چطور با یاد گرفتن زبان جدید زندگیتان را عوض کنید

 
چطور با یاد گرفتن زبان جدید زندگیتان را عوض کنید
همه ی ما از یاد گرفتن زبان جدید اهداف خاصی داریم: مسافرت، مهاجرت، ادامه‌ی تحصیل و یا حتی علاقه ی شخصی. اما در کنار رسیدن به این اهداف، یادگیری زبان تازه چه تغییری در زندگیمان ایجاد می‌کند و چه فرصت هایی برایمان می‌سازد؟

 

سودمندی یادگیری زبان دوم مدت‌هاست که برای همه اثبات شده. این مسئله تا اندازه ای اهمیت دارد، که بسیاری از مدارس در نقاط مختلف دنیا، از یک سیستم آموزشی دو‌ زبانه استفاده می کنند. در واقع بررسی‌های متعددی نشان داده آموزش دو‌ زبانه در زمینه های شناختی، اجتماعی و سلامت روان فوق العاده تاثیر‌گذار است. یادگیری چند زبان فقط در کلاس درس به درد دانش‌آموز نمی‌خورد؛ بلکه همانطور که می‌دانید، یادگیری زبان دوم (یا سوم) بدون در‌نظر‌گرفتن سن زبان‌آموز، سرمایه‌گذاری سودمندی در تمام بخش‌های زندگیست. هدف‌ ما در سپانو فراهم کردنِ بستری برای آموزش زبان و به همراه آن، فعال کردن این نکات مثبت حاشیه‌ای ولی مهم، در ذهن تک‌ تک زبان‌آموزان است.

  • افزایش خلاقیت

در خیلی از موارد، یاد گرفتنِ یک زبان جدید، خلاقیت فرد را به اندازه‌‌ی محسوسی ارتقا می‌دهد. تلاش برای کنار‌ هم قرار‌دادن کلمات جدید برای رساندنِ معنی، تلاشی خودآگاه و استفاده از مغز برای ایجاد مسیر‌های جدیدی برای جمله‌سازی است؛ دقیقاٌ مشابه پروسه‌ی انجام یک کارِ خلاقانه. مثلاً در یادگیری زبان جدید نیاز به کشف قالب‌ها و روش های جدیدی برای بیان افکار و احساساتمان داریم.

طبق یک پژوهش افراد را طبق آزمون TTCT (تست‌های تورنس در‌مورد تفکر خلاق) از جنبه‌های انعطاف‌پذیری، ابتکار، توجه به جزئیات و روان حرف زدن، بررسی کرده، دو‌زبانه‌ها خلاق‌تر از کسانی هستند که تنها به یک زبان صحبت می‌کنند. علاوه‌ بر این، یاد گرفتن زبان جدید سرگرم کننده است. وقتی پورسه‌ی یادگیری چیزی یا کاری برایتان جالب باشد، طبیعتاً خلاقیت بیشتری هم به خرج می‌دهید.

  • بهبود مهارت تحلیل و آنالیز

در کنار فواید مختلف، آموختن یک زبان جدید، مهارت آنالیزتان را ارتقا می‌دهد. کسانی که به چند زبان حرف می‌زنند، قابلیت تجزیه و تحلیل سریع و منطقیِ اطلاعات را پرورش می‌دهند. برای مثال کسانی که باید در یک موقعیت به زبان جدید تصمیمی بگیرند، به جای تکیه بر احساسات، بر‌اساس استدلال و تحلیل به تصمیمات منطقی‌تری رسیدند. شاید به همین دلیل چندزبانه‌ها نتایج بهتری در آزمون‌های علمی می‌گیرند.

  • تقویت ماهیچه‌های مغز

وقتی برای یاد گرفتن زبان جدیدی تلاش می کنید، در اصل به طرز موثری ماهیچه‌های مغزتان را تمرین می‌دهید؛ ثابت شده این امر مهارت‌های شناختی فرد را بالا می‌برد. کوشش برای یادگیری زبان جدید، توانایی شما در تمرکز، حفظ و درک مطالب تقویت می‌کند.

اغلب به شهروندانِ پا به سن گذاشته پیشنهاد می‌شود تا یادگیری یک زبان جدید را شروع کنند. جدا از تاثیر این مسئله در روحیه‌ی فرد، دلیل مهم دیگر آن است که یادگیری زبان جدید و چند‌زبانه بودن، به طور مستقیم، دمانس (زوال عقل) را کاهش می‌دهد. فراموش نکنید یاد گرفتن زبان جدید برای تقویت ذهنتان مشابه باشگاه رفتن برای ورزیده کردن بدنتان است.

 

  • گسترش دامنه ی لغات زبان مادری

علاوه بر یاد گرفتن یک زبان جدید، زبان مادریتان را هم تقویت کنید. ذهن ما دائم مهارت ها و لغات زبان جدید را در کنار زبان مادری قرار می دهد. هرچه لغات بیشتری یاد بگیریم، مترادف های بیشتری از آن لغات در زبان مادری به ذهنمان می‌رسد و هرچه با ساختار‌های جدیدتری آشنا شویم، با مقایسه ی ناخودآگاهِ موارد جدید با ساختارهای زبان مادری، اطلاعاتی که شاید سال‌ها کنار گذاشته بودیم را مجدداً به طور پیوسته کنکاش می‌کنیم.

 

  • ایجاد امنیت شغلی

مزایای یادگیری زبان جدید تنها به حوزه‌ی درسی و آکادمیک مربوط نمی‌شود؛ با توجه به متداول شدن دورکاری و تمایل کارفرماها به استفاده از کارکنانی با ملیت‌های مختلف تنها بر اساس سطح مهارتشان و یا گسترش دامنه های تعاملات کاری، چندزبانه بودن و تسلط به زبان‌های مختلف به یک برگ برنده تبدیل شده. در بسیاری از مشاغل بین‌المللی برای تصاحب یک پُست، دانستنِ تنها یک زبان بیشتر می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. چند‌زبانه بودن نه تنها باعث خلق موقعیت های کاری می‌شود، بلکه امکان پیشرفت و ترفیع گرفتن را نیز به فرد می‌دهد.

 

 چندزبانه بودن و ایجاد فرصت شغلی

  • ایجاد تعامل با سایر فرهنگ‌ها

بررسی‌ها نشان داده یادگیری زبان جدید، آگاهی از سایر فرهنگ‌ها افزایش داده و پذیرش فرهنگ‌های متفاوت را آسان‌تر می‌کند. با یاد گرفتن یک زبان جدید، شما تنها با لغات و عبارات جدید آشنا نمی‌شوید، فرای همه‌ی این‌ها، قدم به دنیای مردمی می‌گذارید که به آن زبان صحبت می‌کنند، با آداب و رسوم، اعتقادات، دلبستگی‌ها، ارزش‌ها و سبک زندگیشان آشنا می‌شوید. یادگیری زبان جدید شما را از منطقه‌ی امن محدودی که برای خودتان ساخته بودید خارج می‌کند و با دنیای گسترده و متفاوتی که در مقابل شماست رو‌به‌رو می‌کند. پس از مدتی برای بسیاری از زبان‌آموزان شناخت فرهنگ جدید جنبه‌ی جدی‌تری به خود می‌گیرد و باعث علاقه‌ی بیشتر به زبان جدید می‌شود.

 

  • ایجاد ارتباطات بین‌المللی

در آخر یکی از مهم‌ترین دلایل شناخت زبان، برقراری ارتباط در سطح جهانی است. افرادی که انتخاب می‌کنند به جای زندگی در یک حباب (که هرکس در همان‌جایی که متولد شده زندگی می‌کند، به همان زبان مادری حرف می‌زند و دایره‌ی ارتباطات محدودی  دارد)، از مرزهایی که زبان برایشان ایجاد کرده، پا به سرزمین ناشناخته‌ها بگذارند و با افراد مختلف از نقاط متفاوت جهان هم‌صحبت شوند؛ تصمیم بزرگی گرفته‌اند و با دید تازه‌ای به دنیا نگاه می‌کنند. برقراری ارتباط با کسانی که به زبان مادریِ متفاوتی حرف می‌زنند، علاوه‌ بر شکل دادن یک دوستی بین‌المللی و ورای مرز‌ها، فرد را به یک شهروند جهانی تبدیل می‌کند. وقتی زبان جدیدی را یاد می‌گیرید، جهان‌بینیتان هم تغییر می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید