چرا ناسا پیش از سفر به مریخ به کره ماه می‌رود؟

 
پنجاه سال مدت‌زمانی ست طولانی و در طول این ۵ دهه‌ کشف کرده‌ایم که کره ماه خشک، نابارور و غیر قابل تغییری که فکر می‌کردیم نیست. اما با این حال می‌توان گفت که بزرگ‌ترین کشفی که در این چند دهه در ارتباط با کره ماه صورت گرفته کشفِ آب است

چرا ناسا پیش از سفر به مریخ به کره ماه می‌رود؟

کره ماه در حال حاضر مکانی متفاوت برای ماست

پنجاه سال مدت‌زمانی ست طولانی و در طول این ۵ دهه‌ کشف کرده‌ایم که کره ماه خشک، نابارور و غیر قابل تغییری که فکر می‌کردیم نیست. اما با این حال می‌توان گفت که بزرگ‌ترین کشفی که در این چند دهه در ارتباط با کره ماه  صورت گرفته کشفِ آب است. به نظر می‌رسد که در روی ماه اثراتی از وجود کوه‌های یخ وجود دارد و این البته به معنای آن است که سکونت و زندگی در ماه در کنار کوه‌های یخ ممکن بوده، به گونه‌ای که این کوه‌ها اجازه می‌دهند آب بنوشیم، دوش بگیریم و یا چیزهای‌مان را بشوییم.

البته موارد عجیب دیگری در ارتباط با کره ماه وجود دارند که ارزش ذکر کردن دارند. مثلاً دریافته شده که مجراهای قدیمی آتشفشانی بر روی ماه وجود دارند که می‌توانند پناه‌گاهی برای انسان جهت مقابله با تشعشعات ماه باشند.

همچنین این نکته نیز برای ما به دست آمده که ماه در واقع یک کپسول زمان است. تمامی شکاف‌ها و چاله‌های ماه اثراتی از تاریخ منظومه شمسی هستند و ما می‌توانستیم این ها را بر روی کره زمین نیز ببینیم اگر به سبب باد، آب و زمین لرزه از میان نمی‌رفتند.

چرا ناسا پیش از سفر به مریخ به کره ماه می‌رود؟

ما می‌توانیم برای سفر به مریخ آماده شویم

کره ماه به ما نزدیک است، به گونه‌ای که فضانوردان آپولو قادر بودند صرفاً پس از دو روز از بلند شدن از زمین به آن برسند. این ماجرا راحت خواهد بود اگر شرایط اضطراری رخ دهد. زمانی که سفینه فضایی آپولو ۱۳ در سال ۱۹۷۰ متحمل انفجار مخزن اکسیژن شد، کل تیم ناسا مجبور شد که سفینه را در دور ماه بچرخاند تا بتواند فرودی امن به زمین داشته باشد.

فارغ از این موارد، ما می‌توانیم تکنولوژی‌هایی را در سطح کره ماه به آزمایش بگذاریم که می‌توانند در مریخ مفید باشند.  مثلاً چگونه می‌توان یک زیستگاه ساخت که فضانوردان در آن بتوانند ماه‌ها ایمن و به دور از خطر ساکن شوند؟ یا از چه لباس‌هایی می‌توان برای فضانوردان استفاده کرد که بتوانند در برابر گردوغبار روی کره ماه مقاوم باشند؟ بنابراین فضانوردان می‌توانند هر آن چیزی را که به ذهن‌شان می‌رسد بر روی ماه امتحان کنند تا به نتایج خوبی برسند.

البته ماه و مریخ دوقلوهای کامل نیستند، اما خب هر عملی که در کره ماه صورت گیرد می تواند برای کره مریخ نیز مفید باشد.  البته خود فضانوردان می دانند که سفر به مریخ چالش قوی‌تر و سخت‌تری ست، چرا که هم دورتر است و هم آن که طوفان گردغبارش  شدیدتر است، همچنین از آب و هوایی متفاوت برخوردار است.

جالب اینجاست که از برخی جهات مریخ می تواند گزینه‌ی آسان‌تری نسبت به ماه باشد. مثلاً روزهای آن نزدیک به روزهای ۲۴ ساعته‌ی خودمان اند، و همچنین از لحاظ روانشناختی ما آشنایی و خویِ بیشتری با مناطق قرمزرنگِ مریخ داریم چرا که بر روی زمین نیز بیابان‌ها و مناطق این‌گونه کم نیستند و کم ندیده‌ایم.

منبع : shahrekhabar

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید