بعد از 30 سالگیتون هم زبان یاد بگیرید

 
بعد از 30 سالگیتون هم زبان یاد بگیرید
خیلیا حس می‌کنن بعد از 30 سالگی، یاد گرفتن زبان هم کارِ سختیه، هم بی معنیه. یا میگن یاد گرفتن یه زبانِ جدید فقط واسه نوجوون‌ها و جوون‌های زیرِ 30 ساله. تو این مقاله می‌خوایم بهتون بگیم که اصلاً اینطور نیست!

اگه شما هم 30 سالتونه احتمالاً از هم سن و سالاتون شنیدین که میگن احساس پیری میکنن! یا بدتر از اون، ممکنه خودتون این جمله رو گفته باشین! به هر حال این حرف فقط در حدِ یه شوخیه. چون واقعیت چیزِ دیگه‌ای رو نشون میده. شاید قبلاً گذروندنِ 30 سالگی نشونه ای از ورود به میانسالی بوده باشه، ولی الآن با توجه به تغییر ساختارهای اجتماعی و افزایش امید به زندگی، جامعه شناس‌ها افرادی که مرز 30 سالگی رو رد کردن "جوان" در نظر می‌گیرن.

یادگیری یک زبانِ جدید شاید همیشه برای افراد بالای 30 سال، جای شک و تردید داشته. این سوال رو از خودشون می‌پرسن که بعد از این همه وقت که از سال‌های درس و کلاسم گذشته بازم می‌تونم برم سراغ یادگیری یه چیزِ جدید؟ اما مطالعات نشون دادن که در واقع، این زمان یکی از دوره‌های ایده‌آل در زندگی برای یادگیری یه زبانِ جدیده. علاوه بر این تعداد افراد بالای 30 سال که به سپانو میان و بنا به دلایل مختلفی میخوان یادگیری یه زبان جدید رو شروع کنن، روز به روز در حال افزایشه؛ چون بعد از 30 سالگی وقتی فرد در یه سری زمینه‌ها به ثبات نسبی میرسه، فرصت پیدا می‌کنه تا روی مسائل جدیدی برای رشد و پرورش خودش تمرکز کنه. گاهی هم عوامل بیرونی شما رو به این سمت هل میدن. عواملی مثل: مهاجرت، فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتر برای افراد مولتی‌لینگوآل (چند‌زبانه).


دیر شروع کردن بهتر از کلاً شروع نکردنه

وقتی نوجوون بودین انگلیسی و فرانسوی و چینی یاد نگرفتین؟ دوران دانش‌آموزیتون به اندازه‌ی کافی با درس‌ها درگیر بودین و بعدش هم دانشگاه و بعدش کار و ... و نتونستین زبانی که دوست داشتین یاد بگیرین؟ اصلاً مهم نیست. دلیلی نداره الآن هم بشینین و حسرتش رو بخورین. اگه می‌خواین زبان جدیدی یاد بگیرین دیگه هیچ بهانه‌ای قبول نیست، هر زبانی که باشه، دیگه مانعی سر راهتون نیست. خیلی مصمم شروع کنین و به این مسیر بچسبین. گذشته و سختی‌هاش هرچی که بوده، دیگه گذشته.

الآن در سنین بزرگسالی، دیگه متوجه تمام مزایای چند‌زبانه بودن شدین. یا شاید کسایی رو دیده باشین که به جز زبانِ مادری به زبان‌های دیگه‌ای هم مسلط بودن و با خودتون گفتین کاش شما هم همینطور راحت به یه زبان دیگه حرف میزدین. خب، دلیلی نداره که شما نتونین.
چه در سفر چه در زمینه‌ی فرصت‌های شغلی چندزبانه بودن یه مزیت خیلی مهمه. کسایی که به چند زبان حرف میزنن فرصت‌های بیشتری برای آشنایی با افراد جدید و خلق موقعیت‌های بهتری در زندگی دارن. تازه این ها رو هم اگه بذاریم کنار، چه لذتی بالاتر از خوندن کتابِ مورد علاقه‌تون به زبان اصلیش یا دیدن فیلم به زبانِ اصلیه؟


دستتون تو جیبِ خودتونه

تقریباً اکثر افرادی که 30 سالگی رو پشت سر میذارن، اداره‌ی امور مالی زندگیشون دست خودشونه. در سنین پایین‌تر وابستگی مالی به والدین ممکنه اجازه نداده باشه شما برنامه‌های شخصی که خودتون می‌خواستین رو دنبال کنین. ولی تو این سن، خودتون تصمیم میگیرین پولتون رو در چه زمینه‌ای خرج کنین، دنبال چیزهای مادی هستین یا تجربیاتِ جدید و جالب-مطمئناً خودتون تا الآن به نتیجه رسیدین که کدوم یکی بیشتر خوشحالتون میکنه.

شاید تو این سن به نتیجه رسیده باشین که چی از زندگی میخواین، شاید هم نه، ولی یادگیری یه زبان جدید هیچوقت ضرر نداره و همیشه یه راه مهیج و بکر برای کشف فرهنگ‌ها و زندگی‌های متفاوت و جالبه.
یه عده‌ی زیادی هم هستن که اهلِ ماجراجویی و سفرن. هیچ چیز به اندازه‌ی توانایی ارتباط برقرار کردن با مردمِ یک کشورِ جدید، سفر رو دلچسب نمی‌کنه. این جمله‌ی 30سالگی یه 20سالگیِ جدیده شاید یه کم کلیشه‌ای به نظر بیاد، ولی حقیقت داره؛ کشف ناشناخته و تجربیاتِ جدید همیشه جذابن.


یادگیری زبان در 30سالگی، سرمایه‌گذاری برای آینده

بلد بودنِ یه زبان، جزو مهارت‌های فردی محسوب میشه؛ مهارتِ باارزشی که همیشه همراهتون میمونه. این که با بلد بودن چند زبان فرصت‌های شغلیِ بیشتر و بهتری سرِ راهتون قرار می‌گیرن و سفرهاتون هم لذت‌بخش‌تر میشن، کاملاً حقیقت داره. در مورد شبکه‌ی دوست‌ها و افرادی که باهاشون می‌تونین ارتباط برقرار کنین هم که دیگه نیازی به توضیح اضافی نیست. شبکه‌های اجتماعی فرصت بی‌نظیری برای شکل دادنِ دوستی‌های بین‌المللی در اختیارمون قرار میدن، حیفه که از این فرصت استفاده نکنیم.
با گذشتِ روزهای مدرسه و دانشگاه، ممکنه فکر کنین چطور قراره برگردین به یه محیط آموزشی؟ این فقط یه فکرِ منفیه که قبل از شروع کردنِ یادگیری در شما ترس ایجاد میکنه؛ اما بعد از اینکه پاتون رو در کلاس گذاشتین، با هر جلسه که می‌گذره، علاقه و اشتیاقتون برای رسیدنِ جلسه‌ی بعدی کلاس بیشتر میشه. شیرینیِ زبان تمام موانع ذهنیتون رو کنار میزنه، البته محیطی که قراره توش زبان یاد بگیرین و استادتون هم خیلی در این مسئله موثره.
یادگیری زبان تو 30 سالگی متفاوته، تو این سن هر روز متوجهِ امتیاز و ارزشِ یادگیری زبان جدید هستین. در مجموع اگه فکر می‌ کنین اون هوش و ذکاوت درخشانِ دوران تحصیلتون این روزا داره هدر میره، یاد گرفتنِ یه زبان جدید، بهتون میدون میده تا این سلاح قدیمی رو برق بندازین و جلا بدین.

 

یادگیری بهتر لغات بعد از سی سالگی
یه چیزایی حتی راحت تر هستن

آره درست خوندین، چه باورتون بشه چه نشه، شروعِ یادگیری زبان در بزرگسالی یه سری امتیاز براتون داره که زبان‌آموزهای کم سن و سال‌تر ازش بی‌بهره‌ هستن. یکی از مسائل مهم اینه که خودشون تصمیم گرفتن این زبانو یاد بگیرن، برعکس اغلب زبان‌آموزهایی که در سنین پایین‌تر، معمولاً این تصمیم براشون از جانب کس دیگه‌ای گرفته می‌شه.
درسته که یه بخش‌هایی از یادگیری زبان، مثل تلفظ، با بالاتر رفتنِ سن سخت‌تر میشه، اما در عوض، بخش‌های دیگه‌ای آسون‌تر میشه. بزرگسال‌ها دایره‌ی واژگانی غنی‌تری دارن، در واقع هرچی سن بالاتر میره دایره واژگان هم گسترده‌تر میشه؛ یه دایره‌ی واژگانِ قوی در زبان مادری کاملاً روی یادگیری محدوده‌ی بیشتری از لغات در زبان مقصد تاثیر داره. برای مثال وقتی معنی یک لغت رو متوجه میشین ذهنتون هم‌خانواده‌های اون لغت در زبان مادری رو پیش چشمتون میاره و ناخودآگاه به خودتون میاین و می‌بینین دارین هم‌خانواده‌های اون کلمه‌ی جدید رو در زبان مقصد سرچ می‌کنین. به طور کلی یادگیریِ بهترِ لغات جدید یکی از مزیت‌های زبان‌آموزهای بزرگساله.

 
ثبات
بعد از 30 سالگی اکثر آدم‌ها به شناختِ خوبی از خودشون رسیدن، به اصطلاح قِلِق خودشون دستشونه. می‌دونین چجوری باید درس بخونن تا بیشترین بهره‌وری رو داشته باشین (اگه هنوز رو این مورد شک دارین میتونین این مقاله رو مطالعه کنین تا یادگیری زبان رو برای خودتون راحت‌تر کنین). بجز این مسئله، یه موضوع مهمِ دیگه ثباته، عوامل متغیر در زندگی شما بعد از 30 سالگی به تدریج کم میشن و وقتی شما یادگیری زبان رو به اهدافتون اضافه می‌کنین، بخش زیادی از تمرکز و انرژیتون رو به صورت ثابتی روی این مسئله میذارین. ثبات عامل مهمیه که زبان‌آموزهای کم سن و سال‌تر ازش بی‌بهره هستن.


دیگه وقتِ حسرت و پشیمونی نیست

بهتره همین امروز شروع کنین و زبان جدیدی رو یاد بگیرین تا فکر کنین برای این کار پیر شدین و هرگز سراغش نرین. بیل گِیتس، یکی از ثروتمند‌ترین افراد دنیا، در جوابِ این سوال که بزرگترین پشیمونیش چیه، گفته بزرگ‌ترین پشیمونیش در زندگی اینه که زبانِ جدیدی یاد نگرفته و گفته قصد داره زبان فرانسه رو یاد بگیره! و مسلماً چیزی نمیتونه مانعش بشه، حتی الآن که سال‌ها از 30 سالگیش گذشته.
نکته‌ی مهمی که باید بهش توجه کنین، اینه که سن و سال مهم نیست، هیچوقت نمیدونین چی قراره پیش بیاد و چی در انتظارتونه، پس از دهه‌ی چهارمِ زندگیتون نهایتِ استفاده رو بکنین و سعی کنین خودتون و زندگیتون رو رشد بدین. یادگیری یه زبان جدید یکی از راه‌های ساده و لذت‌بخش برای پربارتر کردنِ زندگیه و مهم‌تر از همه‌ی نتایج مثبتش که بالا‌تر گفتیم، انگیزه و احساس رضایت از زندگی رو به میزان قابل توجهی افزایش میده.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید