هرچیزی که باید از آلمان بدونید

 
هرچیزی که باید از آلمان بدونید
آلمان کشور مهاجر‌پذیری که هر سال عده‌ی زیادی برای زندگی یا ادامه‌ی تحصیل انتخابش می‌کنن. مسلما در این مسیر یاد گرفتن زبان آلمانی به تنهایی کافی نیست، و لازمه فرهنگ و زندگی مردم آلمان رو هم بشناسیم. با ما همراه باشین تا بیشتر با این کشور خاص اروپایی آشنا شیم.

 

 

مردم، زبان و آداب و رسوم منحصربفرد، چیزهایی هستن که فرهنگ آلمان رو خاص کرده. این کشور نقش کلیدی و پررنگی در تاریخ اروپا طی بازه‌های زمانی مختلف داشته. انگلیسی زبان‌ها بهش جرمنی می‌گن، و خود ژرمن‌ها دویش‌لَند صداش می‌کنن. آلمان همینطور به عنوان کشورِ شُعرا و اندیشمندان شناخته می‌شه. فرهنگ آلمان طی تاریخ غنی این کشور که زمانی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های امپراتوری مقدس رم ازش یاد می‌شد و بعد‌ها به یکی از باثبات‌ترین اقتصاد‌های دنیا تبدیل شد، شکل گرفته.

در حال حاضر کشور آلمان خانه‌‌ی 82.2 میلیون نفر شامل ژرمن‌ها و اقلیت‌هایی از ملیت‌های دیگه شده که به هم احترام می‌ذارن و در کنار هم ارزش‌ها، فرهنگ و آداب و رسوم این کشور رو شکل می‌دن.

 

آشنایی با کشور آلمان


تو این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در مورد فرهنگ آلمانی‌ها و ریشه ش که به هزاره‌ی اول برمی‌گرده، بهتون بدیم. اول نکاتی از آلمان امروز رو می‌گیم.

برلین پایتخت آلمانه ولی هامبورگ، مونیخ و کلن جزو مهم‌ترین شهرهای این کشور هستند. طول عمر متوسط زن‌ها در این کشور حدود 83 ساله، در حالی که این رقم برای مرد‌ها چیزی حدود 79 سال تخمین زده شده. زبان رسمی آلمانیه و دین اکثریت این کشور مسیحیته.

استریوتایپ‌های خیلی زیادی در مورد آلمانی‌ها وجود داره، یکیش اینه که همه فکر می‌کنن آلمانی‌ها زیاد آبجو می نوشن (که درسته)، این که سخت‌کوش و وقت‌شناس هستند (کاملا درسته)، و این که نرخ بیکاری در این کشور اروپایی خیلی پایینه (باز هم درسته).

زبان

خب خب خب...همونطور که حدس می‌زنین این بخش مورد علاقه‌ی ما تو سپانوئه. زبان آلمانی یکی از زبان‌هاییه که تو موسسه‌ی سپانوی رشت خیلی جدی بهش نگاه می‌شه و سعی شده تا دوره‌های آموزش این زبان که عمدتا زبان‌آموزهاش قصد مهاجرت دارند با بالاترین کیفیت برگزار بشه.

بیشتر از 95درصد آلمان به زبان آلمانی صحبت می‌کنند (شامل آلمانی استاندارد و گویش‌های نقاط مختلف). علاوه بر این دولت آلمان 4 زبان اقلیت رو هم به رسمیت شناخته: صربی، رمانیایی، دانمارکی و زبان فریزیان ساترلند. بعدا حتما مقالات بیشتر و مفصل‌تری در مورد زبان آلمانی براتون می‌ذاریم.

به دلیل آمار بالای مهاجرت، زبان‌هایی هم هستند که تعداد قابل توجهی از ملیت‌های مختلف ساکن آلمان بهش صحبت می‌کنن مثل ترکی، کردی، روسی، یونانی، آلبانیایی، لهستانی و... .

لباس سنتی

هر منطقه از آلمان لباس های محلی مخصوص خودش رو داره، که با لباس بقیه‌ی مناطق کمی متفاوته. برای مثال، در ایالت باواریا، لباس محلی مرد‌ها شلوار چرمی کوتاهیه که تا بالای زانوی فرده و لباس خانم‌ها شامل یه پیراهنه که بالاتنه‌ش یک تکه‌ی مجزای جلیقه مانند و بند‌داره و همینطور یک دامن بلند و پیش‌بند. لباس سنتی آلمانی‌ها همیشه توی کارناوال‌ها و فستیوال‌های متعددی که در طول سال برگزار می‌کنن به چشم می‌خوره.

لباس های سنتی آلمانی ها  

دین

بین 65 تا 70درصد آلمانی‌ها دینشون رو مسیحیت اعلام کردن که تنها 29درصدشون مسیح کاتولیک هستند. علاوه بر این یک اقلیت 4.4 درصدی مسلمان هم در این کشور زندگی می‌کنند. 36 درصد هم اعلام کردند که پیرو هیچ دینی نیستند یا دینی به جز مسیحیت و اسلام دارند.

ادبیات

وقتی اسم کتاب و کتاب خوندن وسط میاد، آلمان یکی از کشورهایی که اسمش مطرح می‌شه. ناشر‌های آلمانی هر سال تقریبا 94هزار جلد کتاب جدید چاپ می کنن و نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت که در آلمان برگزار می‌شه بزرگ‌ترین رویداد مربوط به کتاب در دنیاست. ممکنه خیلی‌هاتون بی‌خبر باشین، ولی اولین چاپ کتاب هم در آلمان صورت گرفته و اولین مجله هم در همین کشور منتشر شده.

در مورد اهمیت مطالعه در آلمان همین کافیه که بدونید 44.6 درصد آلمانی‌ها حداقل یک کتاب در هفته مطالعه می‌کنند.

فلسفه

تعدادی از مشهورترین فیلسوف‌های دنیا آلمانی بودند، مثلا امانوئل کانت، که نقش اساسی در تاریخ فلسفه داشت از دو فیلسوف آلمانی دیگه یعنی شوپنهاور و نیچه الهام گرفته بود. از سوی دیگه ایده‌پرداز‌های نظریه کمونیستی، مارکس و انگلس هم آلمانی بودند.

موسیقی

سرشناس‌ترین آهنگساز‌های موسیقی کلاسیک، مثل باخ و بتهوون، که نقطه‌ی عطفی در گذار از کلاسیک و رمانتیک به موسیقی کلاسیک غربی بودند، آلمانی هستند. برامز، شوبرت، هاندل، تلمان و ارف از دیگر آهنگسازهای مطرح این کشورن.

امروزه تعداد خیلی زیادی از جشنواره‌ها و فستیوال‌های پرطرفدار موسیقی، از موسیقی الکترونیک تا هیپ‌هاپ و راک در آلمان برگزار می‌شه. فستیوال Rock am Ring، بزرگ‌ترین فستیوال موسیقی آلمان، که یکی از بزرگ‌ترین فستیوال‌های موسیقی دنیا هم هست، هر سال تعداد زیادی از موزیسین‌ها و طرفداران موسیقی رو از همه ‌جای دنیا در این کشور جمع می‌کنه.

سالن‌های اپرای زیادی هم در آلمان ساخته شده‌اند که علاوه بر کاربرد اصلیشون یکی از جاذبه‌های گردشگری این کشور برای توریست‌ها به شمار می‌ره.

معماری

آلمان تاریخ پرهیایو و پرحادثه‌ای داشته و معماری غنی و متنوع این کشور هم گواه همین مسئله است. کاخ‌ها، قلعه‌ها، کلیساهای جامع و بناهای یادبود بهتر از هر کتاب و مستندی تاریخ پرماجرای این کشور رو به ما نشون می‌دن. آمفی‌تئاترها، حمام‌ها و پل‌های رومی بخشی از معماری و تمدن باستانی‌ای هستند که در این قلمرو که امروزه با اسم آلمان می‌شناسیمش ساخته شدند. بنای مشهور کلیسای Abbey Church به معماری دوره پیش از رومانسک تعلق داره. در طی دوره‌ی رومانسک کلیساهای جامع زیادی در آلمان ساخته شدند که تمامشون تا امروز پابرجا موندند.

همینطور دسته‌ای از کلیساهای جامع این کشور، مثل کلیسای جامع کلن در دوره‌ی گوتیک ساخته شدند. معماری رنسانس که زمان اوجش در قرن 15 و 47 میلادی بود، با قلعه‌ها و کاخ‌ها، مثل قلعه‌ی هایدل‌برگ یا  اقامتگاه لندشات شناخته می‌شه.

معماری باروک در قرن 18 میلادی به آلمان رسید و تعداد زیادی از بناهای توریستی این کشور مثل قلعه‌ی اگوستوس‌برگ از اون دوره به جا موندند. بناهایی مثل سالن اپرای درسدت، کاخ شورین و کلیسای جامع اولمه مونسته در دوره‌ی معماری تاریخ‌گرایی آلمان ساخته شدند و برج انیشتین و برج رادیوی گلیویتس معرف معماری مدرن آلمان هستند.

معماری آلمان  

هنر

نقش کلیدی آلمان در شکل دادن هنر غربی غیر ‌قابل انکاره. نقاشی‌ها و مجسمه‌های هنرمندان آلمانی همیشه جزو آثار شاخص دوره‌های مختلف هنری در طول زمان بوده. گرافیک و نقاشی جزو رشته‌های پرطرفدار این کشور هستند و دانشکده‌های هنر آلمانی شهرت زیادی در تمام دنیا دارند.

جشن‌ها

با این که آلمانی ها بیش‌تر با نظم و بروکراتیک بودنشون شناخته می‌شن، اما در جشن‌ و خوش‌گذرونی هم حرف زیادی برای گفتن دارند. فستیوال‌ها و کارناوال‌های شلوغ این کشور هم همین مسئله رو ثابت می‌کنه. وقتی جشن یا فستیوالی در حال برگزاری باشه تمام مردم شهر درگیرش می‌شن و شهر‌ها رنگ و بوی دیگه‌ای پیدا می‌کنند. در واقع بهتره بگیم در آلمان به هر بهانه‌ای یه فستیوال یا جشن یا رژه‌ی خیابونی برگزار می‌کنن.

فستیوال های آلمان
اگه دوست دارید بیشتر در مورد آداب و رسوم و زندگی در آلمان یا حتی بقیه‌ی کشورها بدونید برامون در قسمت نظر‌ها یادداشت بذارین و مطالب سایت سپانو رو دنبال کنید.

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید