نکات مهم برای مهاجرت به ایتالیا

 
نکات مهم برای مهاجرت به ایتالیا
ایتالیا در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی، به ویژه برای ادامه‌ی تحصیل به شمار میاد. بورس‌های تحصیلی این کشور، فرصت مناسبی برای دانشجوهاییه که می‌خوان در کشور دیگه‌ای به تحصیلاتشون ادامه بدن. اما قبل از مهاجرت به هر کشوری، لازمه در مورد اون کشور اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

ایتالیا، کشور زیبای جنوب اروپا، که از شبه جزیره‌ی ایتالیا و دو جزیره‌ی سیسیل و ساردنی تشکیل شده. سال‌های سال، صنعت فیلم سازی هالیوود، تصویری از ایتالیا به ما ارائه داده که شکستن این تصویر و پی به بردن به واقعیت زندگی در این کشور رو سخت کرده. با این که صد در صد، ایتالیا، یه کشور زیبا و خیره‌کننده‌س و بی شباهت به تکه‌ای از بهشت نیست، اما مسلماً همه چیز اون قدر زیبا و رویایی که برامون توصیف شده نیست.
مثل هر کشور دیگه‌ای، کشور ایتالیا هم خوبی‌ها و بدی‌هایی داره به تبع این مسئله، مهاجرت به ایتالیا و زندگی در این کشور هم مزایا و معایب متفاوتی. می‌خوایم در این مقاله، از واقعیت‌های زندگی در این کشور تاریخی براتون حرف بزنیم تا با چشم باز قدم به خاک این کشور بذارین.

زندگی به سبک ایتالیایی ها
همه چیز به زاویه‌ی دید شما بستگی داره. خیلی از مهاجرها با توقعات خیلی بالایی وارد کشور میشن، احتمال این که این دسته از افراد به راحتی سرخورده شن، خیلی بالاست. با دونستن این مسئله که ایتالیا هم مثل هر کشور بزرگ، شلوع و پرجمعیتی، با مشکلات خاص خودش دست و پنجه نرم می‌کنه، تازه واردها به این کشور، کم کم یاد می‌گیرن که با وجود همین مسائل و چالش‌ها هم این کشور رو دوست داشته باشن.
جنبه ی مثبت: زندگی شبانه‌ی (نایت لایف) سرزنده
ایتالیایی‌ها به شدت اجتماعی هستن. فقط بارون سیل آسا یا طوفان و برف می‌تونه کاری کنه بیرون نیان و خونه‌نشینشون کنه. برنامه چه یه شامِ دیر هنگام با یه دوست قدیمی باشه و چه قدم زدن‌های آخر شبی تو خیابون‌ها، ایتالیایی ها اهل خونه نشستن نیستن.
میشه گفت این علاقه‌ی شدید به بیرون رفتن‌های شبانه مُسریه، و خیلی زود مهاجرها هم متوجه میشن که این عادت مردم ایتالیا بهشون منتقل شده و شب‌ها، زیر نور مهتاب، بستنی به دست از جلوی مغازه‌ها و اجراهای خیابونی گوشنواز قدم می‌زنن.
جنبه ی منفی: ایتالیایی ها زیاد اهل انگلیسی حرف زدن نیستن
شهرهای خیلی کمی در ایتالیا پیدا میشن که مردمش به راحتی انلگلیسی صحبت کنن. شهرهای بزرگ وضعیت بهتری دارن، چون محلی‌ها به حضور توریست‌ها عادت دارن، اما در شهرهای کوچیک، ممکنه تا کیلومترها اثری از کسی که بتونه انگلیسی حرف بزنه پیدا نکنین.
از نظر خیلی از مهاجرها، اون دسته از ایتالیایی هایی که انگلیسی صحبت می‌کنن، به حدی سریع حرف می‌زنن که متوجه شدن رو سخت می‌کنه یا با تندی خاصی صحبت می‌کنن. این مشکل بیشتر تو شهرهایی مثل فلورانس، رم و ونیز دیده میشه، جایی که محلی‌ها، گردشگرهارو به چشم مزاحم می‌بینن.
یاد گرفتن زبان ایتالیایی چیزی نیست که بتونین نادیده بگیرینیش، چون چه بخوایم چه نخوایم، بعد از ورود به این کشور، لازممون میشه. پس اگه قصد مهاجرت به ایتالیا یا ادامه تحصیل در این کشور رو دارین، بهتره یادگیری هرچه سریع تر  زبان ایتالیایی رو جزو اولیت هاتون قرار بدین و حسابی واسش تلاش کنین.
جنبه ی مثبت: محیط شگفت‌انگیز
مهم نیست در کدوم شهر و منطقه‌ی ایتالیا ساکن شین، محیط اطرافتون بی‌اندازه زیبا خواهد بود. از میراث‌های تاریخی گرفته تا مناظر خیره‌کننده و رویایی طبیعی.
جنبه ی منفی: خیابون‌های کثیف
البته کسی انتظار نداره این کشور باستانی از تمیزی برق بزنه، اما دوده‌های ساختمان‌ها در خیابون‌ها خیلی خیلی به چشم میاد. کثیفی ظاهر شهرها ناشی از سن بالای ساختمان‌ها، جمعیت خیلی زیادشون و سیاست‌های ناکارآمد در جمع‌آوری زباله‌هاست.

وضعیت مسکن و محل اقامت در ایتالیا
یه ضرب‌المثل قدیمی هست که میگه ایتالیایی ها تا 40 سالگی تو خونه‌ی پدر و مادرشون می‌مونن چون حاضر نیستن خودشون لباساشونو بشورن! با این که تا حدی این ضرب‌المثل درسته، اما دلیل اصلی موندن بچه‌ها با پدر و مادرشون اینه که پیدا کردنِ یه خونه‌ی خوب و مناسب سخته.
جنبه ی منفی: خانه‌های گران، کوچک و قدیمی
اکثریت آپارتمان‌های ایتالیایی در سال‌های 1960 و 1970 میلادی و از متریال مخصوص اون دوران ساخته شدند. با این که این آپارتمان‌ها کوچیکن و اسباب و وسایل مدرن و خلوتی دارن، اما قیمتشون به هیچ وجه کم نیست.
جنبه ی مثبت: آپارتمان‌ها با وجود قدیمی بودن به خوبی حفظ شدن
با این که دکور ساختمون‌ها قدیمیه، اغلب نمیشه از آپارتمان‌های موجود برای اجاره، ایراد خاصی گرفت؛ چون با وجود قدیمی بودن، خیلی خوب حفظ شدن و خرابی در ساختمون‌ها وجود نداره.

هزینه های زندگی در ایتالیا
هزینه های زندگی در ایتالیا با بقیه‌ی کشورهای اروپایی برابره. هرچند وضعیت اقتصادی ایتالیا در بهترین حالتش نیست، اما قیمت‌ها افزایشی نداشتن. برای ما غیراروپایی‌ها ممکنه قیمت‌ها، از چیزی که قبلاً بوده، بیشتر به نظر بیاد.
جنبه ی مثبت: غذای ارزان و خوشمزه
سوپرمارکت‌های ایتالیایی بی‌نظیرن. حتی کوچیکترین سوپرمارکت‌ها در کوچکترین شهرهای این کشور، کلی میوه، سبزیجات، گوشت و پنیرهای تازه و متنوع پیدا میشه. یه سری محصولات خاص حتی ممکنه قیمتشون کمتر از بقیه‌ی کشورها باشه. کیفیت محصولات غذایی ایتالیایی هم بی‌نظیره. قوانین سختگیرانه‌ی مربوط به غذا در ایتالیا، جلوی مصرف بیش از اندازه‌ی مواد نگه‌دارنده و رنگ‌های غذا رو می‌گیره.
جنبه ی منفی: امکانات گران
ایتالیا منابع کم و محدودی در اختیار داره، بنابراین با وجود اینکه محصولات تولید شده در این کشور قیمت مناسبی دارن، مواد وارداتی قیمت گرونی دارن. منابعی مثل نفت و گاز و برق گران و محدود هستن.

حمل و نقل در ایتالیا
رفت و آمد بین شهرها و مناطق مختلف ایتالیا، راحته؛ اما رانندگی در این کشور می‌تونه خطرناک باشه.
جنبه ی منفی: جاده‌های خطرناک
فرهنگ رانندگی در ایتالیا تا حدودی تهاجمیه و راننده‌ها معمولاً با سرعتی بیشتر از حد مجاز، رانندگی می‌کنن. بیشتر مهاجرها عقیده دارند که قوانین جاده‌ای در ایتالیا می‌تونه گاهی گیج کننده باشه.
جنبه ی مثبت: حمل و نقل عمومی مناسب
با وجود این که مردم اغلب از وضعیت حمل و نقل عمومی در ایتالیا گلایه دارن، حقیقت چیز دیگه‌ایه. وضعیت حمل و نقل عمومی در ایتالیا ، راستش خیلی هم خوبه. البته به اندازه‌ی کشوری مثل سوئیس سرِ وقت نیست، اما ارزونه، امنه و در تمام کشور گسترده شده.

کار در ایتالیا
یکی از مهم ترین موارد به ویژه برای افرادی که در ایتالیا مشغول به تحصیلن یا قصد ادامه تحصیل دارن، کار در این کشوره. در حال حاضر، پیدا کردن کار در ایتالیا ، چه شهروند اتحادیه‌ی اروپا باشین، چه نباشین، به راحتیِ گذشته نیست.
جنبه ی منفی: نرخ بالای بیکاری
اقتصاد ایتالیا روزهای بهتری هم داشته. هر سال، هزاران دانشجو، بدون هیچ آینده‌ی مطمئن شغلی، از دانشگاه‌های این کشور فارغ التحصیل میشن. خیلی‌ها میگن بهتره قبل از مهاجرت به ایتالیا، خیالتون رو از بابت شغل در این کشور راحت کنین. حتی کارهای عادی که برای مهاجرها معمول بود، به اندازه‌ی قبل وجود نداره.
جنبه ی منفی: کاغذبازی‌های بی‌انتها
بروکراسی اداری در ایتالیا می‌تونه سرسام‌آور باشه. انجام یه کار اداری ساده در این کشور، می‌تونه خیلی گیج‌کننده، اعصاب خورد کن و مهم‌تر از همه، وقت‌گیر باشه. برای اجتناب از قرار گرفتن در همچین موقعیتی، بهتره یه وکیل مورد اعتماد که هم به زبان شما و هم زبان ایتالیایی مسلط باشه، پیدا کنین و این کارها رو به اون بسپارین.


بیمه ی سلامت در ایتالیا

با وجود اینکه پیدا کردن شغل در ایتالیا می‌تونه کار خیلی سختی باشه، ولی از سوی دیگه، خدمات پزشکی در ایتالیا ، فوق‌العاده و مقرون به صرفه‌س.
جنبه ی مثبت: خدمات درمانی عالی
اگه خدای نکرده سر و کارتون به بیمارستان‌های ایتالیا کشید، خیالتون راحت باشه. بیمارستان‌های این کشور، واقعاً کیفیت خیلی خوبی دارن و مهاجرها هم، حتی در دورافتاده‌ترین روستاها، به راحتی به دکتر، متخصص و دندان پزشک دسترسی دارن.

 

مهاجرت به ایتالیا هم مثل هر کشور دیگری، نیاز به تحقیق و بررسی داره. فراموش نکنین آشنایی با فرهنگ یک کشور، کمک خیلی زیادی به زندگی راحت در اون کشور میکنه.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید