9 روش برای تبدیل یادگیری زبان به یک عادت روزمره

 
9 روش برای تبدیل یادگیری زبان به یک عادت روزمره
دوزبانه یا چندزبانه بودن یه مزیت خیلی مهم محسوب می‌شه که می‌تونه فرصت‌های خیلی زیادی براتون ایجاد کنه؛ هرچند، ممکنه وقت گذاشتن برای یادگیری و نشستن پای درس و مشق و کتاب، سخت یا حتی واسه یه سری غیرممکن به نظر بیاد. مخصوصاً برای اون افرادی که شاغلن و همش از نداشتن وقت کافی برای تمرین زبانشون گلایه می‌کنن.
 

حقیقت اینه که همه‌ی ما می‌تونیم بدون زیر و رو کردن زندگی و عادت‌ها و فعالیت‌های روزمره‌مون، برای یادگیری زبان وقت بذاریم. تنها کاری که لازمه بکنین، اینه که به تدریج و کم کم، عادت‌های کوچیکی رو هر روز به برنامه‌تون اضافه کنین، جوری که اون قدم‌های کوچیک ناخودآگاه جزو عادت‌هاتون بشه.

اگه برای تطبیق زندگی روزمره‌تون با عادت‌های یادگیری زبان دنبال ایده هستین، بقیه‌ی مقاله‌مون رو دنبال کنین.

ترکیب یادگیری زبان و زندگی روزمره‌تان

 

1.هرچقدر که می‌تونید به زبان جدید حرف بزنید

مهم نیست چقدر برای مطالعه‌ی زبان و درس خوندن و حل تمرین‌های کتاب کار وقت بذارین، تا زمانی که به زبان مقصد حرف نزنین بخش مهمی از یادگیری رو از دست دادین. همونطور که بعد از کلاستون، وقتی از سپانو می‌رید خونه، تا جلسه‌ی بعد تمرین‌هارو حل می‌کنید، لازمه تو حرف زدن هم تمرین داشته باشین و فقط به زمان کلاستون برای تمرین اسپیکینگ کفایت نکنین. با حرف زدن به زبان مقصد سوالات زیادی در مورد تلفظ‌ها ممکنه براتون پیش بیاد؛ چیزایی که شاید در حالت عادی واستون سوال نمی‌شد.

سعی کنین جمله‌هارو با صدای بلند و رسا ادا کنین. مثلا اگه دارین متنی رو به زبان مقصدتون مطالعه می‌کنین، با صدای بلند بخونیدش. اگه دارین آهنگی رو به زبان جدید گوش می‌دین، باهاش بخونین. اگه از طریق اپ‌ها و برنامه‌های جدید امکان حرف زدن با یک نِیتیو رو داشته باشین که دیگه نور علی نوره.

پس حتماً و حتماً جمله‌ها رو با صدای بلند بخونین. خجالت رو بذارین کنار. شما دارین زبان جدیدی یاد می‌گیرین و این کار کوچیکی نیست. تمرین برای خوب و روان حرف زدن اصلاً کار خجالت آوری نیست.

 

2.یه دفترچه داشته باشین

موبایل، تبلت یا لپ‌تاپ، ابزارهای خیلی خوب و مفیدی هستن، ولی وقتی پای یادگیری زبان جدید بیاد وسط، این ابزارها ایده‌آل نیستن. اگه می‌خواین بهره‌وری رو بالا ببرین، نباید قلم و کاغذ رو از خودتون جدا کنین.

یه دفترچه‌ی ساده، کاربرد خیلی زیادی تو یادگیری زبان جدید داره. می‌تونین لغات پرکاربردی که از ذهن‌تون میره رو توش بنویسین. یا اگه کلمه‌ای رو یهو جایی شنیدین و براتون جالب بود، سریع تو دفترچه‌تون یادداشتش کنین، تا بعداً بتونین مرورش کنین.

 

در ضمن می‌‌تونین در طول روز جمله‌های کوتاهی از حس و حالتون توی این دفترچه بنویسین، اینطوری هم خاطراتتون رو ثبت می‌کنین و هم می‌بینین موقع نوشتن، چه سوالاتی ممکنه براتون پیش بیاد و نقاط ضعف زبانتون رو شناسایی می‌کنین.

3.از اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها استفاده کنین.

همه‌ی ما به طور روزمره از اپلیکیشن‌های متعددی استفاده می‌کنیم. برای حساب کردن دخل و خرج، پرداخت قبض‌ها، ثبت یادآورها و آلارم‌ها و خیلی کارای دیگه. خب چرا این کارای روزمره رو به یه تمرین کوچیک زبان تبدیل نکنیم؟ تقریباً اکثر اپلیکیشن‌های معتبر چندزبانه هستند و این یه فرصت عالی برای ماست تا با لغات جدید و کاربردی آشنا شیم. خوبی این روش اینه که، اپلیکیشن ها موضوع‌های گسترده‌‌ای دارند، بنابراین یه دایره ی واژگان بزرگ از لغات مربوط به پس‌اندازِ پول گرفته تا کلمات مربوط به عکاسی و ادیت عکس، در دسترس ماست.

 یک دفترچه مخصوص یادگیری زبان

4.زبان گوشی؟ زبان مقصد

حالا که صحبت از گوشی شد بهتره این رو هم اضافه کنیم که تغییر زبان گوشی به زبانی که دارین یاد می‌گیرین کمک خیلی بزرگی به یادگیریتون می‌کنه. خوبیش اینه که همه‌ی ما تقریباً تمام مسیرها و آدرس‌های مختلف گوشیمون رو چشم بسته از بَریم، پس مشکلی برای دسترسی به اپ‌ها و تنظیمات نداریم و خیلی راحت میتونیم واژه‌های زبان مقصد رو (حتی اگه معنیشون رو ندونیم) با عملکردی که تو ذهنمونه، مطابقت بدیم.

اگه اونقدر دائم سرتون تو گوشیتون نیست، ضمن تبریک گفتن بهتون، باید بگیم که خب، لازم نیست کلاً زبان گوشی رو تغییر بدین و یه بار اضافی روی دوشتون بذارین و خودتون رو خسته کنین، می‌تونین فقط زبان یه سری برنامه‌ها رو تغییر بدین. اون بخشی رو انتخاب کنین که بیشتر باهاش سر و کار دارین، تا کلمات جدید براتون دردسر‌ساز نشن.

 

5.اهل فیلم و کتاب و موزیک هستین؟ به زبان مقصد لطفاً

کتاب‌های کمک آموزشی گرامر و لغت-که از یه جایی توسط اساتید به زبان‌آموزا پیشنهاد می‌شه- دو سلاح خیلی مهمِ شما در یاد گرفتن زبان جدید هستند؛ اما جملات و اصطلاحاتی که از این طریق یاد می‌گیرین، تو یه بستر طبیعی نیستن، واسه همین شاید اونطوری که باید تو ذهنتون جا نمیافتن. اگه دقت کرده باشین، خیلی وقت‌ها ممکنه یه کلمه‌ای تو کتاب کمک آموزشی گرامرتون باشه، که با این که چند بار هم تکرار شده، هربار انگار دفعه‌ی اوله که می‌بینینش!

مطالعه کتاب هایی به زبان مقصد  

بهترین راه برای یادگیری کلمات و اصطلاحات، یاد گرفتنشون تو یک زمینه‌ی طبیعیه؛ واسه شروع، اگه تو سطوح اولیه‌ی یادگیری هستین، ممکنه دیدن یه فیلم کامل به زبان مقصد اذیتتون کنه. پس می‌تونین از ویدیو‌های کوتاه به زبان مقصد استفاده کنین. موضوعاتی رو انتخاب کنین که واستون جالب باشه. گوش دادن به پادکست‌ها هم یه راه دیگه‌س و خوبیش اینه که می‌تونین متناسب با سطح زبانتون پادکست‌ها رو انتخاب کنین و هرجایی که هستین بهشون گوش بدین و در آخر اگه اهل مطالعه هستین، می تونین کتاب‌های متناسب با سطح زبانتون رو بخونین.

 

6.از زمان‌های مرده برای تمرین زبان استفاده کنین

برای همه‌ی ما پیش اومده یه وقتایی همه‌ی کارامون رو کرده باشیم و گوشی به دست در حال چک کردن چندین و چند باره‌ی شبکه‌های مجازی باشیم و تازه ناراحت هم باشیم که چرا دیگه چیز جدیدی نیست! دقیقاً همین لحظات بهترین فرصتن برای اینکه گوشی موبایل رو از خودمون جدا کنیم و مهارت‌های زبانیمون رو صیقل بدیم. ده دقیقه زمان زیادی نیست، اما تصور کنین در هر روز چندتا از این ده دقیقه ها پیش میاد، در هفته؟ در ماه؟ پس در کل زمان خیلی زیادی می‌شه و برای یادگیری یه زبان جدید، مثل یادگیری هر مهارت دیگه ای، یک دقیقه هم خیلی مهم و باارزشه.

 

7.گام های کوچیک اما پیوسته

اگه حسابی سرتون شلوغه و فرصت نمی‌کنین چندین ساعت هر روز برای تمرین زبانتون اختصاص بدین و تکالیف کلاستون رو هم حتی یک روز قبلش یا همون روز کلاس انجام می‌دین (سعی کنین این عادت رو ترک کنین :smile: )، روش قبلی کاملا به درد شما می‌خوره. اما حواستون باشه با همون میزانی که توانش رو دارین شروع کنین و بعد به مرور، زمان بیشتری رو به این کار اختصاص بدین.

در کل مهم‌ترین کار اینه که ریتمتون رو حفظ کنین و نذارین این زنجیره‌ی یادگیری روزانه پاره بشه. یه تقویم داشته باشین و هر روزی که این برنامه رو (استفاده از زمان‌های مرده) انجام دادین، روش یه تیک قرمز بزنین. لذت دیدن زنجیره‌ی این تیک‌ها شما رو برای ادامه‌ی مسیر مصمم‌تر می‌کنه و بهتون انرژی می‌ده؛ طوری که دلتون نمیاد زنجیره رو پاره کنین و تمام تلاشتون رو برای حفظ رکوردتون می‌کنین. حتی می‌تونین برای خودتون جایزه‌های کوچیکی بذارین یا مثلا هر 10 روز به خودتون یک روز استراحت بدین. (بعداً این بازه رو بیشتر کنین)

 

8. اخبار و زبان مقصد

اگه پیگیر اخبار دنیا هستین، حتی در حد سرخط خبرها، می‌تونین تو شبکه‌های مجازی، حساب‌های کاربری خبرگزاری‌های معروف کشورِ زبان مقصد رو دنبال کنین. نکته‌ی مثبتی که در مورد این روش وجود داره اینه که اخبار، موضوعات گسترده‌ای رو پوشش می‌ده. بنابراین با واژه‌های مختلف در زمینه‌های مختلف آشنا می‌شین. علاوه بر این بخش مهمی از یادگیری یک زبان جدید، توجه به فرهنگ و زندگی مردمشه. با  دنبال کردن اخبار مربوط به کشوری که دارین زبانش رو یاد می‌گیرین، به شناخت زیادی از اتفاقات روز اون کشور و زندگی مردمش می‌رسین.

 

9.یک انجمن سری!

این روش به ویژه برای اونایی که دارن زبانی به غیر از زبان انگلیسی یاد می‌گیرن خیلی مفیده. چون اگه در حال یادگیری انگلیسی باشین تقریباً همه جا فضایی برای مکالمه دارین، از شبکه‌های مجازی تا حتی جمع دوست‌ها، اما برای سایر زبان‌ها این موقعیت ایده‌آل وجود نداره.

وقتی یه زمانی از کلاستون گذشت و با بقیه‌ی همکلاسی‌هاتون در سپانو بیشتر آشنا شدین، می‌تونین پیشنهاد بدین یک گروه در فضای مجازی برای یادگیری بهتر زبانتون داشته باشین. سعی کنین تمام قوانینی که تو کلاس درس دارین تو اون گروه هم رعایت کنین (مسلما هدف اینه که به زبان جدید حرف بزنین). می‌تونین مطالب کوتاه و جالبی رو که در مورد زبان جدید می‌بینین رو هم، تو گروه با بقیه به اشتراک بذارین. اگه کسی تو کلاستون هست که چندان باهاش موافق نیستین و نظراتتون با هم فرق داره، حتماً مطمئن باشین که تو گروهتون باشه، چون ابراز مخالفت یا تعامل با افرادی که باهاشون موافق نیستیم در هر زبانی مهمه و وجود این شخص کمک می‌کنه شما برای همچین موقعیت‌هایی در زندگی عادی آماده باشین. هدف اینه که اون گروه یه نمونه‌ی شبیه سازی شده از جامعه باشه، البته به زبانی که در حال یاد گرفتنش هستن.

 

 

 

ناشناس
۱۳۹۸/۰۳/۲۷
5
0
0

سلام مقاله هاتون عالیه واقعا ممنون


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید