افسانه‌ی های آیلتس و سلاح شما: ماک آیلتس

 
افسانه‌ی های آیلتس و سلاح شما: ماک آیلتس
همه‌ی ما، حتی اونایی که قصد شرکت در آزمونِ آیلتس نداریم، حتماً یه چیزایی در مورد این آزمونِ معتبر از دوست و آشنا شنیدیم. امروز میخوایم یه سری از این شایعات رو برای همیشه کنار بذاریم. در آخر هم بهتون میگیم چطور میتونین از ماک‌های آیلتس بهترین استفاده رو ببرین.

احتمالاً همه یه سری چیزای عجیب و غریب در مورد آزمون آیلتس شنیدن. اما نذارین این چیزا حواستون رو پرت کنه، چون اکثرشون حقیقت نداره. ما یه اینجا یه تعدادیشون رو براتون لیست کردیم.

افسانه‌هایی در مورد آیلتس:

 کشورهای مختلف آزمون آیلتس متفاوتی دارن
هر چند خودِ آزمونِ آیلتس، دو ورژنِ آکادمیک و جنرال داره؛ هر ورژنی از آیلتس که در یک روز برگزار بشه، در همه جای دنیا یکسانه. در واقع، سوالات آزمون واسه هیچ کشوری آسون‌تر طراحی نمیشن.

نیازی به دوره‌های آماده‌سازی آیلتس ندارم، خودم میخونم
مسلماً خودتون میتونین برای آزمونِ آیلتس آماده شین، اما طبق آمار اکثریت کسایی که در این آزمون موفق بودن تو دوره‌های آمادگی آیلتس شرکت کرده بودن. آزمون آیلتس، غولِ بی شاخ و دم نیست، اما تکنیک‌ها و نکاتی وجود داره که برای یه نمره‌‌ی خوب، بهشون نیاز دارین و آمادگی صد درصدی خیلی ضروریه.

فقط یه بار میتونم امتحان بدم
هیچ محدودیتی تو تعدادِ دفعات شرکتتون در آزمونِ آیلتس وجود نداره. هر چند بار که بخواین میتونین تو این آزمون شرکت کنین. هر چند برای هر آزمون باید هزینه‌ی جداگانه‌ای پرداخت کنین.

باید تو هر چندتا تستِ آمادگی آیلتس که میشه شرکت کنم
اصلاً! بذارین این جمله رو تصحیح کنیم: برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب در آزمون آیلتس، باید تو با کیفیت‌ترین و بهترین آزمون‌های آمادگیِ ممکن شرکت کنین. حتی اگه فقط یک بار فرصتِ شرکت تو این آزمون‌ها رو داشته باشین، ارزشش از شرکت تو 10 آزمون بی‌کیفیت و غیراستاندارد بیشتره (در ادامه مفصل‌تر راجع به ماک‌ها صحبت میکنیم). فراموش نکنین آزمون آیلتس قراره مهارت شما در زبانِ انگلیسی رو بسنجه، نه میزان آشناییتون با پروسه‌ی آزمون؛ پس تنها یه آزمون استاندارد میتونه موثر باشه.

برای
نمره‌‌ی خوب تو آیلتس، باید با لهجه‌ی امریکن حرف بزنم
بخش اسپیکینگ یا مهارت‌های گفتاری، عموماً روی مهارتِ گفتاریتون تمرکز میکنه. لازم نیست حتماً لهجه‌ی امریکن داشته باشین تا نمره‌ی خوبی کسب کنین. با لهجه‌ی نرمال و عادیتون حرف بزنین، مهمه که هِی بین لهجه‌ی امریکن و بریتیش نچرخین، سعی کنین تمرکزتون روی واضح و روان حرف زدن باشه.

بخشِ اسپیکینگ مهم‌ترین بخشِ آزمونِ آیلتسه
این حرف اصلاً درست نیست. تمامِ چهار مهارت یادگیری یک زبان ( اسپیکینگ یا مهارت گفتاری، لیسنینگ یا مهارت شنیداری، رایتینگ یا مهارتِ نوشتاری و ریدینگ یا همون توانایی درک مطلب) به یک اندازه اهمیت دارن.

کیفیت خیلی از سرعت مهم‌تره
درسته که کیفیت پاسخ‌هاتون در آزمون آیلتس مهمه، اما نباید باعث شه محدودیت هر کدوم از چهار بخش آزمون رو فراموش کنین؛ پس باید بتونین حتماً و حتماً در مدت زمانِ مشخص شده، به تمامِ سوالات پاسخ بدین.

باید نمره‌ی 7 بگیرم تا آزمون آیلتس رو پاس شم
رد شدن یا قبول شدن در آزمون آیلتس معنی نداره. آزمون آیلتس با هدف سنجش مهارت شما در زبان انگلیسی برگزار میشه. هرچند با توجه به هدفتون از شرکت در آزمون میتونین رد شدن یا قبول شدن رو برای خودتون متصور شین. مثلاً اگه هدفتون از شرکت در آزمون آیلتس، ورود به یک دانشگاه برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باشه، به یه حداقل نمره نیاز دارین. اون وقت میتونین بگین تو آزمون قبول شدین، وگرنه خود آزمونِ آیلتس قبولی و ردی نداره.
وقتی بیشتر با این شایعات آشنا میشین و اونها رو کنار میذارین، ذهنتون برای یادگیری و تمرکز روی خود آزمون باز میشه. درگیر این حرف‌ها و شایعه‌هایی که از این و اون میشنوین نشین، به خودتون استادتون و مهارت‌هاتون اعتماد کنین. اتفاقاً استادتون در این مواقع، یه مرجع خوب برای برطرف کردن این جور شَک هاست و میتونین هر جا ابهامی براتون پیش اومد با استادتون مطرحش کنین.
اگه قصد دارین در آزمون آیلتس شرکت کنین، میتونین از دوره هایی که سپانو به طور ویژه برای آماده‌سازی شما جهت شرکت در آزمون آیلتس برگزار میکنه، استفاده کنین. اطلاعات بیشتر در مورد این دوره‌ها از این لینک قابل دسترسیه.

ماک آیلتس؛ برگ برنده یا عامل شکست
یکی دیگه از عواملی که در کنار دوره‌های ویژه میتونه بهتون کمک کنه تا تو آزمونِ آیلتس به نتیجه‌ی مطلوب برسین، آزمون‌های ماک آیلتسه. این آزمون‌ها همونطور که قبلاً هم بهشون اشاره کردیم، با هدفِ آشنایی بیشترِ شما با آزمونِ آیلتس، ایجادِ آمادگی ذهنی و آشنایی با نقاط قوت و ضعف زبان آموزها برگزار میشه.
متاسفانه تا چندین سال پیش، کسی توجهِ چندانی به شرکت در آزمون‌های ماکِ استاندارد نداشت، به همین دلیل خیلی‌ها علیرغم تلاش زیادشون، به دلایل مختلف، حتی به دلیل رو به رو شدن با استرس آزمون بدون هیچ آمادگی ذهنی، نتونستن به نتیجه‌ی مطلوب برسن. اما الآن خیلی‌ها متوجه نقش مثبت آزمون‌های ماک شدن، و استقبال از این آزمون‌ها روز به روز بیشتر میشه.
دقت کنین حتماً لازم نیست تو آزمون آیلتس ثبت نام کرده باشین تا بتونین آزمون ماک بدین. با شرکت تو آزمون ماک میتونین از نقاط ضعف و قوتتون مطلع بشین و استراتژی درستی رو برای ادامه‌ی مسیرتون انتخاب کنین.
اما نکته‌ی اساسی اینه که هر آزمونِ ماک آیلتسی خود به خود نقش مثبتی نداره! در واقع اگه یه آزمون غیراستاندارد باشه، تاثیر منفیِ قابل توجهی روی پروسه‌ی موفقیت در آیلتس میذاره. با هم یه سری از فاکتورهای تعیین کننده‌ی در ماک‌های آیلتس رو بررسی میکنیم:

سطح سوالات
هدفتون چیه؟ گرفتنِ یه نتیجه‌ی خوب تو آزمون آیلتس؛ پس مهم‌ترین نقش آزمون ماک چیه؟ آشنایی با سوالات آیلتس. این مسئله خیلی خیلی مهم و حساسه. سوالاتی که در آزمون‌های ماک وجود داره باید جزو سوالات "دیده نشده" باشن. هرگز به شرکت در آزمون‌های ماک یه سری مجموعه‌ی حتی شناخته شده، بدون اطمینان از این موضوع تن ندین. در مورد فرآیند طراحی سوالات آزمون ماک از مجموعه سوال کنین، چون حق شماست از این مسئله مطمئن باشین.
برای مثال تو آزمون ماکی که موسسه‌ی سپانو، نماینده‌ی آفرینش (معتبرترین مرکز تخصصی دوره‌های آیلتس)، برگزار کرد، از سوالاتی استفاده شده بود که 100% دیده نشده و unseen بودن. این سوالاتِ انحصاری، پروسه‌ی پیچیده رو برای استانداردسازی طی کردن.

زمان بندی آزمون
هدفمون از شرکت در آزمونِ ماک کسب تجربه‌ای کاملاً مشابهِ شرکت در آزمونِ آیلتسه، طبیعتاً زمان‌بندیِ مشابه هم برامون خیلی اهمیت داره. تایمینگِ آزمون ماک باید دقیقاً به همون صورتی باشه که در آزمون آیلتس صورت میگیره. برگزاری بخش‌های مختلف آزمون باید منظم و طبقِ برنامه باشن. مثلاً در بخش interview آزمون ماک، زمانِ مشخص و استانداردِ این بخش، کاملاً توسط اگزمینرهامون رعایت میشه.
فضای حرفه ای ماک آیلتس سپانو
فضای آزمون
مهم‌ترین مسئله در مورد فضای آزمون ماک، برگزاریش در یک محیط حرفه‌ای و مناسبِ آزمونه. مسلماً آزمون ماک توی کلاسِ یک موسسه با 10تا صندلی و اون فضای خودمونی کوچک‌ترین شباهتی به آزمون آیلتس نداره. شرکت تو همچین آزمونی در واقع اثر معکوس داره. هرگز فراموش نکنین، هدف از شرکت در آزمون ماک، کسب یه تجربه‌ی دستِ اول و مشابهِ واقعیته.
در مورد صندلی‌ها، نظم فضا، امکانات تهویه و موارد مشابهِ این که اصلاً حرفی نمیمونه. به هیچ وجه ذهنتون حین جلسه‌ی آزمون نباید درگیر این باشه که چرا دسته‌ی صندلیم لَق میزنه!
مراقبین حرفه‌ای و نظم جلسه هم به شدت مهمه. کادر برگزاری باید با اصول برگزاریِ همچین امتحانی آشنا باشن. از نظر ما همچین اشتباهاتی اصلاً قابل بخشش نیست. شاید با خودتون بگین یه آزمون ماک که این حرف‌ها رو نداره! ولی اینطور نیست. به چشم ما تفاوتی بین یه آزمون ماک و آزمون آیلتس نباید وجود داشته باشه. همون کیفیت و همون برنامه باید عملی شه.
آشنایی با استرس آزمون اصلی
استرس
یه محیط گرم رو تصور کنین، خیلی آرامش‌بخش، یه تعداد کمی دانش‌آموز تو یه کلاسِ کوچیک نشستن، قبلِ آزمون مشغول بگو بخند هستن و چیزی به اسمِ استرس واسشون معنی نداره، چون میخوان ماکِ آیلتس بدن!
بیاین با واقعیت رو به رو شیم، آزمون آیلتس اصلاً قرار نیست آرامش‌بخش باشه. یه آزمون مهم و سرنوشت‌سازه، تعداد زیادی آدم میان تو آزمونی شرکت کنن که نتیجه‌ش مسیر زندگی آینده‌شون رو عوض میکنه. ما میخوایم عیناً همین حس تو آزمون‌های ماک به شرکت‌کننده‌ها منتقل شه. مثل فضایی که برای آزمونمون داشتیم: یه محیط حرفه‌ای و یه سالن بزرگ، شرکت‌کننده‌های مصمم و جدی، صدای ورق خوردنِ صفحه‌های آزمون تو اون فضا و استرسی که تو دلتون ایجاد میکنه، که همه رفتن صفحه‌ی بعد. زمان، که خیلی واضح و روشن جلوی چشمتونه. همه و همه‌ی اینها باعث میشه این آزمون از یه ماکِ ساده، به یه تجربه‌ی واقعی و معتبر تبدیل شه.

امکانات
اگه جایی رو دیدین که ماک آیلتس برگزار میکنه و فایل صوتی بخش لیسنینگ از اسپیکر برای یه تعدادی داوطلب پخش میشه، اگه همون لحظه پاشین و جلسه رو ترک کنین هیچ ضرری نکردین. فکر نکنین این چیزها جزییات بی اهمیتی هستن، کیفیت در باید تو تک تک اجزای یه آزمون ماک وجود داشته باشه. به نظرتون آزمونی که به کیفیت هدفون‌های سکشن لیسنینگ اهمیت نمیده، به کیفیت سوالاش و موارد دیگه اهمیت میده؟ باز هم میگیم و تاکید میکنیم، داشتنِ تمامِ این اطلاعات حقِ مسلم شما به عنوان داوطلب یک آزمون ماک آیلتسه. پس قبل از شرکت در یک آزمونِ ماک، از این موارد مطمئن شین.
در ماک آیلتس بزرگی که اخیراً برگزار کردیم، از هدفون‌های حرفه‌ای سنهایزر استفاده شده بود. در حال حاضر Sennheiser جزو برترین برندهای هدفون دنیاست. با استفاده از این هدفون‌های حرفه‌ای، شما می‌تونین از طریق هدفون، با تمرکز کامل و بدون کوچکترین مزاحمت صوتی، سوالات بخش لیسنینگ آزمون آیلتس رو پاسخ بدین.
موسسه‌ی سپانو به عنوان تنها نماینده‌ی خانه‌ی آیلتس آفرینش در شهرستان، ملزم به اجرای تمام استانداردهای کیفی و اجرایی در آزمون‌هاییه که برگزار میکنه. برای اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌های آزمون آیلتسِ آزمایشی ما، میتونین این صفحه رو مطالعه کنین.
ما رو در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دنبال کنین تا از برنامه‌های آتی سپانو مطلع شین، اگه سوالی بود میتونین با آموزشگاه تماس بگیرین و مطمئن باشین به تمام سوالاتتون به طور کامل پاسخ میدیم.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید