5 نکته برای گذشتن از سد تسک اول رایتینگ آیلتس

 
5 نکته برای گذشتن از سد تسک اول رایتینگ آیلتس
بخش رایتینگ آزمون آیلتس برای خیلی‌ها ترسناکه! مخصوصاً تسک اول آزمون رایتینگ آیلتس ممکنه فوق‌العاده چالش برانگیز به نظر برسه. می‌خوایم یه سری دستورالعمل در اختیارتون قرار بدیم تا بهتون کمک کنه از سد تسک اول رایتینگ آیلتس بگذرین.

حتی فکر کردن به تسک اول رایتینگ آیلتس هم میتونه هرکسی رو مضطرب کنه! به هر حال، فقط 20 دقیقه وقت دارین تا موضوع تسک رو متوجه شین، یه طرحی واسش داشته باشین و بنویسینش. با این وجود، اگه بدونین چطور از تایم و زمانی که دارین هوشمندانه استفاده کنین، مشکل چندانی پیش روتون ندارین؛ حتی می‌تونین آخرش یه دور نوشته‌ی رایتینگتون رو بازخوانی کنین. بخش رایتینگ آزمون آیلتس هم، دقیقاً مثل بخش اسپیکینگ آیلتس ، به آمادگی قبلی ارتباط مستقیم داره.
در تسک اول آزمون آیلتس ، با اطلاعاتی که در یک گراف، نمودار میله‌ای یا دایره‌ای، دیاگرام طبقه‌بندی شده، چارت، جدول، توالی اتفاقات یا تصویری از یک شی که نحوه‌ی کارش رو نشون میده، سر و کار دارین و باید متنی با حداقل 150 کلمه بنویسین. خب!...وقتشه دست به کار شیم.

تسک اول رایتینگ آیلتس : دستورالعمل استراتژیک 5مرحله‌ای

1.یه پلن خوب و سریع داشته باشین
متاسفانه اونقدری وقت در اختیارتون نیست که بتونین یه پلن خیلی حساب شده و با جزئیات بنویسین. اما نگران نباشین، وقتی دیاگرام، جدول یا چارتی که بهتون داده شده رو مطالعه کنین، در واقع ازش به عنوان پلن استفاده کردین!
برای مثال، تو این تسک که برای نمونه در سایت آیلتس قرار داده شده، جدولی در اختیارتون هست که "تعداد دانشجوهای ساکن بریتانیا که تونستن در سال های 2007/8 و 2008/9، تو دوره‌های تربیت معلم زبان انگلیسی موفق شن و نسبت واجدین شرایط مرد" رو نشون میده.
جدول تعداد دانشجوهای مرد و زن برای هر دو سال، و همینطور تعداد کل و درصد دانشجوهای مرد رو نشون میده. همینطور نشون میده چه تعدادی از دانشجوها مدرک TEFL گرفتن و چه تعدادی تونستن مدرک UCLES CELTA یا مدارک دیگه رو کسب کنن.
مسلماً نمی‌تونین برای هر ستون و ردیف این جدول یه پاراگراف بنویسین، در این صورت باید حداقل 6 پاراگراف بنویسین که برای زمان 20 دقیقه‌ای تسک اول، خیلی متن زیادیه. اما، می‌تونین یه نگاهی به جدول بندازین و به این فکر کنین که چطور می‌تونین اطلاعات رو در دو پاراگراف اصلی گروه‌بندی کنین.
برای مثال، شاید بخواین تو پاراگراف اول روی سال 2007/8 و تو پاراگراف دوم روی سال 2008/9 تمرکز کنین. اینطوری می‌تونین بقیه‌ی اطلاعات رو به عنوان جزئیات در هر پاراگراف استفاده کنین.
از اونجایی که در این تسک رایتینگ ازتون خواسته میشه مقایسه‌ی مناسبی هم بینشون انجام بدین، یه راهکار بهتر، اینه که تو یه پاراگراف در مورد شباهت‌های این دو سال بنویسین و در پاراگراف بعد، در مورد تفاوت‌هاشون.
یه راه حل دیگه، اینه که در پاراگراف اول در مورد تفاوت‌های بین تعداد مردها و زن‌ها در این دو سال بنویسین و در پاراگراف دوم، در مورد تفاوت تعداد قبول شده‌های مرد و زن.

2.یه مقدمه ی تاثیرگذار برای شروع رایتینگ بنویسین
باید تصور کنین که خواننده، اطلاعات خلاصه‌ی سوال (گراف، نمودار، جدول و...) رو در اختیار نداره. اینطوری بهتر و سنجیده‌تر می‌تونین از اطلاعات جدول توی رایتینگتون استفاده کنین.
حتی می‌تونین یه پاراگراف کامل رو به مقدمه اختصاص بدین، ولی دقت کنین خیلی طولانی نباشه، وگرنه زمان کافی برای نوشتن Body یا بخش اصلی رایتینگ پیدا نمی‌کنین.
شاید بخواین مقدمه و پاراگراف اول Body رو یکی کنین، ولی فقط این کار رو تو تسک اول رایتینگ که کوتاه‌ترین تسک رایتینگه می‌تونین انجام بدین.
مقدمه باید یه جمله‌ی عنوان (Topic Sentence ) داشته باشه که خط اصلی باقی متنتون رو نشون بده و به خواننده یه نگاه کلی از موضوع ارائه بده. یه مثال برای Topic Sentence در تسک نمونه‌ای که اطلاعاتش رو گفتیم، اینطوریه:


The aim of this report is to summarize data on the qualifications obtained by English language teachers in 2007/2008 as opposed to 2008/2009 while also studying the differences in the numbers of male and female teachers in both years.


3.هر ایده ی اصلی تسک اول رایتینگ رو در یک پاراگراف مجزا بیان کنین
هر پاراگراف باید یه ایده‌ی اصلی در خودش داشته باشه. بقیه‌ی نظراتی که در پاراگراف هست به عنوان Supporting Ideas شناخته میشن.
با نوشتن یه مقدمه‌ی کلی، مثل نمونه‌ی بالا، دستتون برای ساختاربندی متن بازه. برای مثال، ممکنه تصمیم بگیرین در پاراگراف اول در مورد شباهت‌ها و در پارگراف دوم در مورد تفاوت‌ها صحبت کنین:


In both 2007/2008 and 2008/2009 the total number of female students exceeds the number of male students by over 75%. Moreover, the TEFL certificate is the qualification preferred by both male and female students, with at least two-thirds choosing TEFL over Cambridge UCLES CELTA and other degrees.
There are also a number of differences between the two years. There is a 2% drop in the number of male students who qualified in 2008/2009 as opposed to 2007/2008, despite the total number of students being slightly higher in the second year. As for the certificates students chose to take, there is an increased preference for Cambridge UCLES CELTA and other degrees for female and male students combined in 2008/2009 as compared to the previous year.


بسته به زمان باقیمونده و این که تونستین حداقل 150 کلمه بنویسین، شاید بخواین یه پاراگراف مجزا برای نتیجه گیری اضافه کنین. حتی اگه نخواین پاراگرافی برای نتیجه گیری داشته باشین هم هیچ مشکلی نداره، چون تو تسک اول رایتینگ آیلتس قرار نیست حتماً جمع‌بندی بحث یا اظهار نظر شخصی رو هم داشته باشیم.
مثال بالا فقط یه نمونه از سازماندهی اطلاعات بود. با یه نگاه به "نمونه‌ی پاسخ" در سایت آیلتس، می‌تونین دو راه مختلف برای پیکربندی اطلاعات و پاسخ به این تسک رو مقایسه کنین.

4.از ساختارهای بیانی واضح و مفید در رایتینگ استفاده کنین

بیان درصدها
یکی از راه‌های خوب برای بیان اعداد استفاده از درصدهاست. چندتا ساختار جمله براتون می‌نویسیم که برای بیان درصد به کار میرن و می‌تونین تو رایتینگ آیلتس خودتون ازشون استفاده کنین:


The smallest/largest percentage of students is currently unemployed.
Out of a total of 11,000 employees, only 15% are qualified.
The number of female drivers rose/dropped to 40% last year.
• Their profit decreased/increased by 12%.
• 20% of the recruits were from rural areas.
The percentage doubled/tripled in the next year.
There were more children than adults (70% and 30% respectively).


حرف زدن در مورد تغییرات

شاید بخواین از ساختارهای مختلفی برای بیان تغییرات استفاده کنین. چند ساختار مفید برای ساختن جمله هایی در مورد تغییرات رو ببینین:


• Verb + adverb

The number of female employees having formal qualifications…
…rose dramatically.
…increased suddenly.
…decreased sharply.
…dropped steeply.
…fluctuated slightly.
…fell steadily.

• Adjective + noun
There was a dramatic rise in the number of female employees having formal qualifications.


با توجه به وضعیت، شاید بخواین از عبارت دیگه ای استفاده کنین:


There was a…
…sudden increase
…sharp decrease
…steep drop
…slight fluctuation
…steady fall


نوشتن با یک لحن رسمی
نوشتن با یه لحن رسمی، غیرشخصی و دوری از لحن غیررسمی یا با نگرش شخصی حرف زدن، می‌تونه ایده‌ی خیلی خوبی در تسک اول رایتینگ آیلتس باشه.
برای این کار باید استفاده از ضمیر فاعلی "I" در جمله‌ها رو کنار بذارین:


Personal, subjective: I can notice that…
Impersonal, objective: It can be noticed that…


از فرم مصدری ( " to …" ) یا اسم مصدر ( "-ing" ) بعد از یه سری عبارت‌های خاص استفاده کنین؛ مثلاً:


It is necessary to instruct all new recruits.
It is important to organize reports well.
This part of the training involves participants working in pairs.


5. بازخوانی متن رایتینگ رو فراموش نکنین
مرور دوباره‌ی متنی که نوشتین باعث میشه با تصحیح خطاهای احتمالی رایتینگ ، نمره‌ی بهتری کسب کنین. ولی حواستون باشه، اون قدری وقت ندارین که بخواین جمله‌هارو به کل بازنویسی کنین. فقط میتونین چندتا تصحیح کوچیک انجام بدین-موقع نوشتن متن حواستون به این مسئله باشه!
تقریباً 5 دقیقه بعد از این که کار نوشتن تموم شد، برای مرور متنتون کنار بذارین. تموم کردن تسک رایتیگ ، اولویت شماست، پس از تایم نوشتنتون برای مرور و بازخوانی متن، نزنین.
تحت هیچ شرایطی قبل از تموم شدن وقت برگه رو تحویل ندین. از هر میزان زمانی که باقی مونده برای مرور رایتینگ استفاده کنین.
اگه وقت زیادی واستون مونده، دو دور بازخونی کنین. یه دور روی گرامر و واژه‌ها تمرکز کنین و دور دوم، حواستون به اشتباهات املایی باشه. اگه تمام تمرکزتون روی گرامر و واژه‌ها باشه، ممکنه متوجه خطاهای املایی نشین، یا برعکس.

همیشه در نظر داشته باشین که تسک رایتینگ آزمون آیلتس، یه بخشی از امتحانیه که برای سنجش زبانتون برگزار میشه، پس برای تصحیح، در کنار توانایی تدوین و نوشتن یک متن، تمرکز زیادی روی گرامر، املای درست و دایره‌ی واژگان هست. تسک اول رایتینگ آزمون آیلتس ممکنه در نگاه اول سخت به نظر بیاد، اما با تمرین کافی و موثر و آموزش درست، دقیقاً می‌دونین رو امتحان باید چیکار کنین و می‌تونین به راحتی از پسش بربیاین. آموزشگاه سپانو در دوره‌های خاصی که در کنار دوره‌های آیلتس برگزار میکنه، رو تک تک مهارت‌های مورد نیاز آزمون آیلتس هم، به طور خاص، مانور میده. برای مشاوره و دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دوره های آیلتس در رشت و آموزشگاه سپانو ، می‌تونین با آموزشگاه تماس بگیرین.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید