10 کشور مقرون به صرفه برای ادامه ی تحصیل

 
10 کشور مقرون به صرفه برای ادامه ی تحصیل
ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از ایران همیشه یه بحث داغ و جذاب بوده، حتی اگه کسی خودش هیچ‌وقت همچین قصدی نداشته، حتماً تو دوست‌ها و آشناهاش کسایی بودن که درگیر این مسئله بودن. اما مهم‌ترین سوالی که اغلب پیش میاد هزینه‌های تحصیل خارج از ایران و فاند گرفتن و ... است. براتون لیستی تهیه کردیم از کشور‌هایی که تحصیل در اون‌ها رایگان یا خیلی ارزونه.

 

باورتون بشه یا نه هنوز هم امکانش هست تا با یه بودجه ی محدود بتونین خارج از ایران به تحصیلاتتون ادامه بدین! اتفاقاً تعدادی از بهترین دانشگاههای خارج از کشور جزو اونهایی هستند که یا هزینهی تحصیلیشون خیلی کمه، یا حتی تحصیل  در اونها رایگانه. در ادامهی این مقاله، فهرستی از 10 کشور خارجی که ارزانترین گزینهها برای ادامهی تحصیل هستند رو میبینین.

 

1.نروژ

نمای شهر اسلو در نروژ  

با اینکه تمام کشورهای اروپای شمالی، هزینههای تحصیلی معقول و مناسبی دارند، نروژ رو در این فهرست گذاشتیم چون تحصیل در دانشگاههای دولتی این کشور (بجز چند برنامه ی بخصوص) برای همهی دانشجوها، چه کسانی که ملیت اروپایی دارند و چه اون دسته که ملیت غیراروپایی دارند، رایگانه. کشورهای اروپای شمالی به خاطر سطح بالای زندگی و رفاه شهرونداشون و طبیعت زیبا و خیرهکننده معروفن و نروژ هم از این قاعده مستثنی نیست. یکی دیگه از دلایلی که نروژ رو به یک مقصد ایدهآل برای ادامه تحصیل تبدیل میکنه، وجود دورههای آموزشی به زبان انگلیسی در همهی سطوحه، و تازه، علاوه بر این توانایی انگلیسی حرف زدن نروژیها هم یه امتیاز مثبت محسوب میشه. هرچند، مثل بقیهی کشورهای اروپای شمالی، نروژ هم هزینههای زندگی قابل توجهی داره. نزدیک به 17.200 دلار آمریکا، هزینهی زندگی یک سال شما در نروژه و مبلغ چشمگیریه!

 

2.تایوان

تایوان گزینه ی مناسب ادامه تحصیل  

خب یه سر بریم به آسیا؛ تایوان یکی دیگه از کشورهای خارجیه که هزینهی تحصیل پایینی داره. برای مثال، در دانشگاه ملی تایوان-دانشگاه اول کشور تایوان با رتبه ی 72ام در رنکینگ جهانی-‌ هزینه‌های تحصیل دانشجوهای رشته‌های هنری در مقطع کارشناسی، چیزی بین 3.300 تا 4.100 دلار آمریکا در هر ساله. دانشگاه‌های تایوان بیش از 120 رشته در 40 دانشگاه این کشور، به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند. همینطور دانشگاه‌های تایوان مقصد خیلی خوبیه برای اون دانشجوهایی که می‌خوان زبان ماندارین (چینی) رو یاد بگیرن (راستی، ما در سپانو هم دوره‌های زبان چینی رو داریم). کشور تایوان، با وجود هزینه‌های نسبتاً پایین زندگی، سطح رفاه مطلوبی رو ارائه می‌کنه؛ هزینه های زندگی برای یک سال در تایوان تقریباً 2.900 دلار آمریکاست.

 

3.آلمان

آلمان گزینه ی محبوب ادامه تحصیل

 

آلمان، کشوری که با اسم "سرزمین ایده‌ها" می‌شناسنش، به طور مداوم داره محبوبیتش به عنوان یک مقصد برای ادامه‌ی تحصیل، بیشتر و بیشتر می‌شه، و دلیلش هم خیلی مشخصه: وجود دانشگاه‌های مشهور و سطح بالا، با هزینه‌های زندگی نسبتاً کم و سطح رفاه و کیفیت مطلوب. تقریباً در همه‌ی دانشگاه‌های عمومی آلمان، تحصیل برای دوره‌های کارشناسی و دکترا رایگانه. دانشجوهای دوره‌ی ارشد که دوره‌ی کارشناسیشون رو در آلمان نگذروندن، معمولاً باید چیزی نزدیک به 20هزار یورو (23450 دلار آمریکا) در هر سال برای هزینه‌های تحصیلشون پرداخت کنن، ولی می‌تونین اسکولارشیب بگیرین و این هزینه‌هارو پوشش بدین. برای تامین هزینه‌های زندگی، حداقل به 10200 یورو (11950 دلار آمریکا) در سال نیاز دارین، اما با توجه به لایف استایل و عاداتتون ممکنه این رقم بیشتر هم بشه. در ضمن، تعداد خیلی زیادی دوره‌های انگلیسی در دانشگاه‌های آلمان وجود داره، به خصوص برای دانشجوهای دوره‌ی ارشد.

همونطور که قبلاً گفتیم در موسسه سپانو دوره‌های آموزش آلمانی مطابق با روش های بین المللی و متد انستیتو گوته آلمان برای علاقمندان تدریس می‌شه. و درضمن می‌تونین در این لینک، بیشتر با کشور آلمان آشنا بشین.

 

4.فرانسه

نمایی از پاریس  

 

هزینه‌های تحصیل در فرانسه برای دانشجوهای فرانسوی و دانشجوهای بین‌المللی یکسانه و تا تاریخ 19/2019 این هزینه‌ها شامل: 170 یورو (200دلار آمریکا) برای مقطع لیسانس، 243یورو (285 دلار آمریکا) برای بیشتر دوره‌های فوق لیسانس، و 380 یورو (445دلار آمریکا) برای دوره‌های مقطع دکتراست. هزینه‌های تحصیلی در گراند اکول‌ها (grandes écoles ) و گراند اتَبلیسمنتها (grands établissements) به میزان قابل توجهی بیشتره، و هر کدوم با توجه به رشته و مقطع، هزینههای متفاوتی دارند.

هزینههای زندگی در فرانسه، در پایتخت این کشور، پاریس، بیشتر از بقیهی شهرهاست؛ اما ممکنه به نظرتون زندگی در پاریس-شهری که بارها شهر شماره ی یک دانشجویی جهان نامیده شده-ارزش این هزینه‌های اضافی رو داشته باشه. درسته که در فرانسه دوره‌های بالاتر از لیسانس به زبان انگلیسی هم وجود دارند، اما فراموش نکنین فرانسوی‌ها خیلی علاقه‌ای به انگلیسی حرف زدن ندارن! پس اگه مایلین در فرانسه به تحصیلاتتون ادامه بدین، خوبه که یه نگاهی به دوره‌های زبان فرانسوی ما بندازین.

 

 

5.مکزیک

 مکزیکو سیتی پایتخت مکزیک

دوره؟ درسته، اما فرهنگ جذاب و خاص این کشور باعث شده مکزیک، به توریستی‌ترین کشورآمریکای لاتین تبدیل بشه و علاوه بر این، دانشجوهای زیادی هم روانه‌ی این کشور بشن. هزینه‌های تحصیل در این کشور با وجود دانشگاه‌های غیردولتی، متفاوته؛ اما در سال، چیزی حدود 6300 دلار آمریکا هزینه‌ی تحصیل دانشجو‌های بین‌المللی مقطع لیسانس در پایتخت این کشور، یعنی مکزیکو‌سیتیه، که جزو 100 شهر برتر دانشجویی جهانه. هزینه‌های زندگی در مکزیک معقول و نسبتاً کمه؛ در پایتخت این مبلغ در حدود  9250دلار آمریکاست و در شهرهای دیگه، تقریباً 6450 دلار. با اینکه زبان اصلی تدریس در این کشور اسپانیاییه، دانشگاه‌های مکزیکی در تلاشن دوره‌های بیشتری رو به زبان انگلیسی ارائه بدن، تا بتونن دانشجوهای بین‌المللی بیشتری رو جذب کنن.

 

6.هند:

 هند کشور با هزینه های تحصیلی شدیدا مقرون به صرفه

خب دوباره برمی‌گردیم به آسیا و این بار یه کم نزدیک‌تر به کشور خودمون؛ هند یه گزینه‌ی بی‌نظیر برای کساییه که می‌خوان علاوه بر هزینه‌های معقول برای ادامه‌ی تحصیل، زندگی در یک کشور با فرهنگی غنی و متنوع رو هم تجربه کنن. با اینکه زبان هندی پررنگ ترین زبان در کشوریه که در اون به بیش از 100 زبان مختلف صحبت می‌شه، انگلیسی معمولاً به عنوان زبان تدریس در دانشگاه‌ها استفاده می‌شه، به ویژه در مقاطع بالاتر از لیسانس. هزینه‌های زندگی به نسبت بقیه‌ی کشورها، شدیداً مقرون به صرفه‌س. هزینه‌های تحصیل در هند، به سطحی که در اون درس می‌خونین و دانشگاه بستگی داره، اما به طور کلی، بیشتر از 7880 دلار در سال نمی‌شه. و همینطور احتمالاً با 4600 دلار در سال می‌تونین زندگی راحتی در هند داشته باشین.

 

7.آرژانتین:

 دانشکده ی حقوق بوینس آیرس

دومین کشور بزرگ آمریکای لاتین، یعنی آرژانتین، طبیعت خیره کننده و جغرافیای متنوعی داره که باعث می‌شه برای اون دسته از دانشجوهایی که ماجراجو هستند و دنبال هیجانند گزینه‌ی ایده‌آلی باشه. یه نکته‌ای که باید بهش توجه داشته باشین اینه که آرژانتین یکی از امن‌ترین کشورهای آمریکای لاتینه و به خاطر فرهنگ گرم و دوستدار تفریحش شناخته می‌شه. شما می‌تونین در تمام دانشگاه‌های عمومی این کشور به طور رایگان درس بخونین و در دانشگاه‌های خصوصی هم، چیزی در حدود 5100دلار در سال باید برای تحصیلتون هزینه کنین. هزینه‌های زندگی در آرژانتین حدود 5000 دلار در ساله، که مبلغ اجاره‌تون در سال فقط 350 دلار می‌شه.

 

8.لهستان:

 ورشو پایتخت لهستان

یکی دیگه از کشورهایی که برای ادامه‌ی تحصیل هزینه‌های معقولی داره، لهستانه. کشوری که علاوه بر کیفیت بالای آموزش، فرهنگ و تاریخ جالب توجهی هم داره. اگه به زبان لهستانی صحبت کنین می‌تونین به طور رایگان در این کشور درس بخونین. ولی خب، اگه لهستانی بلد نیستین هم نگران نباشین، چون دوره‌های خیلی زیادی به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های این کشور وجود داره که هزینه‌شون در حدود 2000 تا 3000 دلار در ساله. هزینه‌های زندگی در لهستان به نسبت خیلی از کشورهای اروپایی پایینه و شما برای یک سال زندگی در لهستان به بیشتر از 6600 دلار، نیاز ندارین. پایتخت لهستان، شهر ورشو، جزو 20 شهریه که برای دانشجوها کاملاً مقرون به صرفه‌اند.

 

9.مالزی:

برج های پتروناس کوالالامپور

مالزی، کشوری که احتمالاً برای خیلی از شماها به عنوان یک مقصد محبوب برای ادامه‌ی تحصیل آشناست. مالزی بدون شک ارزان‌ترین کشور خارجی برای ادامه‌ی تحصیله، به خصوص از نظر هزینه‌های زندگی. پایتخت مالزی، کوالالامپور، جزو اولین‌ها در فهرست شهرهای مقرون به صرفه برای دانشجوهاست و هزینه‌های زندگی راحت برای یک سال تقریباً برابر با 3550 دلاره. اما هزینه‌های تحصیل در مالزی؛ برای هر سال تحصیلی در دانشگاه‌های مالزی باید 4000 دلار آمریکا بپردازین اما تو یک سری از رشته‌ها، این هزینه کمتره.

 

10.آفریقای جنوبی:

کیپ تاون شهر دانشجویی  

آفریقای جنوبی، کشوری با طبیعت زیبا، فرهنگ غنی و تاریخ پرماجرا. این کشور هم یه انتخاب مناسب برای اونهاییه که علاوه بر تحصیل با هزینه‌های کم، اهل گردش و تفریح و طبیعت‌گردی هم هستند. هزینه‌های زندگی در آفریقای جنوبی و هزینه‌های تحصیل در این کشور به نسبت پایینه. شهریه‌ها متفاوته، اما برای مثال حدود 6000دلار در سال برای دانشجوهای دوره‌ی لیسانس در دانشگاه‌های کِیپ تاون و وسترن کِیپه و برای گذروندن زندگی هم به 9150 دلار در سال نیاز دارین.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید