ فرد به صورت همزمان سنجیده و نمره دهی میشوند. همچنین در مهارت رایتینگ امکان اخذ نمره برای مهارت ریدینگ وجود داشته و در قسمت های ریدینگ و لیسنینگ نیز امکان اخذ نمره برای مهارت های دیگر وجود دارد.
۳. مدت کوتاه اعلام نتیجه آزمون که طبق گفته رسمی خود سازمان پیرسون در مدت نهایتا 5 روز کاری صورت می پذیرد.
۴. وجود دو امتحان شبیه ساز رسمی که انجام این دو آزمون توسط شرکت کنندگان این امکان را به آنها می دهد تا با شرایط و نحوه نمره دهی آزمون تا حدود زیادی آشنا شده و همچنین از نمره حدودی خود در آزمون اصلی اطلاع پیدا کنند. 
  
ساختار آزموناین آزمون همانطور که بالاتر گفته شد شامل 4 مهارت اصلی است که در قالب 20 تسک مختلف که در جدول زیر آورده شده اند در مدت زمان تقریبا 3 ساعت بسته به تعداد سوالات در هر تسک برگزار می شود:

   ۱.مهارت های اسپیکینگ و رایتینگ (77-93 دقیقه)

نام تسک

توضیحات

مدت زمان

Personal Introduction

در این بخش 30 ثانیه برای معرفی خود فرصت دارید که نمره دهی نمی شود

1 دقیقه

Read Aloud

یک متن بر روی صفحه مانیتور ظاهر می شود و شما باید آن را بلند در میکروفن بخوانید تا صدای شما ضبط شود.

30-35 دقیقه

Repeat Sentence

بعد از گوش دادن به یک متن کوتاه چند کلمه ای باید آن را تکرار کنید.

Describe Image

یک عکس بر روی صفحه مانیتور ظاهر می شود و شما باید نکات اصلی آن را در مدت 40 ثانیه توصیف کنید.

Re-tell Lecture

بعد از گوش دادن به یک فایل صوتی و یا تماشای یک ویدئو، باید نکات اصلی آن را به صورت خلاصه در 40 ثانیه بیان کنید.

Answer Short Question

بعد از گوش دادن به یک سوال باید با یک یا چند کلمه به آن پاسخ دهید.

Summarize Written Question

بعد از خواندن یک متن آکادمیک، باید نکات اصلی آن را در یک جمله با تعداد کلمات بین 5 تا 75 کلمه خلاصه کنید. از این سوال بین یک تا سه عدد ممکن است در امتحان گنجانده شود که برای پاسخگویی به هر یک 10 دقیقه فرصت داده می شود.

10 دقیقه

Essay

یک مقاله آکادمیک بین 200 تا 300 کلمه باید نوشته شود.

20 دقیقه


   ۲. مهارت ریدینگ (32-41 دقیقه)

نام تسک

توضیحات

مدت زمان

Multiple-choice. choose single answer

پس از خواندن یک متن باید به یک سوال چند گزینه ای که تنها یک پاسخ صحیح دارد پاسخ دهید.

32-41  دقیقه

Multiple-choice. choose multiple answers

پس از خواندن یک متن باید به یک سوال چند گزینه ای که بیش از یک پاسخ صحیح دارد پاسخ دهید.

Re-order paragraphs

چند باکس متن دار بر روی صفحه مانیتور با ترتیب بهم ریخته ظاهر می شوند که از شما خواسته شده که آنها را به ترتیب صحیح مرتب کنید.

Reading: Fill in the blanks

یک متن با تعدادی جای خالی نمایش داده می شود که باید جای خالی ها با استفاده از گزینه های ارائه شده که تعداد آن ها بیشتراز تعداد جای خالی ها است، پر شوند.

Reading & writing: Fill in the blanks

یک متن با تعدادی جای خالی نمایش داده می شود که هر جای خالی باید با استفاده از گزینه های ارائه شده مخصوص همان جای خالی پر شوند.


   ۳. مهارت لیسنینگ (45-57 دقیقه)

نام تسک

توضیحات

مدت زمان

Summarize spoken text

پس از گوش دادن به یک فایل صوتی باید نکات اصلی آن را در قالب یک متن بین 50 تا 70 کلمه خلاصه کنید.

20-30 دقیقه

Multiple-choice. choose multiple answers

پس از گوش دادن به یک فایل صوتی باید به یک سوال چند گزینه ای که بیش از یک پاسخ صحیح دارد پاسخ دهید.

23-28 دقیقه

Fill in the blanks

یک متن با تعدادی جای خالی نمایش داده می شود که این جاهای خالی باید با استفاده از اطلاعاتی که هنگام گوش دادن به یک فایل صوتی داده می شود، پر شوند.

Highlight correct summary

پس از گوش دادن به یک فایل صوتی، باید بهترین گزینه که خلاصه ای صحیح از آن متن می باشد را انتخاب کرد.

Multiple-choice. choose single answer

پس از گوش دادن به یک فایل صوتی باید به یک سوال چند گزینه ای که تنها یک پاسخ صحیح دارد پاسخ دهید.

Select missing word

بعد از گوش دادن به یک فایل صوتی باید گزینه ای را که شامل یک یا تعدادی کلمه است و متن را کامل می کند انتخاب کرد.

Highlight incorrect words

یک متن نمایش داده می شود که باید همزمان با گوش دادن به یک فایل صوتی، کلماتی که میان فایل صوتی و متن نمایش داده شده تفاوت دارند را همان زمان انتخاب کرد.

Write from dictation

بعد از گوش دادن به یک متن چند کلمه ای باید متن شنیده شده را تایپ کرد.


نمونه کارنامه پی تی ای:

 همانطور که ملاحظه میفرمایید، در کارنامه دو نوع نمره به نام های communicative skills و enabling skills به داوطلب داده می شود. بخش اول مربوط به مهارت های 4 گانه آزمون های زبان هستند که مانند آیلتس و تافل می باشد. بخش مربوط به enabling skills مربوط به مهارت هایی هستند که برای ارائه به اداره مهاجرت و دانشگاه اهمیتی ندارند اما می توانند به داوطلب کمک کنند تا نقاط ضعف و قوت خود را در این آزمون بشناسد. این مهارت ها شامل گرامر، روان خواندن، تلفظ صحیح، اسپلینگ صحیح، تنوع لغات و مهارت های نگارشی می باشند.
 نمرات در آزمون پی تی ای از 90 محاسبه می شوند. جهت معادل سازی نمرات پی تی ای با آزمون های آیلتس و تافل از جدول زیر می توانید استفاده کنید.


 
معادل نمره 7 آیلتس در آزمون پی تی ای 65 و معادل 8 آیلتس در آزمون پی تی ای نمره 79 می باشد. این آزمون به صورت آنلاین و در سنترهای مورد تایید سازمان پیرسون برگزار می شود اما متاسفانه در حال حاضر این آزمون در ایران برگزار نمی شود و داوطبین داخل ایران جهت شرکت در این آزمون باید به یکی از کشورهای اطراف ایران مانند جمهوری آذربایجان، ترکیه، امارت متحده عربی و عراق مراجعه کنند. این آزمون درهر کشور هزینه ای متفاوت دارد

منبع : persianmigrant

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید