30 تا از بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل (قسمت اول)

 
30 تا از بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل (قسمت اول)
قطعا برای هر کسی داشتن تحصیلات دانشگاهی اهمیت دارد و اگر قرار به تحصیل در خارج از کشور باشد هر کسی دوست دارد در یکی از بهترین دانشگاه های جهان تحصیل کند. انتخاب دانشگاه مناسب از میان انبوه دانشگاه‌ها، مسئله‌ی مهمی است و باید عوامل مختلفی از جمله هزینه‌، شهریه، شرایط پذیرش، ، زندگی دانشجویی، مکان اقامت، اعتبار و … را در نظر بگیرید. در این مقاله بهترین دانشگاه های جهان که تحصیل در آن‌ها آرزوی هرکسی است را به شما معرفی خواهیم کرد.

رتبه‌بندی‌های گوناگونی برای سنجش بهترین دانشگاه های جهان وجود دارد. در این رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان برای سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ بررسی شده‌اند. بسیاری از استادان، نویسندگان، پژوهشگران و کارشناسان وب عقیده دارند، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی می‌توانند بسیاری از رتبه‌بندی‌ها را دور بزنند. یعنی وقتی شاخص رتبه‌بندی شناسایی شد، دانشگاه‌ها سعی می‌کنند خود را در آن شاخص خاص (مثل تعداد مقالات) ارتقاء دهند، درحالی‌که چنین بهبودی ممکن است هیچ تأثیری در بهبود کیفیت آموزش و پژوهش نداشته باشد.

در این رتبه‌بندی فهرستی از رشته‌های هر دانشگاه به‌عنوان نمونه انتخاب می‌شود. سپس افراد تأثیرگذار در هر رشته شناسایی می‌شوند. در پایان، جایگاه این افراد در دانشگاه و همچنین دانشگاهی که مدرک‌شان را از آن گرفته‌اند، مشخص می‌شود. به‌عبارتی رتبه‌بندی بر مبنای پژوهشگران و شخصیت‌های کلیدی هر دانشگاه و با تمرکز بر تأثیر امکانات دانشگاهی بر رشته‌های تحصیلی انجام می‌شود.

1. دانشگاه هاروارد (Harvard University)

نمایی از دانشکاه هاروارد یکی از بهترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه پژوهشی خصوصی در سال ۱۶۳۶ در کمبریج بنا نهاده شد و هم‌اکنون یکی از بهترین دانشگاه های جهان به‌شمار می‌رود. در میان دانشجویان و اساتید هاروارد، ۴۹ دریافت‌کننده‌ی نوبل، ۳۲ مقام کشوری و ۴۸ برنده‌ی پولیتزر به‌چشم می‌خورد. هاروارد به داشتن برترین دانشکده‌ی پزشکی، حقوق، کسب‌وکار و همچنین بزرگ‌ترین کتابخانه‌ی دانشگاهی دنیا معروف است. از دانش‌آموختگان پرافتخار این دانشگاه می‌توان به جان کوئینسی آدامز (ششمین رئیس‌جمهور آمریکا)، تئودور روزولت، هلن کلر، جان اف کندی، بیل گیتس، بی‌نظیر بوتو، باراک و میشل اوباما اشاره کرد.

دانشگاه هاروارد از 11 واحد دانشگاهی تشکیل شده است. دارای 10 دانشکده و همچنین موسسه‌ی‌ رادکلیف برای مطالعات پیشرفته می‌باشد. دانشکده‌ها به مدارس و بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که برگزارکننده‌ی‌ دوره‌های مختلف بوده و مدرک دانشگاهی اعطا می‌کنند. دانشگاه هاروارد 46 رشته در مقطع لیسانس، 134 رشته در مقطع فوق لیسانس و 32 رشته در مقاطع بالاتر را برای دانشجویانش عرضه کرده‌است.

۲. دانشگاه کالیفرنیا در برکلی (University of California at Berkeley)

نمایی از دانشکاه کالیفرنیا در برکلی یکی از بهترین دانشگاه های جهان

دانشگاه برکلی کالیفرنیا یکی از دانشگاه­ های تحقیقاتی واقع در شرق خلیج سانفرانسیسکو و در شهر برکلی کالیفرنیا می­باشد. این دانشگاه که در سال ۱۸۶۸ تأسیس شد و قدیمیترین دانشگاه در سیستم دانشگاه‌های کالیفرنیا است. دانشگاه برکلی به‌افتخار جرج برکلی نامگذاری گردیده‌است. پردیس دانشگاهی برکلی نماد و سمبل دانشگاه کالیفرنیا است و یکی از سه سیستم برتر آموزش عالی در ایالت کالیفرنیاست. لازم به توضیح است دو سیستم دیگر دانشگاه ایالتی کالیفرنیا و مجموعه دانشکده­ های جامعه­ کالیفرنیا هستند.

این دانشگاه در بسیاری از زمینه ها جزو معتبرترین موسسات آموزش عالی جهان به حساب می آید و بدین جهت تحصیل و پژوهش در این دانشگاه از بهترین فرصت‌های علمی و تحقیقاتی به‌حساب می‌آید. یکی از عوامل شهرت برکلی شرکت در فعالیت های و جنبش های اجتماعی به خصوص در دهه 60 میلادی می باشد.

این دانشگاه دولتی که مانند بهترین دانشگاه های خصوصی دانشجویان نخبه را جذب می‌کند. مؤسسه‌ی برکلی پیش‌قراول ساختار آموزشی دانشگاه کالیفرنیا است. یو‌سی برکلی دارنده‌ی ۳۰ برنده‌ی نوبل است که ۷ نفر از آنها هم‌اکنون از اعضای دانشگاه هستند. استیو وازنیاک، گرگوری پک و جنت یِلن از دانش‌آموختگان مطرح این دانشگاه هستند.

دانشگاه برکلی کالیفرنیا دارای 14 دانشکده و کالج اصلی و بیش از 130 بخش یا همان دپارتمان می باشد. کالج ها مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می دهند، این در حالیست که دانشکده ها فقط مدارک تحصیلات تکمیلی و چند مدرک یا دوره کارشناسی اصلی را ارائه می دهند.

۳. دانشگاه شیکاگو (University of Chicago)

نمایی از دانشگاه شیکاگو یکی از بهترین دانشگاه های جهان

دانشگاه شیکاگو  دانشگاهی خصوصی است که در سال ۱۸۹۱ میلادی در ایالت ایلینوی شهر شیکاگو در آمریکا تاسیس شده است. دانشگاه شیکاگو ۱۴۰۲۲۱ دانشجو دارد که ۲۱% از آن ها را دانشجویان خارجی و بین المللی تشکیل می دهند. دانش آموختگان این دانشگاه ۸۲ مرتبه موفق به اخذ جایزه نوبل شده اند. از دانش آموختگان شناخته شده ی این دانشگاه می توان افرادی مانند ساموئل هانتینگتون، ریچارد رورتی و جیمز واتسون را نام برد.در سال ۲۰۰۸، یکی از دانش‌آموخته های  دانشگاه شیکاگو، در یک بخشش بدون سابقه، مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار به دانشگاه سابق خود بابت قدردانی اهدا نمود . جان راکفلر ، سرمایه‌گذار نامی آمریکا سرمایه گذاری در این دانشگاه را  به عنوان بهترین سرمایه‌گذاری در عمر خویش نام برده است.باراک اوباما، رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا  از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۴ به تدریس دروس حقوق اساسی در دانشکده حقوق  این دانشگاه مشغول بوده است.

دوره های آموزشی در دانشگاه شیکاگو شامل 5 بخش است: مقطع کارشناسی درپذیرش کالج،دوره های  کارشناسی ارشد ،6 مدرسه حرفه ای(دوره های عملی بدون مدرک)،مدرسه گراهام که شامل رشته های هنر آزاد است و دوره های مطالعات حرفه ای  که دانشمندان را به رهبران وخلق استادان برجسته که اغلب به عنوان بزرگ ترین متفکران جهان قدردانی شده اند .

دانشمندان دانشگاه شیکاگو متعهد به انجام تحقیقاتی آزاد در زمینه  تمام رشته های هنری ، فنی ،پزشکی و پژوهشی و غیره هستندو فعالیت  های خود را تبدیل به راهی برای درک مسائل  و پیشرفت در ایجاد زمینه های مطالعاتی کرده اند.  این دانشمندان  در نو آوری های علمی و پژوهشی که با همکاری آزمایشگاه های وابسته به دانشگاه ،تحقیقات خود را انجام داده اند کمک شایانی به نسل های امروز و فردا کرده اند.تحقیقات و پژو هش های دانشگاه شیکاگو تا به حال تآثیر زیادی در سراسر جهان گذاشته است که منجر به اکتشافات زیادی مانند ارتباط میان سرطان و ژنتیک ،ایجاد نطریه های انقلابی اقتصاد ،و غیره داشته است.

این دانشگاه که یکی از معتبرترین‌ها در رشته‌های علوم پایه و یکی از بهترین دانشگاه های جهان است به‌خاطر دانش‌آموختگان برجسته‌اش ازجمله «جیمز دی واتسون» یکی از کاشفان ساختار دی‌ان‌ای، کارل سیگن (اخترشناس)، ادوین هابل (که به‌پاس خدماتش تلسکوپی را به‌یادش هابل نامیدند) و همچنین میلتون فریدمن اقتصاددان معروف است.

۴. دانشگاه میشیگان (University of Michigan)

نمایی از دانشکاه میشیگان یکی از بهترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه پژوهشی عمومی، قدیمی‌ترین دانشگاه ایالت است که در سال ۱۸۱۷ بنا نهاده شد. برنامه‌ی آموزشی متنوع این دانشگاه ارائه‌دهنده‌ی دروس رشته‌های علوم انسانی، جامعه‌شناسی، فناوری، مهندسی، ریاضی و حقوق در مقطع دکترا و همچنین پزشکی و دندان‌پزشکی است.

این دانشگاه بزرگ دارای بیش از ۴۰۰۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلات عالی در رشته‌های گوناگونی از قبیل رشته‌های فنی، پزشکی، علوم پایه، هنر، علوم انسانی، زبان و ادبیات است. طبق رتبه‌بندی دانشگاه‌های آمریکا که هر ساله توسط وبگاه یو اس نیوز منتشر می‌شود، دانشگاه میشیگان از معدود دانشگاه‌های دولتی آمریکا است که در تمامی رشته‌ها در بین چند دانشگاه دولتی برتر این کشور قرار دارد. دانشکده مهندسی انرژی هسته‌ای دانشگاه میشیگان و دانشکدهٔ مهندسی صنایع این دانشگاه در بین تمامی دانشکده‌های دانشگاه‌های آمریکا رتبه اول و دوم را به خود اختصاص داده‌ند.

 در سال ۱۹۹۵ شورای ملی تحقیقات این دانشگاه را از لحاظ کیفیت برنامه‌های آموزشی در رده سوم بین دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا قرار داد. دانشگاه میشیگان دارای یکی از بزرگترین گروه دانش‌آموختگان در بین دانشگاه‌های جهان است. در سال ۲۰۰۷ تعداد دانش‌آموختگان در قید حیات دانشگاه ۴۶۰۰۰۰ نفر اعلام شد. بودجه آموزشی دانشگاه بالغ بر یک میلیارد و صد و چهل میلیون دلار است که از جمله هنگفت‌ترین بودجه‌های تحقیقاتی در ایالات متحده‌است.

این دانشگاه ۷ برنده جایزه نوبل، ۱۱۶ قهرمان المپیک، ۱۶ برنده جایزه مؤسسه مک آرتور و ۱۸ برنده جایزه پولیتزر را به جهان معرفی کرده‌است. از فارغ التحصیلان بنام این دانشگاه می‌توان به جرالد فورد رئیس جمهور سابق آمریکا و لاری پیج بنیان‌گذار شرکت گوگل اشاره کرد. مایکل فلپس ورزشکار سرشناس دارنده شانزده مدال المپیک و مدونا خوانندهٔ اسطوره‌ای موزیک پاپ نیز در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند.

دانشگاه میشیگان دارای معتبرترین تیم‌های ورزشی در سطح دانشگاهی در ایالات متحده‌است. به خصوص تیم‌های فوتبال آمریکایی و هاکی دانشگاه در بین دانشگاه‌های کشور بسیار شناخته شده و قدرتمند هستند. ورزشگاه خانگی تیم فوتبال دانشگاه میشیگان بزرگترین ورزشگاه کشور آمریکا و سومین ورزشگاه ورزشی بزرگ جهان با گنجایش ۱۱۰۰۰۰ نفر می‌باشد.

 

۵. دانشگاه کلمبیا یکی از بهترین دانشگاه های جهان (Columbia University)

نمایی از دانشگاه کلمبیا یکی از بهترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه خصوصی در منهتن نیویورک در ۱۷۵۴ تأسیس شد. دانشگاه کلمبیا دانش‌آموختگان معتبری ازجمله پدران بنیان‌گذار ایالات متحده دارد. در میان دانش‌آموختگان آن ۱۲۵ برنده‌ی پولیتزر، ۳۹ برنده‌ی اسکار و ۳ رئیس‌جمهور وجود دارد.

دانشگاه کلمبیا  از معتبرین دانشگاه‌های آمریکا و جهان به شمار می‌آید با 250 سال قدمت، قدیمی ترین دانشگاه نیویورک می باشد.به علاوه این دانشگاه پنجمین دانشگاه  قدیمی امریکا نیز هست.این دانشگاه امروزه بیش از 27000 دانشجو دارد. دانشگاه کلمبیا به لحاظ تحقیقاتی بسیار حائز اهمیت می باشد. این دانشگاه جایگاه پیدایش بسیاری اختراعات مهم شامل لیزر، رادیو اف.ام، پروتئین فلورسانت، ال سی دی، ال ای دی و بسیاری اختراعات مهم پزشکی است.

از افتخارات این دانشگاه می توان به کسب 82 جایزه ی نوبل  اشاره نمود. به طور کلی ۸۲ نوبلیست از مشاهیر این دانشگاه به حساب می‌آیند. و در حال حاضر سه سناتور از سناتورهای آمریکا نیز از اعضای دانشگاه کلمبیا هستند. با آمار ۸۲ نوبلیست دانشگاه کلمبیا در صدر فهرست تمام مؤسسات آموزشی در جهان در این حوزه است.سه تن از  روسای جمهوری امریکا  ( فرانکلین رزولت ، تئودور رزولت و باراک اوباما) نیز در این دانشگاه تحصیل کرده اند.

جایزه پولیتزر که معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود، هر ساله با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران و نیز نویسندگان ، شاعران  وموسیقی دانان  برجسته اهدا می‌شود.کتابخانه این دانشگاه شامل بیش از ۹ میلیون جلد کتاب است. یکی از نکات این کتابخانه بخش Avery Architectural and Fine Arts Library است که بالغ بر ۴۰۰۰۰۰ جلد کتاب دارد که در آمریکا بزرگترین منبع این مبحث به حساب می‌آید.

۶. دانشگاه ییل (Yale University)

نمایی از دانشگاه ییل یکی از بهترین دانشگاه های جهان


دانشگاه ییل از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا و جهان به حساب می‌آید.دانشگاه ییل، دانشگاهی خصوصی است که در سال ۱۷۰۱ میلادی در شهر نیوهیون ایالت کنتیکت آمریکا تأسیس شد.بسیاری از روسای جمهور آمریکا و همچنین سران دولتی از جمله بیل کلینتون، جورج دبلیو بوش، جان کری و هیلاری کلینتون از این دانشگاه فارغ‌التحصیل گردیده‌اند.

براساس آمار «یو اس نیوز» دانشکده حقوق دانشگاه همواره رتبه اول را در بین دانشگاه‌های آمریکا احراز کرده‌است. ضمناً در سال ۱۸۶۱ اولین مدرک تحصیلی دکتری در آمریکا به فارغ‌التحصیلان دانشکده علوم و هنر این دانشگاه داده شده‌است.به دلیل وجود محفل مخفی جمجمه و استخوان، این دانشگاه بیشترین تأثیر را بر سازمان جاسوسی ایالات متحده گذارده‌است.

دانشگاه ییل در ماه دسامبر ۲۰۰۷ تعدادی از کلاس‌های مقطع لیسانس خود را به طور رایگان از طریق شبکه اینترنت در اختیار عموم قرار داد. گفتنی است که دانشگاه ییل پس از انستیتوی تکنولوژی ماساچوست، دومین دانشگاه مهم آمریکاست که برنامه‌ای به نام پروژه «دروس آزاد» تأسیس کرده‌است.دوره های LLM در دانشگاه ییل برگزار میشود که این دوره ها بی شک از معتبر ترین دوره ها در ایالت متحده امریکا محسوب میشود که انتخاب دانشجو برای این دوره ها بسیار سختگیرانه میباشد وهرساله 25 دانشجو برای این دوره ها پذیرش میکنند. تمرکز اکثر دانشجویان حقوق  در دوره ارشد بر گرایش حقوق واقتصاد امکان پذیر است  ودانشکده حقوق تحت نفوذ تفکر حقوق واقتصاد قرار دارد.

میتوان گفت دانشگاه ییل که یکی از برجسته ترین وقدیمی ترین دانشگاه های هنر در امریکا میباشد همواره دانشجویان زیادی رابه خود جذب میکند.شکل ونقش معماری دانشکده های  این دانشگاه تلفیقی از هنر معماری قدیم وجدید است که این موضوع خود سبک متفاوتی به این دانشگاه بخشیده است. این دانشگاه در رشته های دیگر نیز مانند حقوق وداروسازی دارای رتبه جهانی میباشد.

۷. دانشگاه پرینستون (Princeton University)

نمایی از برج هلدر در دانشگاه پرینستون یکی از بهترین دانشگاه های جهان

دانشگاه پرینستون در شهر پرینستون  در ایالت نیوجرسی  واقع است.این دانشگاه چهارمین دانشگاه قدیمی در ایالات متحده آمریکا و یکی از پرافتخارترین دانشگاه‌های جهان است. پرینستون را می توان خانه ی استادان بزرگ ریاضی و فیزیک همچون آلبرت انیشتین دانست.دانشگاه پرینستون یکی از دانشگاه های خصوصی تراز اول ایالات متحده آمریکا و از اعضای آیوی لیگ است. این دانشگاه که در ۱۷۴۶ تأسیس شده است جزو ۹ دانشگاه آمریکایی به شمار می رود که تاریخ تأسیس آنها به قبل از استقلال ایالات متحده آمریکا باز می گردد. دانشگاه پرینستون که در شهر پرینستون از ایالت نیوجرسی واقع شده است، ارتباط بسیار نزدیکی با کلیسای پروتستان آمریکا دارد اما از نظر مذهبی، شرایط خاصی را برای پذیرش به دانشجویان خود تحمیل نمی کند.

در حال حاضر این دانشگاه در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دانشجو می پذیرد و رشته های مختلف علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی و مهندسی در این دانشگاه دایر است. دانشکده های پزشکی، حقوق، الهیات و بازرگانی در پرینستون وجود ندارند اما این دانشگاه با همکاری مؤسسه آموزشی «ودرو ویلسون»، دوره های آموزش تخصصی در رشته های معماری، مهندسی و علوم کاربردی را برای دانشجویان متقاضی برگزار می کند. دانش آموختگان و اساتید دانشگاه پرینستون تا به حال ۳۵ جایزه نوبل و ۲۰ مدال افتخار ملی را برای این دانشگاه به ارمغان آورده اند.دانشگاه پرینستون در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، مجموعه ی وسیعی از رشته های گوناگون را شامل می شود و دروس متنوعی را در هر رشته به دانشجویان ارائه می نماید. در مقطع دکتری نیز در رشته های معماری، مهندسی، مدیریت مالی و روابط عمومی، بورس های تحصیلی قابل ملاحظه ای به دانشجویان ارائه می گردد. مقطع کارشناسی در رشته های علوم انسانی، بطور معمول به صورت سمینار یا کنفرانس در این دانشگاه برگزار می شود و در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان برای فارغ التحصیلی باید از پایان نامه ای مرتبط با رشته تحصیلی خود دفاع نمایند. در برخی از رشته ها همچون معماری و هنر نیز، پروژه ی پایانی دانشجویان باید به صورت عملی ارائه شود.

 دانشجویان پرینستون موظفند در بدو ورود به پرینستون تعهد نامه ای را امضا نمایند که با عنوان «نظام نامه شرافت» شناخته می شود. بر اساس این نظامنامه که در سال ۱۸۹۳ تدوین شده است، کارمندان و اعضای هیئت علمی پرینستون نظارتی بر برگزاری امتحانات و دیگر امور دانشجویی ندارند و هر دانشجو موظف است سایر دانشجویان را تحت نظر قرار داده و در صورت مشاهده ی هرگونه تخلف، مراتب را به مسئولین دانشگاه گزارش نماید. مدیریت دانشگاه پرینستون نسبت به تخلفات انضباطی دانشجویان بسیار حساس است و کوچکترین تخلفات می تواند باعث تعلیق و حتی اخراج دانشجویان شود.

 

پرینستون، دانشکده‌ی حقوق، پزشکی، کسب‌وکار یا الهیات ندارد، اما به‌عنوان مخزن ایده‌های پژوهش‌محور شناخته می‌شود! این دانشگاه در مقطع لیسانس و پایین‌تر و در رشته‌های علوم انسانی و جامعه‌شناسی، علوم تجربی و مهندسی پذیرای دانشجویان است. مریم میرزاخانی ریاضی‌دان ایرانی برنده‌ی جایزه‌ی فیلدز مدتی به‌عنوان استادیار در این دانشگاه تدریس کرده است.

۸. مؤسسه‌ فناوری ماساچوست (Massachusetts Institute of Technology-MIT)

ساختمان ری و ماریا استتا در ام آی تی یکی از بهترین دانشگاه های جهان

موسسه‌ی تکنولوژی ماساچوست  که به اختصار ام آی تی (MIT) مشهور است، یک دانشگاه خصوصی درکمبریج ماساچوست می‌باشد. موسسه‌ی ماساچوست در سال 1861 به منظور پاسخ به نیاز روزافزونی که‌ آمریکای در حال صنعتی شدن به تکنولوژی و نیروی کار متخصص داشت، تاسیس شد. دانشگاه ام آی تی با اقتباس از دانشگاه های صنعتی اروپایی پایه‌گذاری شد و تمرکز خود را بر روی آموزش آزمایشگاهی در علوم پایه و مهندسی گذاشت. محققان این دانشگاه در طول جنگ جهانی دوم و دوران جنگ سرد بر روی کامپیوترها، رادار و هدایت لختی تحقیق می‌کردند. پژوهش‌های دفاعی پس از جنگ منجر به گسترش سریع دانشکده‌ها و پردیس‌های دانشگاه شد. در حال حاضر وسعت پردیس دانشگاه که در سال 1916 افتتاح شد در حدود 68 هکتار بوده و بیش از یک مایل در طول ساحل شمالی حوضه‌ی رودخانه‌ی چارلز گسترش پیدا کرده است.

این دانشگاه پژوهشی برجسته در طول سال‌ها پذیرای ۸۰ برنده‌ی نوبل، ۵۶ برنده‌ی نشان ملی علوم، ۲۸ برنده‌ی مدال ملی فناوری و نوآوری و برندگان دیگر عناوین مهم بوده است. این دانشگاه دارای منبعی ۱۰ میلیادر دلاری از کمک‌های اهدایی است.

۹. کمریج انگلستان (University of Cambridge)

نمایی از دانشگاه کمبریج یکی از بهترین دانشگاه های جهان

دانشگاه کمبریج،‌ دانشگاهی عمومی و تحقیقاتی واقع در کمبریج انگلستان است که در حدود ۸۰۵ سال پیش تاسیس شده و دومین دانشگاه قدیمی در جهان انگلیسی زبان به‌شمار می‌رود.دانشگاه کمبریج همچنین سومین دانشگاه قدیمی جهان است که همچنان فعال بوده و به آموزش دانشجویان از سرتاسر جهان میپردازد. اسناد قدیمی نشان می‌دهند این دانشگاه نتیجه شکل‌گیری انجمنی از اساتیدی است که پس از بروز یک اختلاف آکسفورد  را ترک کردند،‌ این دو دانشگاه قدیمی ویژگی‌های مشابه زیادی دارند و در کنار هم،‌ نامی اشتراکی دارند: آکسبریج.

کمبریج متشکل از 31 دانشکده و دپارتمان آکادمیک است که در 6 مرکز سازمان‌دهی شده‌اند. این دانشگاه ساختمان‌های زیادی از شهر کمبریج را از آن خود ساخته که بیشتر آنها از ارزش تاریخی برخوردارند. کمبریج از هیات علمی ارزشمندی برخوردار بوده و تاکنون توانسته 90 برنده نوبل را آموزش دهد.این دانشگاه همچنین در انجمن‌های آکادمیک زیادی عضو بوده و یکی از ضلع‌های مثلث  طلایی دانشگاه‌های انگلستان  به‌ شمار می‌رود. این مثلث شامل دانشگاه‌هایی از کمبریج،‌ آکسفورد و لندن بوده و شامل دانشگاه‌های آکسفورد، کمبریج، امپریال کالج، کینگ‌کالج، دانشکده اقتصاد و کالج لندن است.

دارایی کمبریج که در سال 2013 به 4.9 میلیارد پوند می‌رسید بیشترین میزان دارایی در میان تمامی دانشگاه‌های اروپایی به‌شمار می‌رود. درآمد این دانشگاه در پایان جولای 2013 به 1.44 میلیارد پوند رسید که 332 میلیون پوند آن از بخش کمک هزینه‌های تحقیقاتی و قرارداد‌های مختلف تامین شده‌بود. قدیمی‌ترین ناشر جهان و دومین انتشارات دانشگاهی بزرگ جهان به کمبریج اختصاص دارد. بزرگترین کتابخانه این دانشگاه نیز بیش از هشت میلیون نسخه کتاب دراختیار دارد و مجموعه کتابخانه‌های کمبریج نیز بیش از 15 میلیون نسخه کتاب در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

آزمون ریاضیات در دورانی خاص برای دانشجویان لیسانس اجباری بود. از دوران ایزاک نیوتن در اواخر قرن هفدهم تا نیمه‌های قرن 19 دانشگاه تاکید ویژه‌ای بر ریاضیات کاربردی، به‌ویژه فیزیک ریاضیاتی داشت. این آزمون اجباری ریاضی که امروزه در دانشکده ریاضیات کمبریج برگزار شده و قدیمی‌ترین آزمون در نوع خود به‌شمار می‌رود، آزمونی بسیار رقابتی است و به ظهور بسیاری از مشاهیر بریتانیایی از جمله جیمز کلرک مکسول، لرد کلوین و جان ویلیام استرات کمک کرد. باوجود اینکه تحقیقات کمبریج امروز در زمینه‌های مختلف علمی توسعه یافته‌است،این دانشگاه هنوز قدرت و پیشگامی خود را در زمینه ریاضیات حفظ کرده‌است. هیات مدیره کمبریج تاکنون موفق به کسب جوایز ریاضیاتی زیادی از جمله جایزه ابل و فیلدز شده‌اند. بسیاری از مهم‌ترین رویداد‌های علمی جهان با مشارکت و همکاری اعضا و دانشجویان دانشگاه کمبریج رخ داده‌اند که از آن جمله می‌توان به افرادی مانند فرانسیس بیکن، ایزاک نیوتن، هنری کاوندیش، چارلز داروین، آلن تورین، استفان هاوکینگ،‌فرانسیس کرک و جیمز دی واتسون اشاره کرد.

کمبریج دانشگاهی ائتلافی است، به این مفهوم که متشکل از دانشکده‌هایی خودمختار و مستقل است که هریک دارایی و درآمد مخصوص به خود را دارند. بیشتر این دانشکده‌ها دانشجویان و استادان را از سطوح مختلف گرد هم آورده و در هر یک از هیات‌های علمی می‌توان اساتیدی را از دانشکده‌های مختلف یافت.وظیفه هیات‌های علمی هماهنگی کلاس‌های درسی، برگزاری سمینارها، انجام تحقیقات و تعیین سرفصل درس‌ها است و عملکرد این هیات زیر نظر یک هیات عمومی قرار دارد.این مجموعه‌ها در کناریکدیگر دانشگاه کمبریج را به‌وجود می‌آورند.کمبریج دارای 31 دانشکده است که سه دانشکده موری ادواردز، نیونهام و لوسی کاوندیش ویژه زنان است.کمبریج در کنار 31 کالج خود 150 دپارتمان، موسسه و مرکز دارد که اعضای آنها معمولا از اعضای دانشکده‌ها بوده و مدیریت برنامه آموزشی کل دانشگاه را به عهده دارند. کمبریج دارای 114 کتابخانه است که اصلی‌ترین آنها کتابخانه دانشگاه کمبریج است که هشت میلیون نسخه کتاب در آن وجود دارد. هر دانشکده دارای کتابخانه مخصوص به خود است، برای مثال دانشکده تاریخ از کتابخانه‌ای به‌نام سیلی برخوردار است که بیش از 100 هزار نسخه کتاب تخصصی در آن یافت می‌شود.

کمبریج ثروتمند‌ترین دانشگاه‌ بریتانیا و کل اروپا است که دارایی آن در سال 2011 درحدود 4.3 میلیارد پوند تخمین زده شده‌است. بخش بزرگی از این درآمد از طریق دریافت کمک‌هزینه‌های تحصیلی و تحقیقاتی تامین می‌شود به شکلی که یک سوم درآمد این دانشگاه در سال 2006-2007 از این منبع بوده‌است.در سال 2000 بیل گیتس مبلغی برابر 210 میلیون دلار را از طریق بنیاد بیل و میراندا گیتس برای ایجاد بورسیه‌ای به‌نام بورسیه گیتس به کمبریج اهدا کرد تا دانشجویان خارج از بریتانیا که قصد ادامه تحصیل در این دانشگاه را دارند بتوانند از آن استفاده کنند.

در واقع دانشگاه کمبریج یک هدف و ماموریتی را دنبال می کندبرای کمک به جامعه و بهبود روند آموزش در جهان که از طریق بالابردن کیفیت آموزش و پژوهش در سطح بین المللی ان را تعالی می بخشد. این دانشگاه دو مورد را بعنوان ارزشهای اصلی دانشگاه مد نظر قرارداده که این دو مورد تحت عنوان" آزادی اندیشه و بیان  وآزادی از تبعیض"می باشد،که اگر بخواهیم تمام این موارد را به گونه ای مختصر شرح دهیم می توان ان را در متفاوت بودن کیفیت تحصیل وفراهم کردن تمامی امکانات برای تحصیل هرچه بهتر دانشجویان، تشویق روح پرسشگری وپشتیبانی قوی از محققین و گروههای تحقیقاتی وافزایش سطح توانایی دانش اموزان به یادگیری را اشاره کرد.

از مشهورترین افرادی که در این دانشگاه درس خوانده و به شهرت جهانی رسیده‌اند می‌توان به ایزاک نیوتن، فرانسیس بیکن، چارلز داروین، رابرت اپنهایمر، جان هرشل،‌ استفان هاوکینگ، کریستوفر مارلو، جان میلتون و لرد بایرون اشاره کرد.دانشگاه کمبریج انگلستان بدلیل برخورداری از رنکینگ چهارم دنیا در میان تمامی دانشگاهها ی دنیا بر اساس وبسایت (کیو اس) برای کسانیکه قصد ادامه تحصیل در یک مکان مجلل باکتابخانه های بزرگ و جامع و کیفیت اموزش عالی و برخورداری از اموزش تحت نظر اساتید برجسته ی دنیا را دارند می تواند یکی از بهترین تصمیمات برای دانشجویان باشد چرا که با تحصیل در این دانشگاه که یکی از پنج دانشگاه برتر دنیا می باشد آینده درخشانی را پیش روی دانشجویان قرار خواهد داد.

۱۰. دانشگاه استنفورد (Stanford University)

نمایی از دانشگاه استنفورد یکی از بهترین دانشگاه های جهان

دانشگاه استفورد یکی از معروف ترین دانشگاه های جهان در شهر استفورد میان شهر سانفرانسیسکو و سن خوزه و در دره سیلیکون ایالت کالیفرنیا واقع شده است. استفورد توسط لیلاند و همسرش جین با انگیزه ی ایجاد یادبودی برای پسر ناکامشان که در 16 سالگی درگذشت، در سال 1891 تاسیس شد.

دانشگاه خصوصی استفورد همواره یکی از دانشگاه های پیشرو در تحقیقات جهانی بوده است و در زمینه آموزش، تحقیق و نوآوری الگوی جامعه علمی جهان می باشد. این دانشگاه با ضریب پذیرش ۴٫۷٪، به عنوان رقابتی‌ترین دانشگاه جهان شناخته می شود.

 

 

  برای اپلای در دانشگاه های مختلف دنیا با چه سطحی از نمره زبان در آزمون های تافل و IELTS موفق می شویم؟ از کجا بفهمیم نمره ما مناسب نیست و باید آن را بهبود دهیم؟

 نمره زبان انگلیسی از مهمترین الزامات برای دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های خارجی است و در رابطه با اهمیت نمره زبان، باید گفت که نداشتن حداقل‌های مورد نیاز دانشگاه برای نمره زبان، به طور خودکار منجر به رد درخواست اپلای شما خواهد شد. این نمره می‌تواند از طریق شرکت در یکی از آزمون‌های تافل (TOEFL iBT) یا آیلتس (IELTS) به دست آید، که هر دوی آن‌ها آزمون‌های مطرح بین المللی برای سنجش زبان انگلیسی هستند. بنابراین پیش از اپلای در یک دانشگاه، لازم است با مراجعه به وب سایت آن دانشگاه از حداقل‌های مورد نیاز (Minimum Requirements) در هر یک از این آزمون‌ها مطلع شوید.

گرفتن نمره قبولی در آزمون‌های تافل (TOEFL iBT) و آیلتس (IELTS) گشاینده قفل دانشکده های معتبر در جهان میباشد بنابراین   آموزشگاه زبان های خارجی سپانو در نظر دارد با برگذاری دوره های آزمون‌ تافل  و آزمون‌ آیلتس شما زبان آموزان عزیز را در راحت تر شکستن این قفل یاری کند. برای دریافت اطاعات بیشتر درمورد دوره ها و آموزش زبان های دیگر آموزشگاه سپانو بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

 

www.sepano-ac.ir

www.sepano.org.ir

www.sepano.net

کانال تلگرام سپانو : http://www.telegram.me/sepanoec

صفحه اینستاگرام سپانو : https://www.instagram.com/sepanola/

 




 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید