نکات مهم برای یادگیری زبان آلمانی

 
نکات مهم برای یادگیری زبان آلمانی
فکر می‌کنین آلمانی سخت‌ترین زبان دنیاست؟ همیشه از این می‌ترسین که نتونین خیلی خوب آلمانی رو یاد بگیرین؟ یا دنبال راه‌هایی برای تقویت زبان آلمانی هستین؟ با ما همراه باشین.

بیشتر افراد، حتی اون‌هایی که تو کلاس های زبان آلمانی شرکت می‌کنن، فکر می‌کنن آلمانی سخت‌ترین زبان دنیاست. قطعاً یادگیری آلمانی هم مثل هر زبان دیگه‌ای با چالش‌های مختلفی همراهه، اما جنبه‌های آسونی هم داره و تماماً سخت و طافت‌فرسا نیست. در این مقاله می‌خوایم در مورد تکنیک های موثری که در کنار شرکت در دوره های زبان آلمانی به یادگیری بهتر این زبان کمک می کنن و اشتباهات خطرناکی که باید ازشون دوری کنین، اشاره کنیم.

چرا آلمانی؟
همه از مزیت‌های یادگیری زبان آلمانی آگاهیم و نمی‌خوایم زیاد در این مورد حرف بزنیم. یادگیری زبان آلمانی میتونه دلایل مختلفی داشته باشه از جمله تحصیل، مهاجرت، موقعیت کاری یا صرفاً علاقه‌ی شخصی. ولی یه نکته‌ی خیلی مهم در مورد زبان آلمانی اینه که به دلیل افزایش علاقمندی دانشجوها و دانش‌‌آموزها برای ادامه تحصیل در آلمان ، تقاضا برای کلاس های زبان آلمانی روز به روز در حال افزایشه. برای ادامه تحصیل در آلمان دلایل متعددی وجود داره که ما به چندتاشون اشاره می‌کنیم: رایگان بودن تحصیل، قرار گرفتن بهترین و معتبرترین دانشگاه‌ها در کشور آلمان، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بسیاری از رشته‌ها، رفاه اجتماعی بالای آلمان، امکان سفر به تمامی مناطق عضو اتحادیه حتی با ویزای دانشجویی، امکان کار در حین تحصیل و شاید یکی از مهم‌ترین‌ها، امکان تبدیل ویزای دانشجویی به ویزای کاری.
باید توجه داشته باشین که برای تحصیل در بسیاری از رشته های دانشگاه های آلمان ، به مدرک DSH یا TestDaF در سطوح B2 یا C1 نیاز دارین. در برخی موارد حتی نمره ی مدرک زبانتون برای شما یه امتیاز و مزیت در رقابت با بقیه‌ی گزینه‌ها محسوب میشه. به همین دلیل انتخاب دوره ی مناسب و منطبق با استانداردهای بین‌المللی اهمیت خاصی پیدا می‌کنه. دوره های زبان آلمانی سپانو طبق سیلابس درسی و استانداردهای انستیتو گوته تدوین شدن و با اساتید مجرب مدرس گوته که دارای مدرک C2 گوته هستن، برای آموزش متقاضی‌های یادگیری زبان آلمانی تا بالاترین سطح، حرف اول رو در شمال کشور می‌زنن.

در اول مقاله بهتون وعده دادیم که می‌خوایم یه سری نکات مهم در یادگیری آلمانی بهتون معرفی کنیم و چندتا راهکار بهتون ارائه بدیم. الان وقتشه بحث رو با همین موضوع ادامه بدیم.
زبان آلمانی با وجود سختی‌هاش نقاط راحتی هم داره که باعث میشه در عین سختی، تو بعضی از جنبه‌ها از بقیه زبان‌ها راحت‌تر باشه. مثلاً در زبان آلمانی ، آواها و تُن‌هایی که در چینی یا تایلندی وجود داره خبری نیست- مثل تلفظ زبان فرانسوی، بین کلمات "لیه‌زون" وجود نداره- بعضی از کلمات به گوشتون آشناست چون تو زبان انگلیسی شنیدینشون- برعکس زبان ترکی اینجا از پسوند و پیشوندهای دستوری خبری نیست و در آخر هم باید بگیم که تلفظ‌های سخت و عذاب‌آور حروف بی‌صدا رو نداریم و املای این زبان هم به نسبت بقیه راحت‌تره و هر طور که خونده میشه نوشته میشه.

چند نکته ی مهم در یادگیری زبان آلمانی

1. زبان انگلیسی بلدین؟
اگه زبان انگلیسیتون قویه بهتون تبریک می‌گیم؛ زبان آلمانی و زبان انگلیسی هر دو از زبان های ژرمن هستن و ریشه‌ی خیلی از کلماتشون از لاتین یا زبان یونانی میاد. بذارین چندتا مثال بزنیم که حتماً می‌تونین معنیشون رو خیلی راحت حدس بزنین: Garten، Haus، Schwimmen، Singen.
اما حواستون باشه گول ظاهر یه سری از کلمات رو نخورین. مثلاً کلمه‌ی bald هیچ ربطی به مو نداره و به معنی زود یا همون soon انگلیسیه.

2. در آلمانی اسم ها رو با حرف تعریفشون یاد بگیرین
همونطور که احتمالاً می‌دونین، اسامی در زبان آلمانی جنس دارن. اسامی آلمانی مذکر ( der )، مونث ( die ) و خنثی ( das ) هستن. یکی از آسون‌ترین راه‌ها برای به خاطر سپردن جنسیت اسامی، یاد گرفتنشون همراه با حرف تعریفشونه. و اگه می‌خواین کامل اسامی با جنسیتشون تو ذهنتون بشینن، هیچ راهی بهتر از مطالعه و دیدن چندین و چند باره‌ی اون کلمات در یک زمینه‌ و جمله نیست. با دیدن کلمات در قالب یک جمله، هم بهتر می‌تونیم معنیشون رو یاد بگیریم و هم اسم و حرف تعریفش بهتر به یادمون می‌مونه.

3. با ترجمه کردن خداحافظی کنین
ترجمه کردن زبان جدید فقط و فقط برای تازه‌کارها و سطوح مقدماتیه. یه زبان‌آموز در سطوح بالاتر به هیچ وجه نباید متن یا جمله رو ترجمه کنه. ترجمه کردن باعث میشه تو ذهنتون قیاس اشتباهی بین دو زبان ( آلمانی و فارسی یا آلمانی و انگلیسی) صورت بگیره و به مشکل بربخورین. در ضمن این کار سرعتتون رو هم تحت تاثیر قرار میده و فلوئِنسیتون رو پایین میاره. آلمانی‌ها برای خرف زدن به زبان آلمانی چیزی رو ترجمه نمیکنن، شما هم باید به همون نقطه برسین.

4. یادگیری زبان آلمانی زمانبره و باید براش وقت بذارین
هیچ کدوم از ماها زبان مادریمون رو یه شبه یاد نگرفتیم. حتی اون‌هایی که زبان انگلیسی رو بلدن و به تسلط در این زبان رسیدن هم زمان زیادی رو برای رسیدن به اون سطح از مهارت صرف کردن. نیاز به شنیدن دارین، نیاز به مطالعه دارین و باید برای یادگیری بهتر این زبان وقت صرف کنین. اگه سرعتتون کمه دلسرد نشین.
البته سپانو برای افرادی که زمان کمی در اختیار دارن یا به هر دلیلی می‌خوان در مدت زمان کوتاهی به سطح خوبی از دانش زبان آلمانی برسن، کلاس های فشرده ی زبان آلمانی رو تدوین کرده و علاوه بر کلاس های فشرده ی آلمانی، ما در سپانو دوره های فوق فشرده رو هم داریم که متقاضی‌های زیادی داره. در این دوره‌ها شما برای شرکت در آزمون های معتبر زبان آلمانی آماده میشین. اما در همین دوره‌ها هم، تلاش و تمرین خودتون نقش مهمی رو ایفا می‌کنه.
نکته‌ی دیگه‌ای که باید بهش دقت کنین اینه که یادگیری یه زبان با شرکت در آزمون و دریافت مدرک به پایان نمی‌رسه. یادگیری زبان انتها نداره و هدف در یادگیری رسیدن به تسلط و فلوئِنسی یک نِیتیوه. پس هرگز سرخورده نشین و به تلاشتون ادامه بدین.
برای تقویت تسلط و مهارتتون در زبان آلمانی براتون برنامه ی ویژه‌ای تدارک دیدیم و اون هم برگزاری کلاس‌های فری دیسکاشن آلمانی با حضور اساتید نیتیوه. برای اطلاعات بیشتر در خصوص کلاس‌های فری دیسکاشن آلمانی روی این لینک کلیک کنین.

5. یادگیری غیر فعال ( passive learning )

ممکنه در ابتدای یادگیری زبان نتونین خیلی راحت و روان مکالمه کنین یا رایتینگ بنویسین. این مسئله کاملاً طبیعیه و در ابتدای یادگیری هر زبانی رخ میده. در واقع چیزی که خیلی مهمه اینه که در این دوران اوایل یادگیری روی یادگیری غیرفعالتون وقت بذارین. فایل‌های صوتی یا پادکست‌های آلمانی گوش بدین، در این مرحله بشنوین و ببینین، حتی اگه معنی یا ساختارها رو متوجه نمیشه. بذارین گوشتون و چشمتون به زبان جدید عادت کنه.

6. در یادگیری آلمانی ثابت قدم باشین و منظم تمرین کنین
هیچ چیزی به اندازه‌ی نظم در تمرین زبان به یادگیریتون کمک نمیکنه. هر روز به طور منظم برای یادگیری و درس خوندن وقت بذارین. حتی اگه شده زمان کمی در روز رو به تمرین اختصاص بدین؛ مطمئن باشین که در دراز مدت نتیجه‌ش رو می‌بینین.
متاسفانه یادگیری زبان آلمانی یا هر زبان دیگه‌ای مثل دوچرخه سواری یا شنا کردن نیست. اگه تمرین نداشته باشین حتماً از یادتون میره. پس بین یادگیریتون وقفه نندازین.


7. غر زدن ممنوع
زبان آلمانی تعریف لغات مخصوص به خودش رو داره (دایره‌ی واژگان)، کلمات در این زبان به طرز مخصوصی ادا میشن (تلفظ) و به شیوه‌ی خاصی در قالب جمله کنار هم قرار می‌گیرن (گرامر). در یادگیری زبان باید منعطف باشیم. مسلماً در این مسیر ممکنه با ساختارهای پیچیده‌ای رو به رو بشین، طوری که با خودتون بگین این مبحث تو زبان انگلیسی/فارسی خیلی آسون‌تر بود، یا مدام از خودتون یا استادتون بپرسین "بابا این چه زبانیه آلمانیا دارن؟" این حالت‌ها واستون آشناست؟
حقیقت اینه که این افکار و احساسات هیچ کمکی در روند یادگیری آلمانی بهتون نمیکنه. اتفاقاً برعکس، در ذهنتون یه سد و مانع برای یادگیری زبان آلمانی ایجاد می‌کنه طوری که حتی ممکنه نسبت به انجام تکالیف کلاسیتون هم بی‌میل باشین.
حین یادگیری زبان آلمانی رو اهدافتون تمرکز کنین و نذارین این افکار منفی خللی در یادگیریتون ایجاد کنن. شما می‌تونین با تمرکز روی هدفتون و یاد‌آوری مداومش و تصور خودتون در حالی که خیلی راحت و روان آلمانی صحبت می‌کنین، به یادگیریتون سرعت بدین و تمرین زبان رو به یه کار شیرین تبدیل کنین.

آموزشگاه سپانو با تدوین دوره های زبان آلمانی در قالب کلاس های خصوصی آلمانی و کلاس های گروهی آلمانی به صورت ترمیک، فشرده و فوق فشرده، در کنار شماست تا زبان آلمانی رو در یه محیط آموزشی مناسب و با بهترین اساتید تجربه کنین. آموزش آلمانی در سپانو تا بالاترین سطح صورت میگیره و در سطوح بالاتر ما از حضور اساتید مجرب نیتیو آلمان که مدرک C2 گوته دارن و مدرس گوته هستن، بهره می‌بریم تا همچنان بهترین آموزشگاه برای آموزش زبان آلمانی در رشت باشیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کلاس های زبان آلمانی سپانو می‌تونین روی این لینک کلیک کنین یا با آموزشگاه تماس بگیرین.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید