30 تا از بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل (قسمت دوم)

 
30 تا از بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل (قسمت دوم)
قطعا برای هر کسی داشتن تحصیلات دانشگاهی اهمیت دارد و اگر قرار به تحصیل در خارج از کشور باشد هر کسی دوست دارد در یکی از بهترین دانشگاه های جهان تحصیل کند. انتخاب دانشگاه مناسب از میان انبوه دانشگاه‌ها، مسئله‌ی مهمی است و باید عوامل مختلفی از جمله هزینه‌، شهریه، شرایط پذیرش، ، زندگی دانشجویی، مکان اقامت، اعتبار و … را در نظر بگیرید. در این مقاله بهترین دانشگاه های جهان که تحصیل در آن‌ها آرزوی هرکسی است را به شما معرفی خواهیم کرد.

رتبه‌بندی‌های گوناگونی برای سنجش بهترین دانشگاه های جهان وجود دارد. در این رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان برای سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ بررسی شده‌اند. بسیاری از استادان، نویسندگان، پژوهشگران و کارشناسان وب عقیده دارند، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی می‌توانند بسیاری از رتبه‌بندی‌ها را دور بزنند. یعنی وقتی شاخص رتبه‌بندی شناسایی شد، دانشگاه‌ها سعی می‌کنند خود را در آن شاخص خاص (مثل تعداد مقالات) ارتقاء دهند، درحالی‌که چنین بهبودی ممکن است هیچ تأثیری در بهبود کیفیت آموزش و پژوهش نداشته باشد.

در این رتبه‌بندی فهرستی از رشته‌های هر دانشگاه به‌عنوان نمونه انتخاب می‌شود. سپس افراد تأثیرگذار در هر رشته شناسایی می‌شوند. در پایان، جایگاه این افراد در دانشگاه و همچنین دانشگاهی که مدرک‌شان را از آن گرفته‌اند، مشخص می‌شود. به‌عبارتی رتبه‌بندی بر مبنای پژوهشگران و شخصیت‌های کلیدی هر دانشگاه و با تمرکز بر تأثیر امکانات دانشگاهی بر رشته‌های تحصیلی انجام می‌شود.

 

۱۱. دانشگاه آکسفورد(Oxford University)

 


دانشگاه آکسفورد که در شهر آکسفورد در منطقه آکسفورد شایر انگلستان قرار دارد، قدیمی‌ترین دانشگاه انگلیسی زبان جهان به شمار می‌رود. با این که تاریخ دقیق تأسیس این دانشگاه معلوم نیست اما قدیمی‌ترین اسناد باقی‌مانده از گذشته نشان می‌دهد که از سال 1096  فرایند آموزش در آکسفورد جریان داشته است که به همین دلیل، آکسفورد قدیمی‌ترین دانشگاه در منطقه انگلیسی زبان  و دومین دانشگاه قدیمی در جهان (بعد از دانشگاه بولونیا) شناخته می‌شود.رشد آکسفورد زمانی شروع شد که هنری دوم  تحصیل دانشجویان انگلیسی را در دانشگاه پاریس ممنوع کرد. همچنین بعد از اختلافی که بین دانشجویان و مسئولین آکسفورد در سال ۱۲۰۹ پدیدار شد،عده‌ای از کادر آکادمیک این دانشگاه به شهر کمبریج رفته و دانشگاهی را که امروزه به نام دانشگاه کمبریج می‌شناسیم را تأسیس کردند.

اولین بار و در سال ۱۸۷۵ بود که اجازه تدریس و آزمون از خانم‌ها در دانشگاه آکسفورد حالت رسمی پیدا کرد.دانشگاه آکسفورد از دانشگاه‌هایی بود که بخاطر فقط مردانه بودنش شناخته می‌شد.دانشگاه آکسفورد دانشگاهی شهری است. به این معنا که همه‌چیز را یکجا ندارد و دانشکده‌ها و دپارتمان‌ها و امکاناتش در سرتاسر شهر پراکنده است.دانشگاه آکسفورد مالک بزرگترین کتابخانه در سرتاسر بریتانیا است. بیش از ۱۱ میلیون جلد کتاب در فضایی به مساحت ۱۹۰ کیلومتر قرار دارند.آکسفورد از 38 دانشکده و مجموعه‌ای کامل از دپارتمان‌های آکادمیک که در چهار بخش دسته‌بندی شده‌اند، تشکیل شده ‌است. بیشترین بخش آموزش دروه‌های کارشناسی این دانشگاه در قالب خود‌آموزهایی هفتگی در کالج‌ها و موسسه‌های آکادمیک مستقل ارائه می شوند که به واسطه کلاس‌ها، استادان و فعالیت‌های آزمایشگاهی پشتیبانی می شوند. آکسفورد تاکنون اساتید و محققان برجسته‌ای را پرورش داده و 58 برنده جایزه نوبل به این دانشگاه وابسته بوده‌اند.بسیاری از فارغ‌التحصیلات آکسفورد که به آکسونیان‌ها شهرت دارند در رشته‌های مختلف به شهرت و اعتبار جهانی رسیده‌اند. 47 نفر از برندگان نوبل در 6 رشته مختلف در آکسفورد درس خوانده‌اند و یا آموزش دیده‌اند. همچنین 26 نخست‌وزیر انگلستان، بیش از 100 نفر از اعضای مجلس عوام انگلستان و 140 نفر از اعضای مجلس اعیان انگلستان در آکسفورد تحصیل کرده‌اند.

۱۲. دانشگاه کُرنل (Cornell University)

 

دانشگاه کرنل (Cornell University) یکی از هشت دانشگاهی است که در ایالات متحده آمریکا به دانشگاه‌های آیویلیگ (Ivy League) معروف هستند. دانشگاه‌های آیویلیگ همگی از شهرت بسیار بالایی در آمریکا برخوردارند و فارغ‌التحصیل شدن از آنها می‌تواند برای آینده شغلی و تحصیلی فرد موثر باشد.

دانشگاه کرنل  یکی از معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا و از اعضای آیوی لیگ است که طبق سیاست‌های اعطای زمین برای راه‌اندازی مراکز پژوهشی توسط دولت فدرال ایالات متحده آمریکا در شهر دانشگاهی ایتاکا در ایالت نیویورک تأسیس شده است.دانشگاه کرنل در سال ۱۸۶۵ توسط عزرا کرنل و اندرو دیکسون وایت با هدف آموزش و فراهم کردن امکان مشارکت در تمامی زمینه‌های علمی – از شاخه‌های نظری و کلاسیک دانش گرفته تا دانش‌های کاربری- بنا نهاده شد. ایده تأسیس مرکزی آموزشی با چنین اهدافی در آن زمان امری دور از ذهن و غیرمعمول بود و کرنل و دیکسون که مصر بر عملی کردن ایده‌ها و تفکرات خود بودند، در نهایت با اعلام شعار دانشگاه به ایده‌های خود جامه عمل پوشاندند. در سال ۱۸۶۵، عزرا کرنل چنین سخنی را ایراد کرد: «من برآنم تا مؤسسه‌ای بنا بگذارم که در آن هر فرد قادر به یافتن آموزش‌های مدنظر خود در هر زمینه‌ای باشد

 در حال حاضر دانشگاه کرنل دارای هفت دانشکده در سطح کارشناسی و هفت دانشکده در سطح تحصیلات تکمیلی در پردیس اصلی ایتاکا است و هر دانشکده و هر گروه آموزشی به طور مستقل استانداردهای خاص پذیرش دانشجو و برنامه‌های آموزشی خاص را دارد. همچنین دانشگاه مدیریت دو پردیس اقماری در زمینه پزشکی را در شهر نیویورک و در شهر آموزشی در دوحه قطر بر عهده دارد. کرنل یکی از سه دانشگاه خصوصی آمریکا است که تحت سیاست‌های اعطای زمین برای دانشگاه‌ها دایر شده است و از این منظر تنها دانشگاه ایالت نیویورک به شمار می‌رود. البته لازم است ذکر شود که سه دانشکده از بین هفت دانشکده کرنل در سطح کارشناسی تحت سیستم دانشگاه‌های ایالتی نیویورک معروف به SUNY اداره می‌شوند؛ از جمله دانشکده کشاورزی و دانشکده دامپزشکی. به عنوان یک دانشگاه بنا نهاده شده بر اساس سیاست‌های اعطای زمین، هر ساله کمک هزینه‌ای از سوی ایالت نیویورک برای مأموریت‌های خاص آموزشی به دانشگاه کرنل اهدا می‌شود و دانشگاه نیز از جمله مجریان برنامه‌های گسترش همکاری‌های بین دانشگاهی در سطح ملی به شمار می‌رود. پردیس ایتاکای دانشگاه کرنل مساحتی در حدود ۳٬۰۱۵٬۰۰۰ متر مربع دارد و در صورتی که سایر املاک مجاور دانشگاه را که به پژوهش‌های مربوط به گیاه‌شناسی اختصاص داده شده است، به حساب آوریم، به مساحتی بیش از ۱۷/۵ کیلومتر مربع خواهد رسید که با این حساب دانشگاه کرنل وسیع‌ترین دانشگاه ایالت نیویورک خواهد بود.

 از زمان تأسیس دانشگاه کرنل، همواره سیستم آموزشی به صورت مختلط و به دور از هرگونه تبعیض نژادی و مذهبی اقدام به پذیرش دانشجو می‌کرده است و هیچ گونه محدودیتی چه از نظر نژاد و چه از نظر مذهب در هیچ قسمتی از آن برقرار نبوده است. در حال حاضر کرنل دارای بیش از ۲۴۵٬۰۰۰ فارغ‌التحصیل زنده است و در میان اعضای هیئت علمی پیشین و کنونی خود، بسیاری از مشاهیر علمی و فرهنگی به چشم می‌آیند؛ از جمله: ۳۴ پژوهشگر بورسیه طرح مارشال، ۲۹ پژوهشگر بورسیه سسیل رودس، ۷ پژوهشگر بورسیه گیتس و ۴۴ پژوهشگر کسب کننده جایزه نوبل. بدنه دانشجویی دانشگاه کرنل در حال حاضر مشتمل بر ۱۴٬۰۰۰ دانشجوی کارشناسی و ۷٬۰۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی از بیش از ۱۲۰ کشور و ۵۰ ایالت آمریکا است.

۱۳. دانشگاه لس آنجلس (University of California at Los Angeles)

 

دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس ( University of California, Los Angeles) مشهور به یوسی‌ال‌ای (به UCLA)، از معتبرترین دانشگاه‌های تحقیقاتی-عمومی آمریکا و جهان به شمار می‌آید. این دانشگاه در ناحیه وست وود  شهر لس آنجلس از ایالتکالیفرنیا  واقع است. این دانشگاه ۳۳۷۷ رشته تحصیلی را در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه می‌کند و با پذیرش ۲۹۰۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی و ۱۳۰۰۰۰ دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی بیشترین تعداد ثبت نام دانشجو را در ایالت کالیفرنیا دارد. بعلاوه، این دانشگاه بیشترین تعداد متقاضی پذیرش را در میان دانشگاه‌های دنیا در پاییز سال ۲۰۱۴ داشته است.

در کتابخانه دانشگاه  UCLAبیش از ۹ میلیون کتاب وجود دارد ۱۲ کتابخانه و ۱۱ آرشیو  و اتاق مطالعه از امکانات کتابخانه دانشگاه UCLAمی باشد .جالب است بدانیم که ۷۰ درصد از کلاسهای در مقطع کارشناسی این دانشگاه کمتر است ۳۰ دانشجو دارد . این مسئله به دلیل دقت بیشتر بر روی دانشجویان برای پیشرفت علمی آنها است

در زمان پهلوی، این دانشگاه با دانشگاه تهران  روابط و تبادلات فرهنگی فراوانی داشت. همچنین دانشگاه خوارزمی تهران  نیز از سال ۱۹۷۳ تا زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ خورشیدی، زیر نظر دانشگاه کالیفرنیا قرار گرفت. در سال ۱۹۷۵، تعداد ۲۶۶ ایرانی در دانشگاه کالیفرنیا مشغول به تحصیل بودند.از دانش‌آموختگان ایرانی این دانشگاه می‌توان داریوش مهرجویی، فرخ حجت کاشانی، نسیم پدراد، افشین قطبی، دکتر مهرداد شریف بختیار و تینا پاکروان را نام برد. هم اکنون پروفسور بهزاد رضوی، استاد برجسته الکترونیک آنالوگ جهان استاد تمام این دانشگاه می‌باشد.

۱۴. دانشگاه ویسکانسین-مدیسون (University of Wisconsin-Madison)

 


دانشگاه ویسکانسین-مدیسن  (Madison – UM ، مدیسن، ویسکانسین)  دانشگاهی  تحقیقاتی عمومی است که در مدیسن، ویسکانسین آمریکا واقع شده است. این دانشگاه، دانشگاه برتر "سیستم دانشگاهی ویسکانسین" (University of Wisconsin System) می باشد.و در سال 1866 تبدیل به دانشگاه دولتی شد.

دانشگاه UW، به عنوان "RU-VH Research University" ، (دانشگاه بسیار فعال در تحقیقات) در "Carnegie Classification of Institution of Higher Education" (چارچوبی که برای دسته بندی کالجها و دانشگاهها در آمریکا وجود دارد)، در سال 2010 طبقه بندی شد.در سال 2010، هزینه تحقیقات این دانشگاه از 1بیلیون دلار بیشتر شد. در سال 2008 دانشگاه UW به عنوان سومین دانشگاه برتر در آمریکا رده بندی شد. دانشگاه ویسکانسن عضو "انجمن دانشگاههای آمریکا" می باشد.

این دانشگاه در 25 ورزش بین کالجی رقابت می کند و برنده 27 مسابقه قهرمانی ملی می باشد.دانشگاه UW ، یک موسسه عمومی است که آموزشهای ارائه شده از طریق آن، قابل مقایسه با مجموعه دانشگاههای Ivy League (دانشگاههای علمی برتر آمریکا) می باشد.

۱۵. دانشگاه تورنتو (University of Toronto)

 

دانشگاه تورنتو یک دانشگاه دولتی در شهر تورنتو، انتاریو کانادا می‌باشد که در حوالی کویینزپارک واقع شده است. این دانشگاه بعنوان کالج پادشاهی در سال 1827 با منشور سلطنتی تاسیس شد، این موسسه اولین در نوع خود، واقع در مستعمره‌ی بخش بالایی کانادا به منظور تحصیلات عالی است.

برترین دانشگاه کانادا بیش از ۸۰ هزار دانشجو، ۲۰ هزار کارمند و ۵۳۰ هزار دانش‌آموخته از سراسر جهان دارد. دانشگاه تورنتو که مؤسسه‌ی آموزشی وسیعی است، بیش از ۷۰۰ برنامه‌ی آموزشی در مقطع لیسانس و ۲۰۰ برنامه آموزشی در مقطع فوق‌لیسانس، از معماری و پزشکی تا موسیقی و مطالعات مدنی دارد.

۱۶. دانشگاه منچستر (University of Manchester)

 

در میان دانش‌آموختگان این دانشگاه پژوهشی دولتی می‌توان به ماری استوپز پیشگام در حوزه‌ی تنظیم خانواده و فعال حقوق زنان، و الن تورینگ یکی از بنیان‌گذاران علوم رایانه و هوش مصنوعی اشاره کرد.

۱۷. دانشگاه دوک (Duke University)

 

این دانشگاه خصوصی غیرانتفاعی واقع در دورهامِ کارولینای شمالی، در سال ۱۹۳۸ به‌وسیله‌ی مسیحیان متدیست‌ (پیروان کلیسای متدیست) و مسیحیان فرقه‌ی کوئِکر بنا نهاده شد. دانشگاه دوک بیش از هر چیزی به‌خاطر رشته‌ی پزشکی و حقوق زبان‌زد خاص‌وعام است.

۱۸. دانشگاه نیویورک (New York University)

 

بزرگ‌ترین دانشکده‌ی این دانشگاه واقع در گرینویچ ویلج، دانشکده‌ی علم و هنر است که رشته‌های فیلم‌ و تلویزیون، رقص و نمایش آن در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بسیار پرطرفدار است. همچنین دانشکده‌های کسب‌وکار، حقوق و پزشکی این دانشگاه کیفیت و رتبه‌ی بالایی دارند.

۱۹. دانشگاه جان هاپکینز (Johns Hopkins University)

 

دانشگاه جانز هاپکینز ( Johns Hopkins University) قدیمی‌ترین  دانشگاه  تحقیقاتی ایالات متحده آمریکا است که در شهر بالتیمور  درایالت مریلند واقع است. این دانشگاه در ۲۲ ژانویه ۱۸۷۶ شروع به فعالیت کرد و به اسم تأمین‌کننده مالی آن جانز هاپکینز نامیده شد. در سال ۱۸۷۳ و در زمان مرگ، جانز هاپکینز، یک نیکوکار ثروتمند که ازدواج نکرده بود و فرزندی نداشت، هفت میلیون دلار از ثروت خود را برای ساخت بیمارستان و دانشگاهی در ایالت مریلند اختصاص داد. در آن زمان این رقم بزرگترین کمک نیکوکارانه تاریخ آمریکا محسوب می‌شد. دانشگاه جانز هاپکینز سه سال بعد رسماً تأسیس شد و به افتخار اعانه‌دهنده خود جانز هاپکینز نام گرفت.

این دانشگاه الگوی مدیریتی خود را از دانشگاه‌های برجسته آلمانی آن زمان که پژوهش- بنیاد بودند برگرفت و از این رو نخستین دانشگاه پژوهشی آمریکا لقب گرفت. هم اینک نیز پس از گذشت سال‌ها همچنان با جذب بودجه پژوهشی سالانه بیش از دو میلیارد دلار از نهادهای دولتی همچنان صدرنشین پژوهش در میان دانشگاه‌های آمریکا می‌باشد . جانز هاپکینز همواره از زمان تأسیس خود یکی از معتبرترین دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی جهان محسوب شده و از گزینشی‌ترین دانشگاه‌های آمریکا به شمار می‌آید. برای بیش از سی و پنج سال متوالی بنیاد ملی علوم آمریکا این دانشگاه را در رتبه نخست سرمایه‌گذاری و هزینه مالی در رشته‌های علمی، پزشکی، و مهندسی در میان تمامی دانشگاه‌های آمریکا به شمار آورده است.از زمان تأسیس این دانشگاه در سال ۱۸۷۶، سی و شش برنده جایزه ی نوبل  به این دانشگاه وابسته بودند که نخستین آنها وودرو ویلسون، رئیس جمهور آمریکا، است که مدرک دکترای خود را در تاریخ و علوم سیاسی از این دانشگاه گرفت.از مجموع برندگان بیست‌وسه تن از اساتید این دانشگاه بودند. پنج تن دکترای خود را از این دانشگاه دریافت کردند و دو تن دورهٔ لیسانس را در این دانشگاه گذراندند.هجده تن از برندگان نوبل جانز هاپکینز در رشتهٔ فیزیولوژی و پزشکی مفتخر به دریافت نوبل شدند. دو تن از برندگان دررشته ی فیزیک نوبل گرفتند و یک تن در رشته ی شیمی نوبل گرفت.

۲۰. دانشگاه پنسیلوانیا یکی از بهترین دانشگاه های دنیا (University of Pennsylvania)

 

مشهور به یوپن (UPenn) از قدیمی‌ترین و معتبرین دانشگاه‌هایآمریکا و جهان به حساب می‌آید.این دانشگاه عضو آیوی لیگ  بوده، و در سال ۱۷۴۰ تأسیس و در شهر فیلادلفیا قرار دارد و از لحاظ قدمت چهارمین دانشگاه قدیمی آمریکا محسوب می‌شود. دانشگاه پنسیلوانیا نخستین دانشگاه آمریکاییست که به شکل همزمان رشته‌هایی در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه نموده است. در ده سال اخیر ۹ نفر از اساتید و فارغ‌التحصیلان دانشگاه پنسیلوانیا موفق به کسب جایزه نوبل شده‌اند و در سال ۲۰۱۰ این دانشگاه در بین پنج دانشگاه برتر تحقیقاتی آمریکا جای گرفت.

دانشجویان بین المللی در پنسیلوانیا فرصت یادگیری در برخی از قدیمی ترین و معتبرترین کالج ها و سیستم های دانشگاه های دولتی کشور لذت ببرند. پنسیلوانیا به تنهایی بیش از ۱۰۰ کالج  چهار ساله دارد. دانشجویان بین المللی که به مطالعات آموزش پزشکی  علاقمندند اغلب برای منافع خود به فیلادلفیا می روند، زیرا آنجا محل برجسته ترین دوره های آکادمیک در این زمینه است. علاوه بر این، شهر پیتسبورگ که محل دانشگاه معتبر کارنگی ملون است، همچنان یک قطب مرکزی برای  دانش آموزان علاقه مند به رشته مهندسی و مطالعات مرتبط با علوم می باشد. گفته می شود، پنسیلوانیا قطعاً ایالتی است که دوره های آموزشی آنجا برای هر زمینه ای طراحی شده اند.

 

 

برای اپلای در دانشگاه های مختلف دنیا با چه سطحی از نمره زبان در آزمون های تافل و IELTS موفق می شویم؟ از کجا بفهمیم نمره ما مناسب نیست و باید آن را بهبود دهیم؟

 نمره زبان انگلیسی از مهمترین الزامات برای دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های خارجی است و در رابطه با اهمیت نمره زبان، باید گفت که نداشتن حداقل‌های مورد نیاز دانشگاه برای نمره زبان، به طور خودکار منجر به رد درخواست اپلای شما خواهد شد. این نمره می‌تواند از طریق شرکت در یکی از آزمون‌های تافل (TOEFL iBT) یا آیلتس (IELTS) به دست آید، که هر دوی آن‌ها آزمون‌های مطرح بین المللی برای سنجش زبان انگلیسی هستند. بنابراین پیش از اپلای در یک دانشگاه، لازم است با مراجعه به وب سایت آن دانشگاه از حداقل‌های مورد نیاز (Minimum Requirements) در هر یک از این آزمون‌ها مطلع شوید.

گرفتن نمره قبولی در آزمون‌های تافل (TOEFL iBT) و آیلتس (IELTS) گشاینده قفل دانشکده های معتبر در جهان میباشد بنابراین   آموزشگاه زبان های خارجی سپانو در نظر دارد با برگذاری دوره های آزمون‌ تافل  و آزمون‌ آیلتس شما زبان آموزان عزیز را در راحت تر شکستن این قفل یاری کند. برای دریافت اطاعات بیشتر درمورد دوره ها و آموزش زبان های دیگر آموزشگاه سپانو بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

 

www.sepano-ac.ir

www.sepano.org.ir

www.sepano.net

کانال تلگرام سپانوhttp://www.telegram.me/sepanoec

صفحه اینستاگرام سپانوhttps://www.instagram.com/sepanola/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید