شش آزمون معتبر زبان فرانسه

 
شش آزمون معتبر زبان فرانسه
می‌خواین به فرانسه مهاجرت کنین یا تو این کشور ادامه تحصیل بدین؟ زبان فرانسوی یاد گرفتین و میخواین به عنوان یه قابلیت خاص، بخشی از رزومه‌تون باشه؟ حتی اگه دلیلتون از یادگیری زبان فرانسه صرفاً علاقه باشه، باز هم احتمالاً دوست دارین مدرکی داشته باشین تا میزان توانایی و تسلطتون در این زبان رو نشون بده. می‌خوایم با 8 آزمون معتبرِ سنجش مهارت زبان آلمانی آشنا شیم که باهاشون هم میشه مهارتِ زبان رو محک زد، هم به یه مدرک معتبر و شناخته شده‌ی زبان فرانسه رسید.

چرا اصلا زبان فرانسه؟ البته این خودش می‌تونه موضوع یه مقاله‌ی جدا باشه، اما کلی دلیل برای یادگیری زبان فرانسه وجود داره، یادگیری زبان فرانسه می‌تونه فرصت‌های شغلی و تحصیلی مناسبی براتون به وجود بیاره. فرانسوی زبانیه که تو بیش‌تر از 30کشور دنیا بهش صحبت میشه و در حال حاضر، 270 میلیون نفر فرانسوی زبان در نقاط مختلف دنیا وجود دارن. جدا از دلایل مربوط به مهاجرت و ادامه تحصیل (کشور فرانسه به دلیل موقعیت فوق‌العاده‌ای که برای ادامه‌ی تحصیل داره، جزو انتخاب‌های خیلی از علاقمندان به ادامه‌ی تحصیل در خارج از کشوره)، قرار گرفتن مدرک زبان فرانسه در رزومه‌تون، یه آیتم جالب توجه و جذاب براتون محسوب میشه که می‌تونه زمینه‌های پیشرفت کاری رو براتون فراهم کنه.
اگه دانش‌آموز یا علاقمند زبان فرانسه باشین احتمالاً با تعدادی یک یا دو آزمون مربوط به سنجش مهارت این زبان، آشنا هستین. برای سنجش زبان فرانسه، آزمون‌ها و امتحان‌های مختلفی برگزار میشه و همونطور که احتمالا می‌دونید، برخی از این آزمون‌ها ورژن دیگه‌ای هم دارن که برای علاقمندان به مهاجرت به ایالت کبک، در کانادا برگزار میشه. تو این مقاله می‌خوایم تعدادی از معتبرترین آزمون‌ها، که توسط دولت فرانسه تایید شدن رو، همراه توضیحاتی راجع به هر کدوم براتون فهرست کنیم. البته توجه داشته باشین که بسته به موقعیت و هدفی که دارین، ممکنه لازم باشه تو آزمون خاصی شرکت کنین؛ یعنی شاید دانشگاه یا شغلِ خاصی ازتون مدرکِ بخصوصی رو از بین این لیست بخواد.


اصلا آزمون سنجش مهارت‌های زبان فرانسه چیه؟
آزمون سنجش مهارت‌های زبان فرانسه (French Language Proficiency Test)، برای افرادی تدوین شده که زبان فرانسوی، زبان مادریشون محسوب نمیشه. آزمون‌های مختلفی که برای سنجش سطح زبان فرانسه برگزار میشه، استانداردهایی بین‌المللی هستند، که یه جورایی متر و معیاری برای بررسی و تعیین سطح توانایی شما در برقراری ارتباط موثر به زبان فرانسه رو بررسی می‌کنن.
مثل آزمون‌های بقیه‌ی زبان‌ها، آزمون‌های فرانسوی هم با هدف بررسی مهارت‌های برقراری ارتباط داوطلب تو موقعیت‌های مشابه زندگی عادی، تدوین شدن. به همین دلیل، آمادگی کامل در 4 مهارت اصلی، تو اکثر این امتحان‌ها ضروریه (برخی آزمون‌های مربوط به استان کبک به مهارت اسپیکینگ نیازی ندارن).

از اون‌ جایی که شرکت در این آزمون‌ها تصمیم حساس و سرنوشت‌سازیه و گاهی حتی یه نتیجه‌ی نامطلوب می‌تونه برنامه‌تون برای آینده رو به تاخیر بندازه یا حتی کلاً زندگیتون رو عوض کنه. بهتره با آمادگی کامل سراغشون برین. سپانو می‌تونه بهتون کمک کنه بدون لغزش تو مسیر موفقیت گام بردارین. دوره‌های زبان فرانسوی ما، منطبق با استانداردهای بین‌المللی و متناسب با اهداف آزموشی این آزمون‌ها هستن (برای اطلاعات بیشتر در مورد دوره‌های زبان فرانسوی سپانو اینجا کلیک کنید).


1.آزمون DELF ( Le Diplôme d’Etudes en Langue Française)
این آزمون توسط CIEP (Centre International d’ Études Pédagogiques) برگزار میشه و طبق چهارچوب مشترک اروپاییِ مرجع زبانها (CEFR) تدوین شده. مدرک این آزمون، یه دیپلم رسمی از جانب وزارت علوم فرانسه‌س که مهارت‌های زبانِ فرانسویتون رو به عنوان یک زبان‌آموزِ خارجی و یا ساکن فرانسه‌ از یک کشورغیرفرانسوی زبان، ارزشیابی و تایید می‌کنه.
آزمون DELF عمومی، 4 دیپلم مستقل و جداگونه داره (یعنی هرکدوم از این آزمون‌ها و مدرکشون جدا از دیگری هستن)، از سطح A1 تا سطح B2. مستقل بودنشون به این معنیه که مثلاً شما، بدون این که مدرک A2 یا A1 رو دریافت کرده باشین، می‌تونین تو آزمون سطح B1 شرکت کنین و نمره‌ی هر سطح از 0 تا 100 تعیین میشه. یه نکته‌ی جالب در مورد آزمون DELF اینه که تاریخ انقضا نداره و هر چقدر زمان از دریافت مدرکتون بگذره، اعتبارش از بین نمیره.
آزمون A1/A2 مربوط به سطوح پایه‌س (basic level).
آزمون B1/B2 مربوط به سطح متوسطه (intermediate level).
در هر سطحی که آزمون بدین، 4 مهارت اصلی زبان، مورد بررسی قرار می‌گیرن. یه توضیحات مختصری میدیم که در هر سطح باید انتظار چه چیزهایی رو داشته باشین (این دسته بندی‌ها و سطوح در مورد بقیه‌ی آزمون‌ها هم صدق می‌کنن):
آزمون DELF A1: این آزمون مرحله‌ی اوله. تو این سطح باید بتونین خیلی ساده ارتباط برقرار کنین. باید بتونین خودتون رو معرفی کنین و در مورد مسائل ساده‌ی شخصی مثل محل زندگی، کسایی که میشناسین و چیزهایی که دارین، یه مکالمه رو پیش ببرین.
مدت زمان این آزمون 1 ساعت و 20 دقیقه‌س.
آزمون DELF A2: این آزمون هم جزو سطح پایه (basic) محسوب میشه. علاوه بر مهارت‌هایی که در سطح A1 لازم دارین، باید دانشی در حد آشنایی با یه سری کارهای روزمره و عادی هم داشته باشین.
مدت زمان این آزمون: 1ساعت و 40 دقیقه.
آزمون DELF B1: این آزمون سطح متوسط به شمار میاد. در این سطح باید توانییتون در حد فردی باشه که می‌تونه مستقلاً تو موقعیت‌های آشنایی که تو مدرسه، محل کار، کلاس‌های آموزشی، محیط‌های تفریحی و... رخ میده، ارتباط برقرار کنه. در واقع یه جورایی بتونین به فرض به عنوان یه مسافر در یک کشور فرانسوی زبان، گلیمتون رو از آب بیرون بکشین. باید بتونین از تجربیاتتون، اتفاق‌هایی که واستون افتاده، امید و آرزوها و علاقمندی‌هاتون حرف بزنین و برای هر عقیده و برنامه‌ای که دارین، توضیح مختصری بدین و توجیحش کنین.
مدت آزمون: 1 ساعت و 45 دقیقه.
آزمون DELF B2: در این سطح که بالاترین سطحِ آزمونِ DELF استاندارد به شمار میره، ایده‌ی کلی یک بحث پیچیده رو در قالب موضوعات واقعی یا انتزاعی، یا در خصوص یه زمینه‌ی تخصصی، درک کنین. می‌تونین بدون مکث و به راحتی با سطح خوبی از روان حرف زدن با یه فردِ نیتیو ارتباط برقرار کنین. دانش زبانیتون باید در حدی باشه که نقطه نظرتون در مورد یک موضوع رو با ذکر معایب و مزایاش و عوامل مختلف، بیان کنین.
برای اکثر رشته‌های دانشگاهی، مدرک B2 برای گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های فرانسوی زبان کافیه.
مدت آزمون: 2 ساعت و 30 دقیقه.
اما آزمون DELF چند شاخه‌ی دیگه هم داره:
آزمون DELF Prim: این آزمون مدرک دیپلمِ زبان فرانسه‌س برای داوطلب‌هایی که سنشون بین 8 تا 11 ساله و فقط شامل سه سطحِ A1.1، A1 و A2 میشه.
آزمون DELF Junior: ورژن خاصی از آزمون دلف برای نوجوون‌هاست (بالای 12سال). این آزمون در 4 سطح، از A1 تا B2 برگزار میشه.
آزمون DELF Pro: این آزمون مهارت‌های ارتباطی رو متناسب با موقعیت‌های شغلی می‌سنجه. یه جورایی برای استفاده از زبان فرانسوی در دنیای کسب و کاره و ممکنه کارفرماتون ازتون این مدرک رو بخواد. سطوح این آزمون A1، A2، B1 و B2 هستن.
آزمون
DALF  (Diplôme Approfondi de Langue Française): این آزمون مخصوص سطوح C1 و C2 هست. داوطلب‌هایی که تو آزمون DALF شرکت میکنن. باید بتونن از زبان فرانسه در محیط‌های آکادمی و در سطح پیشرفته‌ای استفاده کنن. در واقع سطحتون برای شرکت در این آزمون باید نزدیک به یه نِیتیو باشه. برای گرفتن این مدرک باید حداقل 50 نمره از 100 نمره رو کسب کنین.

2.آزمون TCF ( Test de Connaissance du Français)
این آزمون هم توسط CIEP تدوین شده. تمام افراد غیرفرانسوی زبانی که سنشون بیشتر از 16 ساله می‌تونن تو این آزمون شرکت کنن.
آزمون TCF از 5 بخش تشکیل میشه: سه بخش اجباری (لسنینگ، استفاده از ساختارهای زبانی، درک مطلب) و دو بخشِ اختیاری (اسپیکینگ و رایتینگ). مدت زمان اعتبارِ مدرک این آزمون، 2 ساله.
دقت کنید آزمون TCFQuébec، مخصوص علاقمندان به مهاجرت به کبکه، مطابق استانداردهای وزارت مهاجرت کبک طراحی شده و فقط شامل دو بخشه (لسنینگ و اسپیکینگ). با مدرک این آزمون نمیشه برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه اقدام کرد.

3.آزمون TEF ( Test d’Évaluation du Français)
این آزمون توسط اتاق بازرگانی و صنعت پاریس (CCIP) و برای تمام افراد بالای 16 سال، تدوین شده. تو این آزمون، که هم به صورت کاغذی و هم به صورت آنلاین برگزار میشه، داوطلب‌ها بر اساس مهارت و شناختشون در زبان فرانسه، در 7 سطح نمره جا میگیرن.
در این آزمون سه سری سوالات چند گزینه‌ای داریم (رایتینگ، لسنینگ، لغت و ساختارهای زبانی) و دو بخش رایتینگ و اسپیکینگ.

4.آزمون TFI (Test de Français International)
برای بررسی مهارت شما در زبان فرانسه، تو محیط‌های کاری و آکادمیک. این آزمون طبق چهارچوب مشترک اروپاییِ مرجع زبان‌ها و برای سطح پایه تا پیشرفته C1، طراحی شده و شرکت در این آزمون با هدف تحصیل، اینترنشیپ یا کار در فرانسه‌س.
آزمون TFI از دو بخش سوالات چندگزینه‌ای لسنینگ و ریدینگ تشکیل شده. نمره‌ی شرکت‌کننده‌ها بین 10 تا 990 تعیین میشه که همین نمره سطح زبانیشون رو مطابق CEFR مشخص می‌کنه. در ضمن مدرکِ این آزمون 2 سال اعتبار داره.

5.آزمون TCF DAP (TCF pour la pour la Demande d’Admission Préalable)
برای ثبت نام در سال اول مقطع لیسانس (L1) یا برای ثبت نام در مدارس معماری فرانسه، دانش‌آموزهای خارجی باید آزمون TCF DAP رو پشت سر بذارن. فقط افرادی که مدرک DELF سطح B2 یا مدرک DALF داشته باشن می‌تونین بدون شرکت در این آزمون ثبت نام کنن.
این آزمون فقط سه بخش داره: لسنینگ، ساختار‌های زبانی و درک مطلب. مدت زمان اعتبار این مدرک 2 ساله.

6.آزمون DFP (Diplôme de Français Professionnel)
کسایی که می‌خوان در یک محیط فرانسوی زبان کار کنن، می‌تونن تو این آزمون شرکت کنن. 11 آزمون DFP مختلف وجود داره که برای زمینه‌های حرفه‌ای مختلف، توسط اتاق بازرگانی و صنعت پاریس طراحی شدن. مثلاً آزمون DFP برای تجارت، پزشکی، علوم و تکنولوژی، توریسم، هلتداری و رستوران، مُد یا حقوق.
این آزمون بر اساس مجموعه‌ای از سوالات کتبی و شفاهی تدوین شده و اعتبارش دائمیه.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید