تقویت لسنینگ آلمانی (با معرفی منبع)

 
تقویت لسنینگ آلمانی (با معرفی منبع)
یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در یادگیری زبان آلمانی، مهارت لسنینگه. این مهارت در آزمون‌های مختلف زبان آلمانی هم بخش مختص خودش رو داره. برای تسلط بر این مهارت، مثل هر مهارت دیگری در یادگیری زبان، به تمرین نیاز دارین.

اگه جزو زبان آموزهای سطوح بالای کلاس های زبان آلمانی سپانو باشین، قطعاً می‌دونین که سرعت مکالمات در Hören (لسنینگ) کتاب آموزشی، اصلاً با سطوح اولیه‌ی یادگیری زبان آلمانی قابل مقایسه نیست. بذارین همینجا یه پرانتزی باز کنیم تا به افرادی که علاقمند یادگیری زبان آلمانی در رشت هستن یا به زبان‌آموزهای خودمون در سطوح مقدماتی یادگیری آلمانی بگیم که در آموزشگاه سپانو رشت، آموزش آلمانی تا بالاترین سطح، مطابق استانداردهای بین‌المللی و با کادر اساتید مجرب صورت می‌گیره. پس اگه نیاز به مدرک B2 یا C1 یا C2 دارین، لازم نیست به هیچ‌وجه نگران باشین.
خب برگردیم به موضوع مقاله‌مون، جدای از رسیدن به سطوح پیشرفته‌ی کتاب، ممکنه شما به کشور آلمان سفر کنین، بعد از این که به برلین رسیدین، بخواین از کسی، طبق چنتا جمله‌ای که بلدین، آدرس هتل یا محل اقامتتون رو بپرسین. اون فرد نیتیو جوابتون رو میده، اما یه مشکلی هست. چه مشکلی؟ اون فرد به حدی سریع حرف زده که شما نتونستین کامل متوجه توضیحاتش بشین. پس با صدای لرزون و کمی خجالت ازش می‌خواین اگه ممکنه یه بار دیگه جوابش رو تکرار کنه. حالا می‌دونین چه اتفاقی میافته؟ اون فرد آلمانی به احتمال خیلی زیاد به جای تکرار توضیحاتش، به انگلیسی براتون توضیح میده. اینطوری حتی باعث میشه احساس بدتری به آدم دست بده. و ممکنه با خودتون فکر کنین یعنی میشه یه روزی تمام کارهای روزمره‌تون رو کاملاً به آلمانی پیش ببرین. البته که جوابش مثبته.
برای پیشگیری از همچین وضعیت سختی، لازمه برگردیم به تمرینات زبان آلمانی. احتمالاً اکثر زبان‌آموزها، تمام تکالیفشون رو انجام میدن و سر کلاس زبان آلمانی هم تمرینات مربوط به لسنینگ رو انجام میدن. اما رسیدن به اون سطح از زبان آلمانی که مد نظر ماست، نیاز به یه تمرین اساسی لسنینگ داره. کاری که باید خودتون براش آستین بالا بزنین و به تکالیف عادی و همیشگیتون اضافه کنین.

چرا لازمه لسنینگ آلمانی رو تمرین کنیم؟
لسنینگِ خوب، برای حرف زدن و برقراری مکالمات در زبان آلمانی ، کاملاً حیاتیه. هر چقدر تمرین لسنینگ آلمانی رو بیشتر و بیشتر انجام بدین، گوش و زبانتون برای رمزگشایی و کشف صداها و زبان آلمانی قوی‌تر میشه.
علاوه بر این، حتی اگه در درس آلمانی عالی باشین، متوجه شدن زبان آلمانی در محیط نیتیو، یه مسئله‌ی کاملاً متفاوته. یکی از دلایلی که در آموزش آلمانی سپانو از اساتید نیتیو استفاده میشه هم همین مسئله‌س؛ قصد ما در سپانو این بوده که در سطوح بالاتر، محیطی مشابه محیط نیتیو برای زبان‌آموزها فراهم کنیم. حتی کلاس های فری دیسکاشن زبان آلمانی سپانو هم همین هدف رو دنبال می‌کنن. دلیل این مسئله هم اینه که در محیط واقعی و با افراد نیتیو، سرعت و لحن مکالمه، شباهتی به لحن شمرده که برای آموزش در سطوح مقدماتی استفاده میشه نداره. خب حالا چطور خودمون رو برای Hörverstehen (درک شنیداری) صحبت با نیتیوها آماده کنیم؟
درک مطلب های شنیداری، شما رو با زبان آلمانی نیتیو رو به رو میکنه و در کنارش هم فعالیت‌ها و تمرین‌هایی رو برای سنجش درکتون از اون لسنینگ در نظر می‌گیره. خیلی از سایت های تمرین لسنینگ زبان آلمانی شامل تمرین‌هایی مطابق با سطوح مختلف زبان آلمانیه؛ اینطوری می‌تونین متناسب با سطح زبان آلمانی خودتون تمرین کنین.

چطور بیشترین بهره رو از تمرینات لسنینگ ببریم؟
برای این که بتونین از تمرینات لسنینگ آلمانی بیشترین بهره رو ببرین، بهتره فایل‌های صوتی رو با هدفون گوش بدین و عوامل محیطی رو که باعث حواس‌پرتیتون میشن به حداقل برسونین، به ویژه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی. اگه برای گوش دادن به فایل‌های صوتی آلمانی به صورت آنلاین، از گوشیتون استفاده می‌کنین، بهتره نوتیفیکشین‌های شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هاتون رو موقتاً سایلنت کنین تا تمام تمرکز و حواستون روی درک فایل صوتی باشه.
یه نکته‌ی مهم دیگه در تمرین‌های لسنینگ آلمانی، گوش دادنِ دو مرتبه‌ایه. بار اول برای درک کلی و آشنایی با موضوع، دفعه‌ی دوم برای توجه به جزییات و درک عمیق‌تر. حین گوش دادن، به ویژه در دفعه‌ی دوم، به هیچ وجه نوت برداری نکات مهم رو فراموش نکنین. این نوت برداری‌ها برای پاسخ به تمرین‌های درک مطلبِ فایل صوتیه.


بهترین وب سایت ها برای تمرین لسنینگ آلمانی

Radio D (Deutsche Welle)

Radio D توسط رسانه‌ی مطرح آلمانی دویچه وله ( German Wave ) ساخته شده. این سایت، یه دوره‌ی صوتی آلمانی مختص سطوح مقدماتیه (beginners) که یه راه خیلی عالی جهت تمرین لیسنینگ آلمانی برای افرادیه که هنوز اول راه یادگیری زبان آلمانی هستن و دانش کمی از این زبان دارن.
هر درس Radio D با یه فایل صوتی به همراه توضیحات انگلیسی مربوط به گرامر آلمانی و واژگان شروع میشه. موضوعاتش هم مسائل مربوط به سطح beginner، مثل مدرسه، سفر و خریده. لغاتی که در این لسنینگ های آلمانی به کار میره، جزو لغات مهم تمرین های لسنینگ آلمانیه و توضیحات گرامریش موضوعات عادی رو پوشش میده و خیلی وارد جزییات نمیشه.
این منبع برای اونایی که با نوشتن ترنسکریتپ فایل صوتی، تمرین می‌کنن هم خیلی خوبه؛ چون تمام درس‌هاش با ترنسکریپت آلمانی و انگلیسی و همینطور پی‌دی‌اف تمرینات درک مطلب و گرامر آلمانی مربوط به همون فایل صوتی همراهه تا بتونین بعد از گوش دادن، میزان درک مطلبتون رو بسنجین.

Deutschlernerblog
این وب‌سایت، منابع و درس‌های متعددی برای زبان‌آموزهای آلمانی در سطوح مختلف رو در خودش جای داده. وقتی حرف از درک شنیداری و لسنینگ باشه، این سایت 5 دسته‌بندی رو برای سطوح مختلف از مقدماتی تا پیشرفته بهتون پیشنهاد میده. فقط کافیه در لیست Hörverstehen بچرخین تا سطح مورد نظرتون رو پیدا کنین (A1 آسون‌ترین سطح و C1 سخت ترین سطح).
بعد از پیدا کردن سطحتون دیگه همه چیز براتون آماده‌س. تمرینات زیادی که موضوعات مختلفی رو کاور می‌کنن، از جمله لغت، گرامر، صرف فعل، دیالوگ‌های مکالمه و فایل های صوتی کوتاه از آلمانی های نیتیو.
بعد از هر فایل صوتی، با سوالات درک مطلبش مواجه میشین. از سوالات درست و غلط تا سوالاتی که از نقطه‌نظر گرامری مطرح میشن. یعنی همه جوره دانش زبان آلمانیتون رو درگیر میکنه.
نسخه‌ی پی‌دی‌اف سوال‌ها و جوابشون هم قابل دانلوده. حتی در قسمت کامنت‌های هر درس می‌تونین ترنسکریپت فایل صوتی رو هم ببینین.

Council of Europe German Listening Comprehension
تو این وب‌سایت، مجموعه‌ای از سوالات و تمرینهای لسنینگ از آزمون‌های معتبر زبان آلمانی رو پیدا می‌کنین. مخصوصاً اگه می‌خواین در آزمون‌هایی مثل TestDaF شرکت کنین، این سایت خیلی بدردتون می‌خوره.
می‌تونین مقاله‌ی ما در مورد معتبرترین آزمون های زبان آلمانی رو از این لینک بخونین.
هر آزمون لسنینگ آلمانی شامل یه فایل صوتی، فایل پی‌دی‌اف از ترنسکریپت و سوالات مربوط به درک شنیداریه. سوالات هم به صورت درست-نادرست، تکمیل جای خالی، کوتاه پاسخ و پاسخ کامل، هستن. مدت زمان فایل‌های صوتی از چند دقیقه‌ی کوتاه تا 15 دقیقه متغیره.

به طور کلی تمرین لسنینگ برای رسیدن به بالاترین تسلط در هر زبانی (Fluency) اهمیت غیرقابل انکاری داره.یکی دیگه از روش های تقویت لسنینگ زبان آلمانی دیدن ویدیوهای یوتیوبه که ما قبلاً در یک مقاله‌ی مجزا بهش اشاره کردیم (لینک مقاله از اینجا).
در کلاس های زبان آلمانی سپانو که طبق استانداردهای بین‌المللی طراحی شدن ( اطلاعات بیشتر در خصوص دوره های زبان آلمانی از این لینک)، روی هر چهار مهارت تاکید میشه. اما کلاس های فری دیسکاشن زبان آلمانی سپانو، که مختص سطوح B1، B2 و C1 هست، با وجود اساتید نیتیو، محیط ویژه‌ای برای تمرین بیشتر روی مهارت‌های لسنینگ و اسپیکینگ آلمانی در نظر گرفته. در این دوره زبان‌آموز هم با سرعت حرف زدن یک نیتیو مواجه میشه و هم خودش باید دست به تولید زبان در سطح پیشرفته‌ی زبان آلمانی بزنه. برای اطلاعات بیشتر در خصوص کلاس های فری دیسکاشن آلمانی می‌تونین روی این لینک کلیک کنین یا با آموزشگاه تماس بگیرین.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید