چطور فرانسوی را از صفر شروع کنیم ( 10 نکته برای زبان‌آموزان فرانسوی )

 
چطور فرانسوی را از صفر شروع کنیم ( 10 نکته برای زبان‌آموزان فرانسوی )
همیشه موقع شروع یادگیری یه زبان انرژی خاصی داریم، مخصوصاً زبان زیبایی مثل زبان فرانسوی ؛ اما فرانسوی با همه‌ی قشنگیش قلق‌های خاصی داره که ممکنه ما رو یه کم سردرگم کنه. در این مقاله میخوایم چندتا نکته‌ی حیاتی در یادگیری زبان فرانسوی در اختیارتون بذاریم.

سلام به همه‌ی زبان‌آموزها یا علاقمندان زبان فرانسه ! فرانسوی زبان عشق و ادبیاته اما یادگیری زبان فرانسوی می‌تونه تا حدی چالش برانگیز باشه. می‌خوایم کاری کنیم که خیلی زود افعال فرانسوی رو با سرعت برق صرف کنین و از پس تلفظ واژه‌های عجیب و غریبش بربیاین. بخشی از این جریان‌ها در کلاس های فرانسوی سپانو براتون طی میشه ( اطلاعات بیشتر در مورد دوره های زبان فرانسوی سپانو از این لینک)، اما بخش دیگه‌ای هم باید با تلاش و تمرین خودتون محقق شه.
امروز می‌خوایم بهتون یه نقشه و پلن بدیم تا براتون راهنمای مسیر یادگیری زبان فرانسه بشه و بدونین کجا باید انرژیتون رو صرف کنین و چطور این کار رو به بهترین نحو انجام بدین.
قبل از هر چیز گفتن یه نکته خیلی مهمه. اگه با سایر زبان‌های رومی (اسپانیایی، ایتالیایی، پرتغالی و ...) آشنایی داشته باشین، در یادگیری زبان فرانسوی کار خیلی راحت تری پیش روتون دارین، چون ریشه‌ی تمام این زبان‌ها از زبان لاتینه. البته منظورمون این نیست که اونی که می‌تونه ایتالیایی حرف بزنه یه شبه فرانسوی رو از بر میشه؛ اما پروسه‌ی یادگیری زبان فرانسوی رو براش آسون‌تر میکنه.
حالا میخوایم 10 نکته‌ی کلیدی برای کشف کلمات فرانسوی، گرامر و تلفظ های زبان فرانسه، در اختیارتون قرار بدیم. آماده‌این؟

چطور زبان فرانسوی رو از صفر یاد بگیریم
10 نکته برای زبان‌آموزهای تازه کار


شکست غول گرامر
1. توجه ویژه به گرامر در حین کلاس
اگه از اون دسته زبان‌آموزهایی هستین که عاشق فری‌دیسکاشن و مهارت اسپیکینگ در کلاس درس هستین، وقتشه تجدید نظر کنین. اگه شب و روز هم در حال یادگیری لغت باشین اما ندونین چطور یه جمله رو بسازین، هنوز نمی‌تونین فرانسوی حرف بزنین.
خوشبختانه این مشکل، با کلاس‌های فرانسوی سپانو واستون حل میشه، اما خودتون هم باید همیشه به گرامر توجه خاصی داشته باشین و در کلاس حتماً به مثال‌های استاد توجه کنین. ممکنه یه وقت فرمول یه گرامر خاص از یادتون بره، اما همون مثال‌ها باعث میشن نکته‌های گرامری تو ذهنتون بشینن. پس خوب به استادتون دقت کنین.
حتی اگه می‌خواین به صورت خودآموز زبان فرانسه رو یاد بگیرین بهتره از کلاس‌های فشرده استفاده کنین؛ چون گرامر فرانسوی حریف قَدَریه که به تنهایی نمیشه از پسش براومد. افرادی که فرصت خیلی کمی هم در اختیار دارن می‌تونین از کلاس‌های فشرده فرانسه استفاده کنن تا با گرامر این زبان در فرصت محدودشون آشنا شن و بعد خودشون روی بقیه‌ی مهارت‌های زبان بیشتر تمرین کنن.
یکی دیگه از فایده‌های شرکت در کلاس زبان فرانسوی اینه که به یادگیریتون نظم میده و بهتون مجال تنبلی نمیده. کلاس‌ها ریتم خاصی دارن و شما باید پا به پای کلاس پیش برین و تکالیفتون رو انجام بدین. اینطوری هیچوقت تمرین‌های گرامر رو پشت گوش نمیندازین.

2. افعال بی‌قاعده رو به خاطر بسپرین
تمام فعل‌های فرانسوی یا باقاعده هستن یا بی‌قاعده. افعال با قاعده، همگی طبق الگوی خاص و ثابتی صرف میشن، اما افعال بی قاعده ی فرانسوی هر کدوم ساز خودشون رو می زنن.
کارمون با فعل‌های با‌قاعده مشخصه (یه سایت خیلی عالی برای صرف افعال فرانسوی از این لینک). تقریباً 90 درصد افعال زبان فرانسه، جزو فعل‌های باقاعده هستن.
اما در مورد افعال بی‌قاعده، راهی جز حفظ کردنشون نمیمونه. یه وقت فکر نکنین که افعال بی‌قاعده جزو اون دسته از فعل‌های کم کاربرد یا قدیمی و منسوخ شده هستن؛ اصلاً این طور نیست. حتی برای بیان خیلی از کارهای اصلی روزمره‌مون نیاز داریم از افعال بی‌قاعده استفاده کنیم، مثل رفتن ( aller )، بودن ( être ).

3. برای یادگیری subjunctive امروز و فردا نکنین

این بخش از گرامر زبان فرانسوی برای اکثر زبان‌آموزها خیلی چالش برانگیزه و اغلب دانش‌آموزها ازش سرسری رد میشن.
گرامر subjunctive یا اون جوری که ما تو فارسی میشناسیمش "وجه شرطی"، خیلی در زبان فرانسوی مهمه. این وجه برای بیان شک، میل و آرزو، احساسات یا هرچیزی که قطعی نیست به کار میره.
کلا هر بار چیزی به فرانسوی گفتین، از خودتون بپرسین، چیزی که دارم میگم واقعی و قطعیه؟، اینجا معلوم میشه که به subjunctive نیاز دارین یا نه.
البته این بخش از گرامر برای مبتدی‌ها نیست، چون قواعد صرف کردنِ مخصوص به خودش رو داره. اما هر موقع که باهاش در مسیر یادگیریتون رو به رو شدین، دست کم نگیرینش و براش وقت صرف کنین.

گنجینه‌ای از لغت های زبان فرانسه
خب حالا که گرامر رو گذروندیم وقتشه بریم سراغ پایه و اساس هر زبان: دایره ی واژگان زیان فرانسه. گستردگی دامنه‌ی لغاتی که بلدین، فقط و فقط با تمرین و تکرار به دست میاد، اما اینجا میخوایم چندتا حقه بهتون یاد بدیم که بتونین برای به خاطر سپردن کلمات فرانسوی ازشون استفاده کنین.

4. فرانسوی و انگلیسی شباهت های خیلی زیادی دارن! هم‌ریشه‌ها رو بشناسین
اگه با زبان انگلیسی آشنا هستین یه خبر خوب براتون داریم. از همینجا کلی شرایط یادگیری لغت های فرانسوی براتون راحت‌تر شد. اگه به یه متن فرانسوی نگاه کنین، از دیدن لغت‌های آشنا شگفت‌زده میشین. به دلیل کلمات هم‌ریشه یا حتی کلمات مشترک، یادگیری لغات فرانسوی برای کسی به زبان انگلیسی هم مسلطه خیلی راحت‌تره.
البته حواستون به اون دسته لغت‌هایی باشه که ظاهرشون یکیه اما معنیشون در زبان انگلیسی و فرانسوی و کاربردشون در هر زبان، خیلی فرق می‌کنه.

5. روی لغات متداول و مرتبط تمرکز کنین.
ساختن یه لیست از همه‌ی لغت‌هایی که نمیشناسینشون و تلاش برای حفظ کردن اون‌ها معمولاً به جای خوبی ختم نمیشه. اگه دقت کرده باشین، حتی کتاب‌هایی که هدفشون صرفاً یاد دادن لغات فرانسوی هست هم بر اساس موضوع و تم خاصی (خانه، محل کار، غذا و ...) دسته‌بندی شدن.
سعی کنین در ابتدای یادگیری زبان فرانسه، تمرکزتون رو روی لغت‌هایی بذارین که به زندگی روزمره‌تون مربوطن، چون این‌ها پرکاربردترین کلمات در زندگیتون هستن.
چسبوندن لیبل روی وسایل خونه هم ایده‌ی خیلی خوبیه. اینطوری تمام لغت‌های مورد نیازتون همیشه جلوی چشمتونه. گاهی می‌تونین در این تمرین یه قدم جلوتر هم برین و تعدادی صفت بهشون اضافه کنین. مثلا روی لیبل مبل، صفت نرم رو اضافه کنین. حتی می‌تونین رنگ اون مبل رو هم روی لیبل بنویسین.

6. همه چیز به زبان فرانسه
در یادگیری لغت، هیچ چیزی به اندازه‌ی رو به رو شدن با لغات جدید در یک پس زمینه مفید نیست. مثلاً کتاب‌های داستان کوتاهی که برای سطح متناسب شما نوشته شدن، نگاه کردن فیلم‌های کوتاه آموزشی، گوش دادن به پادکست‌های فرانسوی و دیدن ویدیو‌های مختلف در یوتیوب.

7. اسامی فرانسوی رو با جنسیتشون یاد بگیرین

تمامی اسامی در زبان فرانسوی، یا مذکر هستن و یا مونث. اسم‌ها با توجه به جنسیتشون حرف تعریف معین و حرف تعریف نامعین خاص دارن. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی زبان‌آموزهای زبان فرانسوی، به خاطر سپردن جنس یک اسمه، چون قانون و قاعده‌ی 100 درصدی برای شناختشون وجود نداره.
بهترین راه برای به خاطر سپردن جنس اسمامی، خوندن مداومه. تمرین و تکرار و خوندن متن‌ها برای دفعات متعدد. موقع خوندن هر متن به حرف تعریفی که جلوی اسم اومده و مذکر یا مونث بودنش توجه کنین. اصولاً موقع یادگیری لغت هم، سعی کنین هر لغت رو با حرف تعریفش به خاطر بسپرین.

مثل یه نیتیو فرانسوی حرف بزنین
همیشه حرف زدن یه زبان جدید می‌تونه استرس ایجاد کنه. این حس در زبانی مثل زیان فرانسوی که نیتیوهاش با سرعت نور حرف میزنن و از طرف دیگه تلفظ کلمات هم برامون یه چالش درست حسابیه، می‌تونه بیشتر باشه. خب پس چیکار کنیم که بتونیم روان و راحت فرانسوی حرف بزنیم؟

8. هر روز به هر بهانه‌ای که شده، با خودتون فرانسوی حرف بزنین
گاهی حتی برای یه زمان کم، با خودتون به زبان فرانسوی صحبت کنین.
شاید اولش تو خونه یه کم چپ چپ نگاهتون کنن، اما کم کم براشون عادی میشه. بخش مهم کار اینه که واقعاً کلمات رو با صدای رسا به زبون بیارین، مثل حرف زدن عادی؛ وگرنه زیر لب حرف زدن یا این که بخواین تو دلتون با خودتون حرف بزنین هیچ فایده‌ای نداره. حتی می‌تونین صدای خودتون رو ضبط کنین تا از تلفظ‌هاتون هم مطمئن بشین.

9. مکالمه رو تمرین کنین
برای سنجش مهارت زبان فرانسویتون چه راهی بهتر از حرف زدن با بقیه؟
در وهله‌ی اول می‌تونین از هم‌کلاسی‌های زبان فرانسویتون در سپانو کمک بگیرین، با هم گروه تشکیل بدین و از روز اول این قانون رو وضع کنین که به زبان فرانسوی حرف بزنین. یادتون باشه زبان فرانسوی به اندازه‌ی انگلیسی همه‌گیر نیست و شما تو کوچه و خیابون نمیشنوین کسی از زبان فرانسوی حرفی به میون بیاره، پس باید خودتون به همدیگه کمک کنین.
یکی دیگه از راه‌های تمرین مکالمه، استفاده از فروم‌های اینترنتی و صحبت با نیتیوهاست. سایت‌های زیادی هستن که مخصوص تمرین زبانن و بهتون این فرصت رو میدن تا بتونین با نیتیوها در ارتباط باشین.

10. اگه شرایطش رو دارین یه سفر خارجی برین.
برای این که با واقعیت‌های یه زبان آشنا شیم، هیچ چیز بیشتر از قرار گرفتن در محیط بهتون کمک نمی‌کنه. با این تجربه‌ی دست اول، می‌تونین با لهجه، سرعت حرف زدن و انتخاب لغات روزمره‌ی نیتیوها از نزدیک آشنا شین. مسلماً قرار گرفتن در یک محیط فرانسوی زبان انگیزه‌های یادگیریتون رو هم دوچندان می‌کنه. یه سفر به فرانسه یا هر کشور فرانسوی زبان دیگه‌ای، می‌تونه یه عامل تاثیرگذار در یادگیری یا سرعت یادگیری زبان فرانسویتون باشه.
شارلومانی، موسس امپراتوری مقتدر رم، یک بار گفت "بلد بودن یک زبان دیگر، مثل داشتن روح دوم است." یادگیری زبان فرانسوی ذهنتون رو به سمت و سوی جدیدی باز میکنه و بهتون افق دید تازه‌ای میده. شما با یادگیری یک زبان، با تاریخ و فرهنگ یک ملت دیگه هم آشنا میشین.
امیدواریم نکته‌هایی که فهرست کردیم براتون مفید باشه، فراموش نکنین برای یادگیری زبان فرانسوی در آموزشگاه سپانو و شرکت در کلاس‌های ما، چندین انتخاب دارین: می‌تونین از کلاس‌های خصوصی یا گروهی، به صورت ترمیک، فشرده یا فوق فشرده استفاده کنین. کلاس های فرانسوی ما منطبق بر روش های بین المللی و به منظور دستیابی به امتحانات دلف و ت ث اف (DELF , TCF , TCFQ) ) برای افرادی که قصد مهاجرت به کانادا و یا فرانسه رو دارن، تدوین شده. برای اطلاعات بیشتر در مورد دوره های زبان فرانسوی در رشت و آموزشگاه سپانو می‌تونین از این صفحه دیدن کنین، یا با آموزشگاه تماس بگیرین.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید