بهترین نتیجه اسپیکینگ آیتلس با 4 استراتژی ضروری

 
بهترین نتیجه اسپیکینگ آیتلس با 4 استراتژی ضروری
هیچکس نیست که از اهمیّت بخش اسپیکینگ آیلتس بی‌خبر باشه. در مقاله‌ی امروز از استراتژی‌های خاصی حرف می‌زنیم که به شما برای موفقیت در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس کمک می‌کنه.

آروم باش! چیزی نیست، فقط یه امتحانه دیگه! گفتنش خیلی راحته، درسته؟ اما همه می‌دونیم که آزمون آیلتس به همین سادگی هم نیست. خیلی‌ها برای برنامه‌های آینده به یه نتیجه‌ی خوب در این آزمون نیاز دارن و یه جورایی آینده‌شون و رسیدن به اهدافشون به نتیجه‌ی این آزمون بستگی داره. خیلی‌ها ممکنه زمان محدودی در اختیار داشته باشن و فقط 1 فرصت برای شرکت در این آزمون داشته باشن. پس باید کاملاً آماده باهاش رو به رو شد. در این مسیر و جهت آمادگی صد در صدی برای شرکت در آزمون آیلتس ، آموزشگاه سپانو به عنوان نماینده‌ی خانه ی آیلتس آفرینش (تنها مرکز تخصصی آیلتس در ایران) در شمال کشور، کنار شماست تا با اطمینان به سمت اهدافتون گام بردارین و به نتیجه‌ی مطلوبتون برسین.
برای دیدن دوره های آیلتس آفرینش در سپانو اینجا کلیک کنید.
اگه دارین برای آزمون‌های سنجش زبان انگلیسی آماده میشین، طبیعیه که کمی استرس داشته باشین. این نوع آزمون‌ها، یه چالش محسوب میشن و در عین حال نتیجه‌ش هم برای شما خیلی مهمه. آزمون آیلتس هم یکی از همین آزمون‌هاست. ما اینجا براتون چندتا استراتژی مهم برای بخش اسپیکینگ آیلتس آماده کردیم، تا با توجه به اون‌ها، بتونین استرستون رو به حداقل برسونین و آماده و با اعتماد به نفس ظاهر بشین تا نتیجه‌ی دلخواهتون رو بگیرین.

4 استراتژی ضروری برای به حداکثر رساندن نمره اسپیکینگ آیلتس

1. آرامش خودتون رو حفظ کنید
هر چقدر استرس بیشتری در آزمون اسپیکینگ داشته باشین، روان و سلیس (Fluent) حرف زدن و حفظ پیوستگی و انسجام جمله‌ها براتون سخت‌تر میشه. ممکنه تصور این که اون همه دانش در زمینه‌ی لغت و گرامر برای پاسخ به سوال یک دفعه به ذهنتون هجوم بیارن و بخواین از بینشون یه پاسخ معنی‌دار و درست و حسابی به اگزمینر بدین براتون سخت و عذاب‌آور باشه. اما باید خودتون و ذهنتون رو تحت کنترل داشته باشین. همیشه با خودتون تکرار کنین: "از پسش برمیام".
در ذهنتون داشته باشین که اگزمینر اونجاست تا بهتون کمک کنه و اینکه بهتون احساس راحتی بده در واقع بخشی از کارشه. فرمت آزمون اسپیکینگ آیلتس طوری طراحی شده تا یه نقش حمایتی و تشویق‌کننده هم داشته باشه، چون همون‌طور که می‌دونین، در ابتدا ازتون سوالاتی مرتبط با موضوعات آشنا مثل خونه‌تون یا خونواده‌تون پرسیده میشه. ممکنه اگزمینر یه وقتایی بهتون حس "ربات" بده، اما این به ذات اسکریپت بودن این آزمون برمیگرده و حقیقت اینه که اگزمینر هم باید روی مدیریت کردن آزمون اسپیکینگ ، خوندن سوال‌ها و رعایت دستورالعمل‌ها تمرکز کنه و در عین حال زبان شما رو هم بررسی کنه و بسنجه! برای همینه که ممکنه گاهی خشک و رباتیک به نظر برسن، شغل حساسیه.
فقط به این فکر کنین که تنها باید به چندتا سوال جواب بدین. در آخر آزمون، اگزمینر سراغ یه اپروچ و روش مکالمه‌محورتری میره و موضوعات نا‌آشنا یا انتزاعی رو مطرح می‌کنه. باز هم باید آرامش خودتون رو حفظ کنین، لبخند بزنین و تمام تلاشتون رو بکنین تا طوری با اگزمینر حرف بزنین که انگار واقعاً یه مکالمه‌ی جالب و هیجان انگیز دارین، کاملاً درگیر موضوع شین.

2.بدونین چه چیزی در انتظارتونه
اولین بارتونه که در آزمون آیلتس شرکت می‌کنین؟ می‌دونین آزمون اسپیکینگ آیلتس چطور ساختاربندی شده؟ ممکنه حتی داوطلب‌هایی که چندین بار در آزمون آیلتس شرکت کردن هم ندونن ساختار آزمون اسپیکینگ چجوریه و این آزمون چطور اجرا میشه. چه سهل‌انگاری بزرگی! اطلاعتتون در مورد آزمون نصف چالشتونه. همین که بدونین چه چیزی در انتظارتونه، می‌تونین سریع‌تر و راحت‌تر به سوالات جواب بدین. این زیر چندتا سوال براتون می‌نویسیم که حتماً باید پاسخشون رو بدونین:


• How long is the speaking test?
• How many parts or sections are there?
• What does each part consist of?
• What areas of my language are assessed?
• Who grades my performance – the examiner or somebody else?


اگه جواب این سوال‌ها رو نمی‌دونین می‌تونین از بخش فرمت آزمون آیلتس در سایت بریتیش کانسیل اطلاعات لازم رو بدست بیارین.

3. فقط جواب سوال رو بدین!
در شروع آزمون اسپیکینگ آیلتس ، فقط پاسخ لازم رو بگید و از حاشیه رفتن و توضیحات اضافی اجتناب کنین. صبر کنین تا تمام سوالات در مورد خونه، کار، دوران مدرسه و دانشگاه و این دسته از سوالات رو بشنوین تا بعد برسیم به سوالاتی که نیاز به توضیحات بیشتر دارن. حتی در اون سوالات هم، پاسخ‌های مرتبط بدین و از گفتن هرچیزی که به ذهنتون میرسه دوری کنین. خیلی وقت‌ها داوطلب‌ها به راحتی از موضوع اصلی منحرف میشن و اصلاً سوال اصلی رو یادشون میره. پاسخ‌ها رو تو ذهنتون اینطوری ساختاربندی کنین، برای مثال:


Sample IELTS Speaking question: “What type of weather do you enjoy most?

 Hmm. It’s hard to say because I like all seasons but…OPENING (optional)
 I would say summer would have to be my all-time favorite. ANSWER
 You know, the summer is just great. There are so many things to do outside, you can be near the water, yes…if it’s too hot, it’s better to hang out at the beach. I really love the beach and watersports like surfing… REASON/EXAMPLE
 so, yeah, if I had to choose one, it would be summer for sure. CLOSE

جواب‌ها باید تقریباً واضح باشن، اما مهم اینه که تمام تلاشتون رو برای پاسخ به سوالات بکنین. هیچ سوالی رو بی‌پاسخ نذارین و تسلیم نشین، مثلاً:

 

  اینو امتحان کنین: به جای...
 Hmm, that’s a tricky question. Let me think about that… yeah, I guess I would say that…I don’t know… I can’t answer that question.


بعد تلاش کنین تا به بهترین نحو به سوال پاسخ بدین! این جمله‌های بالا برای این که بتونین کمی برای خودتون زمان بخرین و فکرتون رو جمع کنین عالی هستن. با استفاده از این فیلرها (مقاله‌ی ما در مورد استفاده از فیلر در اسپیکینگ آیلتس از این لینک)، می‌تونین تسلطتتون بر زبان انگلیسی حتی در مواجهه با یه سوال سخت رو هم نشون بدین، دقیقاً همون چیزی که اگزمینر باید ببینه.

4. یادتون باشه اگزمینر معلمتون نیست.
یادتونه قبلاً تو مدارس، وقتی در جلسه‌ی امتحان یه شک کوچیک و بی‌مورد هم داشتیم، دستمون رو بالا می‌بردیم و از معلممون کمک می‌خواستیم؟ و اون‌ها هم اغلب، مخصوصاً اگه با شاگرد درسخونی طرف بودن از راهنمایی‌هاشون دریغ نمی‌کردن. خب تو آزمون آیلتس از این خبرا نیست. اگزمینر از روی یک متن سوالاتتون رو می‌خونه و در واقع چیزی بیشتر از مطالبی که در دفترچه ی آزمونش نوشته شده نمی‌دونه.
اگه این مسئله رو نادیده بگیرین و سعی کنین از اگزمینر در مورد سوالش سوال‌های بیشتری بپرسین، ممکنه موقعیت ناجوری پیش بیاد. مثلاً برخی اوقات مسائل گیج‌کننده‌ای وجود داره که به ویژه در سوالاتی که "your home" رو مورد پرسش قرار میده، بیشتر به چشم میاد. داوطلب نمیدونه باید در مورد محله‌ش حرف بزنه، در مورد شهر یا کشورش حرف بزنه، یا شهر یا کشوری که داره توش آزمون آیلتس میده (گاهی وقت‌ها ممکنه داوطلب در شهر یا حتی کشور دیگه‌ای آزمون بده).
اگه چیزی رو متوجه نمیشین، از اگزمینر مودبانه بخواین تا سوال رو براتون تکرار کنه. از پرسیدن سوال‌های زیادی از حد، جداً خودداری کنین. وظیفه‌ی شما در آزمون اسپیکینگ آیلتس اینه که به سوالات پاسخ بدین و به اگزمینر توانایی‌هاتون در زبان انگلیسی رو نشون بدین. به جای این که از اگزمینر بخواین مشخص کنه در مورد کدوم "home" باید حرف بزنین، خودتون بهش اعلام کنین که در مورد چی قراره صحبت کنین و از زبان مناسب برای این کار استفاده کنین؛ مثلاً:

 

 اینو امتحان کنین:
 به جای...
 Well, I’d like to talk about Boston, because I’m really starting to feel like this is my second home… Well, I’m only here in Boston for a short time, so I’ll talk about my hometown in [country].Should I talk about my home country or Boston? *It really doesn’t matter which one you speak about. It’s more important that you address the question and express yourself coherently

اینو حتماً می‌دونین که نه قبل از آزمون اسپیکینگ و نه بعدش، نباید سعی کنین با اگزمینر مکالمه برقرار کنین. خیلی ساده یه سلام و عصر/روز بخیر بگید و مطابق دستورالعمل‌های اگزمینر پیش برید. وقتی آزمون تموم شد، خیلی مودب و موقرمحل آزمون رو ترک کنین. هرگز از اگزمینر نپرسین "چطور بود؟ چیکار کردم؟ خیلی بد بود؟" یادتون باشه، تمام آزمون اسپیکینگتون ضبط میشه و اگزمینر آیلتس اجازه نداره در مورد عملکردتون در آزمون باهاتون حرفی بزنه.


فراموش نکنین که اسپیکینگ مهارت حساسیه و تاثیر سرنوشت‌سازی در نمره‌تون داره. سپانو هم با دوره های مخصوص آیلتس و همین طور کارگاه های اسپیکینگ و رایتینگ در کنار شماست. تا می‌تونین تمرین و تکرار داشته باشین. با کلیک روی این لینک می‌تونین در مورد کلاس های آیلتس سپانو اطلاعات بیشتری بدست بیارین.

ترفند‌ها و نکات مهم روز آیلتس

5 نکته برای گذشتن از سد تسک اول رایتینگ آیلتس

نکاتی در مورد اسپیکینگ که هر داوطلب آزمون آیلتس باید بداند

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید