GRE چیست؟

 
آزمون GRE‌ مخفف Graduate Record Examination است و در واقع آزمون سنجش توانایی تحصیلی متقاضیان تحصیل در مقاطع عالی تحصیلی بوده و ۳ موضوع: مهارت محاسبات ریاضی، درک مطلب و هم چنین مقاله نویسی را می سنجد.

GRE چیست؟  

آزمون GRE‌ مخفف Graduate Record Examination است و در واقع آزمون سنجش توانایی تحصیلی متقاضیان تحصیل در مقاطع عالی تحصیلی بوده و ۳ موضوع: مهارت محاسبات ریاضی، درک مطلب و هم چنین مقاله نویسی را می سنجد.

این آزمون از نظر خیلی از شرکت کنندگان، آزمونی دشوار است. چرا که در بخش درک مطلب، مقاله نویسی تحلیلی و عمومی، موضوعاتی مطرح می شود که بسیاری از شرکت کنندگان در آزمون، قبلا با آن آشناییت نداشته اند. اگر چه بخش ریاضیات که ۴۰ پرسش دارد، سوالات ریاضی در حد دبیرستان مطرح می شود، اما به خاطر ارائه پرسش به زبان انگلیسی و نیاز به مهارت حل کردن در مدت کم، این بخش نیز حتی برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد، با مشکل رو به رو می شود.

بخش درک مطلب هم بعضا کلماتی را استفاده می کند. در بخش مترادف و متضاد که حتی دارندگان مدرک کارشناسی ارشد زبان شناسی انگلیسی (Linguistic) هم از درک برخی از جملات و کلمات عاجز هستند. اما با همه این اوصاف، متقاضیانی که حداقل ۶ ماه برای این آزمون وقت بگذارند، قادر خواهند بود که نمره معقولی در ان کسب کنند و دانشگاهی انتظار دریافت نمره بالای ۸۰ درصد از متقاضیان ندارد. اما کسب حداقل ۵۰ درصد نمره در هر skill، لازم تصور می شود. جدید ترین اطلاعات درباره آزمون GRE در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را از این PDF‌ مطالعه کنید.

 

اما به هر حال، جی آر ایی چه فایده ای دارد؟

خیالی ها معتقدند که این آزمون فایده زیادی ندارد و فقط وقت داوطلبان را تلف می کند و در نهایت آن ها نمی توانند نمره خوبی کسب کنند. اما در واقع، با وجود دشواری این آزمون که اتفاقا اینترنتی هم برگزار می شود مانند TOFEL  IBT، این آزمون فوایدی دارد که به طور خلاصه عبارتند از:

آزمون GRE

۱- تمام مطالب ریاضیاتی که در دبیرستان با آن آشنا شدید برای شما مرور می شود.

۲- معادل انگلیسی تمام قواعد ریاضی، فرمول ها، شیوه های حل مساله، اسامی اشکال ریاضی و امثالهم را فرا خواهید گرفت که احتمالا در ادامه تحصیل با آن در متون علمی رو به رو خواهید شد.

۳- هزاران کلمه انگلیسی پر کاربرد در متون آکادمیک را در طول فرآیند آمادگی برای آزمون یاد خواهید گرفت.

۴- شیوه های درک مطلب و تحلیل منطقی را فراخواهید گرفت و این قضیه، تاثیر زیادی در درک مطلب حرفه ای و سریع شما در دوران تحصیل خواهد داشت.

۵- شیوه های مقاله نویسی عمومی را از ساختار، فرم، شیوه پرداخت به موضوع و نتیجه گیری منطقی، یاد می گیرید.

۶- شیوه های مقاله نویسی تحلیلی و انتقادی را که در بخش دوم آزمون مطرح می شود، فرا خواهید گرفت و این مساله برای رشد فکری و قدرت مقاله نویسی شما در کورس های دانشگاهی، موثر خواهد بود.

البته می شود ۱۰۰ دلیل برای به درد نخور بودن آزمون جی آر ایی ارائه کرد و از طرفی، ۲۰۰ دلیل برای پر فایده بودن آن. به هر حال هر آزمونی، نقاط ضعف و قوتی دارد که باید به آن توجه داشت. به هر حال،، این آزمون با همه نقاط مثبت و منفی که برایش می توان متصور شد، کسی را بی سواد نمی کند!

این آزمون و آمادگی در ان، شما را در زبان انگلیسی آکادمیک، با سواد می کند. قطعا پس از آمادگی در این آزمون، با مسائلی آشنا می شوید که شما را در مسیر تحصیل آکادمیک، یاری می کند. بنابراین اگر قصد آمادگی در این آزمون را داشتید، به این فکر کنید که جی آر ایی ، دانش زبان انگلیسی (English language proficiency) شما را ارتقا خواهد داد و وقت و هزینه ای که صرف می کنید، در آینده موثر خواهد بود.

 

ساختار آزمون GRE و مدت زمان هر بخش

آزمون GRE

آزمون جی آر ایی بیش از ۳ ساعت به طول خواهد انجامید. برای همین، خود را برای آزمونی نسبتا فشرده آماده کنید. بخش اول مربوط به پرسش های ریاضی است که شامل ۲ بخش و هر بخش ۲۰ سوال دارد. مدت زمان این بخش، ۳۵ دقیقه خواهد بود یعنی برای پاسخ به هر سوال، بیش از ۹۰ ثانیه وقت خواهید داشت.

در بخش درک مطلب که شامل دو بخش مجزا می باشد، ۲۰ پرسش مطرح می شود و برای هر پرسش، ۱.۵ دقیقه وقت خواهید داشت.

برای بخش نوشتاری، بخش موضوعی، ۳۰ دقیقه و بخش تحلیلی و استدلالی نیز ۳۰ دقیقه زمان خواهید داشت.

توجه کنید که در بخش نوشتاری، به محض این که task1  به اتمام رسید، task2 آغاز می شود و شما فرصتی برای نگهداری زمان برای نوشتن و ویرایش و جمع بندی نخواهید داشت و سیستم به طور اتوماتیک دسترسی شما را قطع خواهد کرد.

 

چه کسانی حتما GRE  بگیرند؟

این سوال مهمی است. اساسا چه کسانی نیازمند دریافت مدرک آزمون GRE و حتی GMAT‌ هستند؟ آیا برای دانشگاه های اروپا نیز باید GRE داشت؟ آیا کسانی که می خواهند برای ادامه تحصیل به اروپا و آسیا و حتی اقیانوسیه بروند نیز بهتر است در این آزمون شرکت کنند؟ آیا کسانی که قصد دارند در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در بهترین دانشگاه های قاره سبز تحصیل کنند و بورس بگیرند نیز، این مدرک را نیاز خواهند داشت؟‌ آیا همه دانشگاه های آمریکا و کانادا نیازمند جی آر ایی هستند؟

خوب برای پاسخ به این پرسش های مهم باید عرض کنیم که اساسا، اکثر قریب به اتفاق دانشگاه های آمریکا، برای مقطع های مختلف تحصیلی از جمله کارشناسی ارشد و دکترا، از متقاضیان اپلای، مدرک GRE را درخواست می کنند. البته دانشگاه هایی هم وجود دارد که بر اساس قواعد admission’s requirements های خود، از متقاضیان تحصیل، مدرک جی آر ایی را درخواست نمی کنند که البته این کالج ها و دانشگاه ها تعداد زیادی نیستند. البته در کانادا، دانشگاه هایی بیش تر از ایالات متحده وجود دارد که برای اپلای، نیازی به ارائه GRE نیست.

برای اپلای در مقاطع مختلف تحصیلی در قاره سبز نیز، اصولا مدرک جی آر ایی نیاز نیست و حتی برای بورس نیز، داشتن این مدرک معمولا ذکر نمی شود. اما به هر حال افرادی که این مدرک را در اختیارداشته باشند و نمره بالایی هم در آن کسب کرده باشند، شانس پذیرش تحصیلی با بورس آن ها افزایش خواهد یافت. چرا که پذیرش و بورس در مقطع دکترا، بسیار رقابتی است و short list ها با برررسی دقیق رزومه داوطلبان صورت می گیرد.

اما برای مقطع کارشناسی ارشد در قاره سبز وحتی آسیا، اصلا نیازی به داشتن چنین مدرکی نیست و شاید داشتن آن هم خیلی برای دانشگاه ها برای اعطای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد به متقاضیان، اهمیت چندانی نداشته باشد. مگر این که شما بخواهید در یکی از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا تحصیل کنید که ان وقت اوضاع فرق می کند.

برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در نیوزلند و استرالیا نیز، معمولا داشتن این مدرک از داوطلبان درخواست نمی شود، اما به هر حال داشتن آن شاید به عنوان امتیاز رقابتی (competitive advantage) برایapplication  شما در فرآیند پذیرش و بورسیه (scholarship) تلقی شود، گر چه نه شرط لازم است و نه شرط کافی.

آزمون GRE

GRE برای دانشگاه های آمریکای شمالی

به هر حال، اکثر متقاضیان تحصیل در آمریکای شمالی، این مدرک را نیاز دارند. دانشگاه هایی که ارائه این مدرک را از سوی دانشجویان به عنوان بخشی ضروری در APPLICATION درخواست می کنند، ۲ دسته هستند :

۱- یکی دانشگاه هایی که حد نصاب نمره برای دارندگان مدرک GRE-GMAT در نظر می گیرند، مثلا می گویند که در بخش writing باید نمره ۴ به بالا داشته باشید یا نمره میانگین شما مثلا بالای ۱۶۰ از ۱۷۰ باشد. دانشگاه هایی که اصطلاحا حداقل نمره جی آر ایی (GRE minimum requirements) درنظر می گیرند، از دانشجویان می خواهند که اگر این حداقل نمره ها را در اختیار ندارند، از ارسال مدارک خودداری کنند. چرا که شرط لازم برای دریافت و بررسی مدارک دانشجویان، داشتن مدرک GRE با حداقل نمرات اعلامی است.

۲- دسته بعدی دانشگاه های هستند که مدرک GRE-GMAT را از داوطلبان درخواست می کنند، اما حداقل نمره ای قایل نمی شوند و متقاضیان می توانند با هر نمره ای که در آزمون کسب می کنند، مدارک خود را ارسال کنند. در این دسته باید توجه کنید که به هر حال، متقاضیانی که نمرات بالاتری داشته باشند در اولویت پذیرش قرار می گیرند.

مقوله دیگری که باید توجه کنید آن است که برای کسانی که دوست دارند در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا در رشته هایی مانند اقتصاد، مدیریت و حتی MBA شرکت کنند، داشتن مدرک GRE-GMAT امتیاز خوبی برای پذیرش با بورس خواهد بود. این موضوع حتی در برخی از دانشگاه های اروپایی نیز مشاهده شده است.

باید توجه داشته باشید که داشتن مدرک GRE-GMAT برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور،‌حتی اگر دانشگاه این دو مدرک را به عنوان پیش نیاز پذیرش قلمداد نکند،‌ عاملی مثبت در روزمه تحصیلی دانشجویان و عاملی رقابتی محسوب می شود که شانس پذیرش و اخذ بورسیه تحصیلی را افزایش می دهد. بنابراین اگر فرصتی برای آمادگی جهت این دو آزمون دارید،‌ برای ارتقای شانس خود اقدام کنید.

توجه داشته باشید که دریافت یکی از این دو مدرک، سطح زبان آکادمیک شما را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد و شیوه نگارش آکادمیک و نقد علمی را در مسیر اخذ این دو مدرک، فرا خواهید گرفت. بنابراین‌، کسب این مدارک را تنها به عنوان کاری که دانشگاه شما را به دریافت آن موظف کرده ندانسته و در این مسیر،‌ اطلاعات عمومی و سطح زبان انگلیسی آکادمیک را افزایش دهید.

اگر احیانا متوجه نشدید که برای پذیرش تحصیلی در رشته یا دانشگاه خاص، نیاز به داشتن این مدرک هستید یا نه، با هماهنگ کننده رشته (PROGRAM’S COORDINATOR) یا رییس پذیرش (DEAN) یا مسئول پذیرش (admission officer)‌ که معمولا در بخش Gradate office یا international office قرار دارند، از طریق پست الکترونیک مکاتبه کنید. حتی اگر این افراد نتوانند به پرسش شما پاسخ درستی بدهند، درخواست شما را به بخش های مختلف دانشگاه برای تصمیم گیری نهایی ارسال می کنند.

 

درباره آزمون GRE

آزمون GRE‌ دارای ۳ بخش است:

۱-بخش کلامی VERBAL

توانایی شما در درک مطلب موضوعات مختلف سیاسی و فرهنگی و هنری و اجتماعی و علمی را می سنجد. این بخش، دایره واژگان خوبی نیاز دارد تا شما بتوانید پرسش ها را به خوبی متوجه شده، و پاسخ مربوط به آن را از بین گزینه ها انتخاب کنید. بعضی وقت ها پرسش ها، ۲ پاسخ دارند که بر اساس ساختار پرسش، می بایست جواب صحیح را انتخاب کنید.

بخش کلامی می کوشد تا سطح دانش زبان انگلیسی شما در سطح بالایی از زبان بسنجد. بنابراین برای آمادگی در این بخش، می بایست خیلی کتاب های مختلف بر اساس رفرنس های اعلامی ets را مطالعه کنید و تست های زیادی هم بزنید تا با شکل و ساختار و فرم آزمون در بخش کلامی آشنا شوید و در این کار مهارت لازم را کسب کنید. اما همان طور که عرض شد، حتی دانشجویان دکترای زبان شناسی هم شاید نتوانند نمره ۸۰ درصدی در این بخش کسب کنند. تلفیقی از هوش و etymology (ریشه شناسی) و دایره وسیع واژگان و دانستن کاربرد آن ها در جملات گوناگون، برای موفقیت در این بخش ضروری است.

بخش کلامی توانایی ارزیابی و تجزیه و تحلیل مطلب نوشته شده ،توانایی تولید و اطلاعات از مطلب مذکور، توانایی درک ارتباط بین کلمات و محتوای مطالب و توانایی تجزیه و تحلیل ارتباط بین بخشهای مختلف جملات را مورد تست قرار می دهد

در این بخش، نمونه پرسش هایی که ets در این بخش مطرح کرده است را بررسی کنید. این بخش از ۳ نوع فرمت سوالی تشکیل شده است:

:The Verbal Reasoning section of the GRE® General Test contains three types of questions

Reading Comprehension_

Text Completion_

Sentence Equivalence_

.Reading Comprehension questions appear in sets; Text Completion and Sentence Equivalence questions are independent

 

بخش درک مطلب، یک متن به شما داده می شود و بر اساس آن، پرسش هایی مطرح می شود که شما باید بر اساس درکی که از متن پیدا کردید، به پرسش های پاسخ دهید. بعضی وقت ها بیش از ۱ پاسخ،گزینه صحیح است.

بخش Reading comprehension که متون آن از حوزه های علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی و علوم تجربی انتخاب می شود، شامل ۳ بخش است که عبارتند از :

_سوالات چند گزینه ای که تنها ۱ گزینه صحیح است

Multiple-choice Questions — Select One Answer Choice: These are the traditional multiple-choice questions with five answer choices of which the examinee must select one

 

_سوالات چند گزینه ای که بیش از ۱ گزینه پاسخ صحیح خواهد بود. اگر فقط ۱ گزینه صحیح را انتخاب کنید، نمره ای به شما تعلق نخواهد گرفت

Multiple-choice Questions — Select One or More Answer Choices: These provide three answer choices and ask the examinee to select all that are correct; one, two or all three of the answer choices may be correct. To gain credit for these questions, the examinee must select all the correct answers, and only those; there is no credit for partially correct answers

 

_سوالی که از شما میخواهد گزینه مورد نظر را در داخل متن از طریق موس انتخاب کنید

Select-in-Passage: The question asks the examinee to click on the sentence in the passage that meets a certain description. To answer the question, the examinee chooses one of the sentences and clicks on it; clicking anywhere on a sentence will highlight it

 

نمونه سوال در قسمت Reading Comprehension بخش verbal آزمون GRE

Policymakers must confront the dilemma that fossil fuels continue to be an indispensable source of energy even though burning them produces atmospheric accumulations of carbon dioxide that increase the likelihood of potentially disastrous global climate change. Currently, technology that would capture carbon dioxide emitted by power plants and sequester it harmlessly underground or undersea instead of releasing it into the atmosphere might double the cost of generating electricity. But because sequestration does not affect the cost of electricity transmission and distribution, delivered prices will rise less, by no more than 50 percent. Research into better technologies for capturing carbon dioxide will undoubtedly lead to lowered costs

 

Sample Multiple-choice Question — Select One Answer Choice

? passage implies which of the following about the current cost of generating electricity

A. It is higher than it would be if better technologies for capturing carbon dioxide were available

B. It is somewhat less than the cost of electricity transmission and distribution

C. It constitutes at most half of the delivered price of electricity

D. It is dwelt on by policymakers to the exclusion of other costs associated with electricity delivery

E. It is not fully recovered by the prices charged directly to electricity consumers

 

طبق پرسش بالا، شما می بایست فقط یکی از گزینه ها را از بین A تا E انتخاب کنید و انتخاب بیش از ۱ مورد، نمره ای به شما نمی دهد. همان طور که در این پرسش مشاهده می کنید، کلمات مختلفی مطرح شده است که شاید از نظر سطح سواد عمومی دانش انگلیسی مردم بالا تر باشد و شما این سطح دانش را با مطالعه و خواندن متون متنوع علمی و اجتماعی  فرهنگی و هنری کسب خواهید کرد.

 

نمونه پرسش در بخش Text completion

Directions: For each blank select one entry from the corresponding column of choices. Fill all blanks in the way that best completes the text

It is refreshing to read a book about our planet by an author who does not allow facts to be (1)__________ by politics: well aware of the political disputes about the effects of human activities on climate and biodiversity, this author does not permit them to (2)__________ his comprehensive description of what we know about our biosphere. He emphasizes the enormous gaps in our knowledge, the sparseness of our observations, and the (3)__________, calling attention to the many aspects of planetary evolution that must be better understood before we can accurately diagnose the condition of our planet

آزمون GRE

Sentence Equivalence Questions

میبایست بر اساس پرسشی که مطرح می شود و از بین ۶ گزينه ارائه شده، ۲ گزینه انتخاب شود تا متن کامل شود. اگر یکی از گزینه های انتخابی نادرست باشد، نمره ای تعلق نمی گیرد.

Sample Sentence Equivalence Questions

Directions: Select the two answer choices that, when used to complete the sentence, fit the meaning of the sentence as a whole and produce completed sentences that are alike in meaning

.________Although it does contain some pioneering ideas, one would hardly characterize the work as

A. orthodox

B. eccentric

C. original

D. trifling

E. conventional

F. innovative

۲– بخش کمی Quantities

بخش کمی توانایی علت یابی به یک شیوه کمی، توانایی حل مشکلات کمی و فهم شخص از ریاضیات ،جبر ، هندسه و تجزیه و تحلیل داده ها را مورد آزمون قرار می دهد.  پرسش هایی که در این بخش مطرح می شود، اصولا در سطح ریاضیات دوره دبیرستان است. مثلا از شما درباره مساحت متوازی الاضلاع، آمار و احتمالات، قانون فیثاغورث و موضوعاتی در این سطح سوال می شود.

برای آگاهی از ساختار پرسش هایی که در این قسمت مطرح می شود، نمونه سوالات را از سایت رسمی آزمون دانلود کنید.

آزمون GRE

(نمونه یکی از پرسش هایی که در آزمون ریاضی جی آر ایی  مطرح می شود و از شرکت کننده در آزمون می خواهد که یک گزینه را انتخاب کند. بعضا این احتمال دارد که چند گزینه (Multiple choice) صحیح باشد)

برای موفقیت در این بخش، باید مسائل ریاضی  متنوع و زیادی حال کنید و بر اساس ساختار و چارچوب آزمون،  خود را با شرایط آزمون و شیوه بررسی و حل مساله آشنا کنید. کتاب هایی که در زمینه آمادگی برای آزمون ریاضی جی آر ایی ارائه میشود را دانلود و مطالعه کنید.

بعضی وقت ها شما توانسته اید پاسخ صحیح را پیدا کنید، اما راهی که برای پیدا کردن پاسخ انتخاب کرده اید از نظر زمانی بهینه بوده و نه روش منطقی. بنابراین حتی الامکان شیوه پاسخ گویی بهینه به پرسش های این بخش آزمون را در پاسخ نامه های تشریحی کتاب هایی که برای امادگی آزمون خریداری می کنند یا دانلود می کنید، مد نظر قرار دهید.

 

۳- بخش نگارش تحلیلی Analytical writing

آزمون جی آر ایی به صورت اینترنتی برگزار می شود و پرسش های به صورت انلاین ار مرکز اصلی برگزاری آزمون به center  های منطقه ای در سراسر جهان ارسال می شود و حتی سنتر نیز از وجود پرسش ها اطلاعی ندارد و نمی تواند زمان آزمون را جلو یا عقب ببرد. شما تنها بر اساس بازه زمانی که در اختیار دارید، می بایست به پرسش ها پاسخ داده و جواب ها را به صورت اینترنتی وارد کنید. امکان ویرایش پاسخ ها در طول زمان هر یک از بخش های سه گانه وجود دارد اما پس از آن، امکان تغییری وجود ندارد.

این آزمون به صورت اینترنت است و به همین منظور، باید تلاش کنید که مهارت های کار با رایانه به خصوص در موضوع نوشتن سریع و صحیح با صفحه کلید را تمرین کنید. بخش نگارش تحلیلی توانایی بیان کردن ایده های پیچیده بصورت واضح وروشن ، توانایی درک و بررسی ادعاها و شواهد ، توانایی پشتیبانی کردن از ایده ها و افکار توسط مثالها و دلایل کاربردی و ضروری و توانایی نوشتن یک مقاله دقیق و فصیح و توانایی درک و استفاده از زبان انگلیسی و نوشتاری بصورت استاندارد را مورد آزمون قرار میدهد.

 

در آزمون GRE نگارش تحلیلی بخش اول می باشد و متشکل از دو قسمت متفاوت است .

قسمت اول یک کار موضوعی است issue analysis

قسمت دوم یک کار استدلالی است  argument analysisکه در آن داوطلب باید یک وظیفه محوله را انجام دهد .

Analytical Writing

Articulate complex ideas clearly and effectively

Examine claims and accompanying evidence

Support ideas with relevant reasons and examples

Sustain a well-focused, coherent discussion

Control the elements of standard written English

 

قسمت نوشتاری در آزمون جی آر ایی، بین ۰ تا ۶ نمره دارد. اگر شما یک متن خیلی معمولی بعضا بی ربط هم بنویسید، بین ۱ تا ۲ نمره به شما تعلق می گیرد. اما گرفتن نمره ۳.۵ به بالا کار آسانی نیست و مهارت زیادی طلب می کند.

برای نوشتن متن خوب می بایست :

۱- بدون غلط املایی بنویسید.

۲- بدون غلط گرامری بنویسید.

۳ -نقطه گذاری ها را رعایت کنید.

۴- از کلمات متنوع بر اساس جمله بندی های که به کار می برید استفاده کنید.

۵- اصطلاحا از کلمات undergraduate در مقالات scholarly papers استفاده نکنید. مثلا به جای good، از معادل های آکادمیکی مانند appropriate  استفاده کنید.

۶- از اصطلاحات و واژگان مصطلح در متون علمی استفاده کنید.

۷- ادعاهایی که مطرح می کنید را بتواند با شواهد و مدارک مرتبط، توسعه بدهید.

۸- از ایده ها و متون خود به طور خوبی پشتیبانی کنید.

۹- المان های نوشتن یک مقاله استاندارد انگلیسی را که در کتاب های اموزش رایتنیگ برای جی آر ایی ارائه می شود را رعایت کنید.

همچنین ممکن است یک بخش تحقیق مطرح شود این بخش تحت عنوان بخش تحقیق مطرح خواهد شد و اگر مطرح شود بخش نهایی خواهد بود که در ایران مطرح نمی گردد. این بخش هم جزء نمره آزمون GRE  محسوب نمی شود. تعداد سوالات و زمان لازم جهت انجام پیش آزمون و بخشهای تحقیق متفاوت خواهند بود.

 

 نحوه محاسبه نمره در آزمون GRE :

آزمون GRE

(نمونه کارنامه آزمون جی آر ایی که نشان می دهد در هر ۳ بخش،داوطلب چه نمره ای کسب کرده است)

آزمون جی آر ایی جدید، سبک خاصی در نمره دهی دارد. آزمون  GRE به دو روش نمره داده می شود . ابتدا بخشهای کلامی و کمی که متشکل از یک تست سازگار با کامپیوتر هستند ، این بدین معنا است که سوالاتی که به داوطلبان داده میشود تا حدی وابسته به پاسخهایی هستند که داوطلب برای سوالات  بخش پیشین در نظر گرفته است .تعداد سوالاتی که در هر کدام از این دو بخش به طور صحیح پاسخ داده شده اند چیزی است که نمره خام نامیده می شود.

سپس نمره خام به نمره درجه بندی شده تبدیل می شود این نمره درجه بندی شده درجات مختلف سختی در میان مدلهای مختلف تست شده را محاسبه می کند. نمره درجه بندی شده برای بخشهای کلامی و کمی از ۱۳۰-۱۷۰ نمره می باشد. بخش نوشتاری تحلیلی توسط  کامپیوتر  e-rater و  سپس یک ممتحن تعلیم دیده و بصورت دستی نمره داده می شود.

ممتحن به پاسخ های بخش نوشتاری در یک مقیاس کلی از ۶ نمره خواهند داد. چنانچه نمراتی که کامپیوتر و ممتحن به این بخش می دهند بیشتر ا ز یک درجه متفاوت باشد آنگاه یک ممتحن سوم این بخش را نمره می دهد اگر نمره هایی که دو ممتحن اول در نظر گرفته اند بیشتر از یک درجه تفاوت نداشته باشد آنگاه از هر دو نمره میانگین گرفته و بطرف نزدیکترین نمره گرد می شود. یک نمره واحد برای کل بخش گزارش می شود و این نمره از ۶-۰ و خواهد بود.

 

برای قبولی در آزمون GRE چه کار کنیم؟

برای قبولی در آزمون جی آر ایی مانند هر آزمون دیگری، باید هدفمند و آگاهانه تلاش کنید. تلاش هدفمند به این معناست که برای کاری که قصد دارید انجام دهید، برنامه مشخصی داشته باشید. فردی که با برنامه کاری را انجام دهد، برای رسیدن به موفقیت، تلاش مداوم و منظمی را در دستور کار قرار می دهد. نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی می کند و بر اساس آزمونی که در پیش دارد، روی کم کردن نقاط ضعف تلاش می کند.

استفاده از تجارب افرادی که در آزمون شرکت کرده اند و هم چنین استفاده از مشاوران تخصصی آزمون جی ار آی در شهر های مختلف کشورمان، می تواند بخشی از راه حل باشد.بعضا مشاهده شده است که افراد بعد از ۲ یا ۳ بار آزمون دادن، توانسته اند به نمره مورد علاقه خود دست پیدا کنند. بنابراین هیچ گاه برای نمره ایده آل، مایوس نشوید و همچنان تلاش کنید.

نکته مهم دیگری که باید اضافه کنیم آن است که آزمون جی آر ایی، نمره قبولی یا ردی ندارد. هر کس به اندازه دانش خود می تواند نمره ای در آزمون کسب کند. دانشگاه های مختلف دنیا نیز بر اساس معیار های خود در پذیرش دانشجوی ارشد و دکترا، نمراتی تعیین می کنند که با هم، متفاوت است.

مثلا دانشگاهی OVERALL ۱۶۰ به بالا را از داوطلبان درخواست می کند در حالی که برخی از دانشگاه ها، کسب نمره حداقل VERBAL 155 را به عنوان شرط پذیرش مدارک دانشجو عنوان کرده اند. یا بعضی برای اعطای بورس تحصیلی (RESEARCH ASSISTANT) از دانشجویان می خواهند که نمره ANALYTICAL WRITING حداقل ۴ ارائه کنند.

 

به هر حال دانشگاه ها بر خلاف آیتس و تافل، حد نصابی معمولا در نمره GRE تعیین نمی کنند و رزومه دانشجویان را به صورت Holistic view بررسی می کنند. در این حالت، هر اندازه نمره شما بالاتر باشد، شانس پذیرش شما بیش تر خواهد بود. اما درباره آیلتس و تافل، در صورتی که حداقل نمره لازم را کسب نکرده باشید، پرونده شما مردود خواهد شد.

عموما در بخش ریاضی و زبان (verbal) کسب حداقل ۵۰ درصد نمره می تواند شانس شما را برای کسب پذیرش تحصیلی با بورس در مقاطع ارشد و دکترا در دانشگاه های امریکایی ارتقا دهد. در بخش نوشتاری (writing)، کسب حداقل نمره ۳.۵ از ۵ توصیه می‌شود.

توانایی نوشتن مقالات انتقادی و تحلیلی، نیازمند آموزش است. تلاش کنید این مهارت را در دراز مدت و با آرامی یاد بگیرید تا در روز آزمون با توانایی مطلوبی از پس سوالات ارائه شده بر آیید. همانند آزمون تافل، باید قابلیت کار خوب با رایانه را داشته باشید. اینجا همه چیز کامپیوتری است و البته ماشین حساب نیز الکترونیکی در اختیار شما برای بخش ریاضیات می باشد.

بخش ریاضیات آزمون، بخش خیلی سختی نیست و در حد ریاضیات دبیرستان از شما انتظار دارد تا به ۴۰ سوال در دو وقت ۲۰ دقیقه ای پاسخ دهید. نمونه سوالات از سایت GRE قابل دانلود می باشد و البته منابع دیگری نیز موجود است که از طریق اینترنت قابل مشاهده است.

در بخش وربال، می بایست کتاب های مختلفی را مطالعه کنید تا برای آزمون آماده شوید. دانش واژگان قوی (خیلی بیشتر از کتاب ۵۰۴ و ۱۱۰۰ واژه که این روز ها مرسوم شده است)، برای کسب نمره خوب در آزمون نیاز خواهد بود.

 

GRE تضمینی چه گونه است؟

احتمالا در طول هفته، از طریق پیامک های موبایلی و آگهی های اینترنتی، مشاهده کردید که برای کسب نمره تضمینی در جی آر ایی، مطالبی منتشر می شود. باید عرض کنیم که در آزمون جی ار آیی، تنها چیزی که اهمیت دارد، دانش زبان انگلیسی و مهارت شرکت کننده در آزمون است که می تواند او را در نمره حداکثری یاری کند. هیچ استاد و موسسه و مجموعه ای قادر نخواهد بود که نمره داوطلب را مشخص و تضمین کند. آگهی هایی که در این زمینه داده می شود، تقلبی و جعلی خواهد بود.

ناگفته پیداست که فردی که حتی کارشناسی ارشد ادبیات زبان انگلیسی و یا دانشجوی دکترای این زبان است هم نمی تواند نمره خود را در این آزمون تقریب زده و گرفتن آن را برای خودش یا شما تضمین کند. . بنابراین استرس زیادی به خود وارد نکنید و به فکر حفظ کردن همه کتاب های معروف بازار برای ارتقای آمادگی خود جهت شرکت در آزمون نباشید.

چون حد نصابی برای قبولی در آزمون وجود ندارد، تلاش خود را انجام دهید.

 

منابع خوب برای آزمون GRE

آزمون GRE

کتاب های خوب برای GRE با توجه به دشواری که در بخش verbal این آزمون وجود دارد، کتابهای بسیار زیادی توصیه شده است، قبل از شروع این کتابها از بلد بودن لغات ۵۰۴ ( ۵۰۴ Absolutely Essential Words ) و لغات ضروری تافل ( Essential Words for Toefl ) اطمینان حاصل فرمایید، سپس این منابع توصیه شده است: – ۱۱۰۰Words you need to know – word smart – Essential words for GRE – Verbal advantage

اگر شما از بهترین دانشگاه های ایران، مقاطع لیسانس و فوق لیسانس را گذرانده اید و حتی چند مقاله در ژورنال های ISI دارید، به شما توصیه می شود که بر اساس نیاز دانشگاه مقصد، در یکی از دو آزمون GRE یا GMAT شرکت کنید. قبلا هم گفتیم که برای ثبت نام در آزمون GRE، می توانید از طریق پرتال رسمی این آزمون اقدام کنید و برای پرداخت هزینه های آن، باید کارت اعتباری معتبر بین المللی داشته باشید.

کشورهای همسایه آزمون کامپیوتری را نیز برگزار می کنند که در صورتی که توانایی و تجربه قبلی برای شرکت در آزمون کامپیوتری دارید، نسبت به ثبت نام در این شیوه آزمونی اقدام کنید . ولی در صورتی که سیستم کاغذی را آشنا هستید و به محتوای آزمون مسلط هستید، از صرف هزینه های مختلف جهت حضور در کشورهای همسایه برای شرکت در آزمون کامپیوتری خودداری کنید.

البته سایت مگوش هم اطلاعات و منابع خوبی برای علاقمندان شرکت در آزمون ارائه می کند که توصیه میکنیم بعضا به آن مراجعه کنید. برای دانلود برخی از کتاب های ارزشمند جهت آمادگی آزمون به سایت مراجعه کنید. در این سایت، کلیه منابع آموزشی منهتن نیز در اختیار مخاطبان است. برای بخش READING در آزمون GRE باید همانند آزمون آیلتس زیاد کار کنید تا مهارت های خود را افزایش دهید.

 

۵ توصیه به شرکت کنندگان آزمون

۱- در صورتی که خواهان شرکت در آزمون هستید، به جهت شمار بالای شرکت کنندگان در ایران، از خدمات پردخت الکترونیکی و ثبت نام Payment24 استفاده کنید تا در برنامه ریزی های خود، دچاره وقفه نشوید.

۲- در روز آزمون، می بایست کد دانشگاه هایی که قصد دارید کارنامه شما به آن جا ارسال شود را مشخص کنید. در صورت عدم انتخاب صحیح، پس از برگزاری آزمون به ازای هر کارنامه، می بایست ۳۰ دلار پرداخت کنید.

۳- به دلیل آن که آزمون اینترنتی است، نرم افزار های شبیه ساز آزمون جی آر ایی را دانلود و با آن کار کنید.

۴- برای موفقیت بیش تر در آزمون نوشتاری، می بایست متن زیاد بخوانید و مقاله زیاد بنویسید و مقالات نوشته شده را توسط کسانی که نمره ۵ به بالا کسب کرده اند یا مدرس آزمون جی آر ایی هستند به اشتراک گذاشته تا به ویراستای مقالات شما اقدام کنند و این ویراستاری سبب شود تا نمره بهتری کسب کنید.

۵- در بخش ریاضیات، حتی اگر شما کارشناس ارشد ریاضی هم باشید، تضمینی برای کسب نمره ۱۷۰ از ۱۷۰ نیست. بنابراین برای کسب نمره حداکثری در این بخش تلاش کنید تا بیش از ۵۰۰ تست ریاضی را زده و طریقه حل بهینه مسائل را که در کتاب ها عنوان شده است، یاد بگیرید.

منبع : payment24

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید