میتونین دو زبان رو همزمان یاد بگیرین؟

 
میتونین دو زبان رو همزمان یاد بگیرین؟
خیلی از افراد به خاطر علاقه‌ی شخصیشون یا به دلیل هدف خاصی که دارن، تو شرایطی قرار می‌گیرین که می‌خوان دو زبان رو به طور هم زمان یاد بگیرن. ولی همچین چیزی ممکنه؟

یادگرفتن زبان جدید برای یه بزرگسال می‌تونه تاحدودی چالش برانگیز باشه. برای یادگیری زبان جدید لازمه وقت و هزینه صرف کنین، خودتون تلاش کنین و از همه مهم‌تر، روش یادگیری و آموزشگاه زبان درست رو پیدا کنین. اما با این وجود افرادی رو داریم که عاشق یادگیری زبان های مختلف هستن، یا به خاطر موقعیت تحصیلی یا مهاجرتی، مجبورن یه زبان دیگه رو هم به زبان های در حال یادگیریشون اضافه کنن. اصلاً میشه همزمان دوتا زبان رو یاد گرفت؟ به امتحان کردنش میارزه؟ واسه یه بزرگسال هم ممکنه؟ چجوری؟
تو این مقاله می‌خوایم ببینیم چطور میشه دوتا زبان رو همزمان یاد گرفت.

یاد گرفتن همزمان دو زبان مختلف ممکنه؟
اگه بخوایم خیلی کوتاه جواب بدیم باید بگیم، بله، میشه دوتا زبان مختلف رو همزمان یاد گرفت. مغزما انسان‌ها، همیشه در حال یادگیری موضوعات مختلف به طور همزمانه. در واقع اگه به چارت درسی دانشگاهی هم نگاه کنین، متوجه میشین که این برنامه‌ریزی‌ها روی توانایی مغز در یادگیری مطالب مختلف به طور همزمان، حساب باز کرده. مغز ما کم کم یه مسئله‌ی جدید رو به عنوان یکی از کارهای روزمره و عادیش در نظر می‌گیره.

چالش
با این که مغز توانایی یادگیری دو مسئله رو بطور همزمان داره، معنیش این نیست که حتماً باید همچین کاری کرد. یادگیری زبان جدید نیاز به صرف زمان و انرژی داره تا به جای خوبی برسه و فرد به اون زبان جدید مسلط شه. اگه بخواین زمانی که به مطالعه‌ی زبان اختصاص دادین بین این دو زبان تقسیم کنین، هرگز نمیتونین به طور کامل بهشون مسلط شین.
در ضمن، یادگیری زبان فقط یه سری قانون و قاعده‌ی خشک و حفظ‌کردنی نیست. بعد از یادگیری و درس گرفتن، نیاز به تمرین و تکرار دارین. باید چیزهایی که یاد گرفتین به احساسات و اتفاقات زندگی روزمره‌تون مربوط کنین یا در واقع باید "یادگیری فعال" داشته باشین. همچین کاری، بخش‌های مختلفی از مغرتون رو درگیر می‌کنه. پس برای یادگیری دو زبان، لازمه ظرفیت روحی و آمادگی روانی همچین کاری رو هم داشته باشیم و بتونیم تا این اندازه از ذهنمون استفاده کنیم.

عامل مهمی به اسم انگیزه
از اون جایی که یادگیری همزمان دو زبان در واقع ازلحاظ ذهنی کار سختی محسوب میشه، خیلی از زبان‌شناس‌ها میگن این کار به درد همه نمیخوره. چرا؟ چون میزان استرس اضافی باعث میشه در یادگیری هر دو زبان عملکردمون افت کنه. اگه یادگیری زبان جدید (دومین زبانی که قراره همزمان با اولی یاد بگیریم)، پاداش و نتیجه‌ی چشمگیری نداشته باشه، نمیتونه ما رو تشویق کنه تا از حداکثر توانمون استفاده کنیم.
به همین دلیل، انگیزه در یادگیری هزمانِ دو زبان فوق‌العاده مهمه. اگه تنها هدفتون از یادگیری همزمان دو زبان، صرفاً چند زبانه بودنه، درصد احتمال شکستتون خیلی بالاست. چون انگیزه‌ی کمی برای پیشرفت و حرکت به جلو و رو به رو شدن با این چالش دارین.
اما از طرف دیگه، مثلاً کسی که می‌خواد چینی و ترکی یاد بگیره تا بتونه تو دنیای تجارت، موقعیت خوبی به دست بیاره، شانس موفقیتش خیلی بیشتره. یا کسی که در حال یادگیری فرانسوی بوده و الآن به دلیل مهاجرت تحصیلی لازمه زبان آلمانی یاد بگیره. حتی اگه یه زبانی رو همیشه خیلی دوست داشتین و ازش خوشتون میومده، باز هم انگیزه‌تون می‌تونه به خستگی غلبه کنه. مثلاً وقتی به خاطر مسائل کاری باید زبان انگلیسی رو یاد بگیرین اما از وقتی یادتون میاد عاشق لحن‌ها و آواهای زبان عربی بودین. وقتی می‌خواین دو زبان رو همزمان یاد بگیرین، حتماً قبلش انگیزه‌هاتون رو تو ذهنتون سبک سنگین کنین و ببینین اونقدری قوی هستن که برای این چالش بهتون انرژی بدن؟ اگه فقط می‌خواین همین الآن شروع کنین و دوتا زبان جدید یاد بگیرین، بدون هیچ هدف و انگیزه‌ی مشخصی، احتمال شکست و کنار گذاشتن هر دوی اون زبان‌ها در شما خیلی زیاده.

چطور دو زبان رو به طور همزمان یاد بگیریم
از اون جایی که یادگیری همزمان دو زبان چالش نسبتاً سختیه، لازمه براش یه استراتژی حساب شده داشته باشیم. چندتا نکته‌ی مهم رو واستون فهرست کردیم که کمک می‌کنه بهتر تو این مسیر قدم بردارین.

1. مدیریت زمان رو یاد بگیرین
اختصاص زمان مناسب برای یادگیری همزمان دو زبان کار آسونی نیست، به همین خاطر لازمه زمانتون رو مدیریت کنین. برای رسیدن به هدفتون، علاوه بر این که به زمان بیشتری برای یادگیری نیاز دارین، به تایم‌های استراحت بیشتری هم احتیاج پیدا می‌کنین. می‌تونین تو اینترنت سرچ کنین و تکنیک‌هایی رو برای استفاده‌ی بهینه از زمان پیدا کنین. به برنامه‌ای که برای یادگیری زبان مشخص کردین پایبند باشین و مو به مو اجراش کنین. در صورتی که طبق برنامه مشخص ندونین چی رو کی باید بخونین، خیلی خسته میشین.

2. زبان هایی رو انتخاب کنید که خیلی با هم فرق داشته باشن
برای خیلی‌ها ممکنه این مورد، غیر منطقی به نظر برسه، اما برای یادگیری همزمان دو زبان، بهتره زبان‌های مشابه رو انتخاب نکنین. یادگیری زبان‌ های مشابه باعث میشه مطالب یا لغت‌ها و تلفظ‌ها رو با هم قاطی کنین. اگه بخواین ایتالیایی و اسپانیایی یاد بگیرین، خیلی از کلمه‌ها، مطالب گرامری و یا حتی صرف فعل‌ها تو ذهنتون درست نمیشینه و مانع یادگیری درست و کامل میشه. اما در عوض، چینی و آلمانی، کمترین وجه اشتراک رو با هم دارن و قاطی کردنشون در واقع غیرممکنه.

3. زبان‌هایی رو که بیشتر میشناسین با اونایی که کمتر میشناسین مچ کنین
این مسئله تاثیر روانی فوق‌العاده مثبتی داره. وقتی یه زبان رو بیشتر بشناسین، مغزتون حس می‌کنه یکی از این زبان‌هایی که داره یاد میگیره راحت‌تره، و باعث میشه شما اعتماد به نفس پیدا کنین. در واقع بهتره بگیم، زبانی که واستون سخته رو با زبانی که واستون راحته همراه کنین. خیلی وقت‌ها، تعداد زیادی از زبان آموزهای ما در سپانو، وقتی در یادگیری یک زبان به سطح پیشرفته‌تری میرسن، دلشون می‌خواد زبان جدیدی رو هم یاد بگیرن. اینجا زبانی که از قبل یاد گرفتن میشه زبانِ آسون‌تر، و به این صورت یادگیری همزمان محقق میشه.

4. هر روز زمانی رو به تمرین هر دو زبان اختصاص بدین
اگه واقعاً می‌خواین مهارت‌های زبانیتون پیشرفت کنه، با مرور، تمرین و تکرار رو در برنامه‌ی هر روزه‌تون جا بدین. حتی صرف یه زمان خیلی کم به صورت روزانه، مانع فراموشی مطالب و نکته‌های درسی میشه.

5. از یادگیری لذت ببرین
مهم نیست چقدر انگیزه داشته باشین، تا وقتی از یادگیری لذت نبرین موفق نمیشین. یه سری فعالیت‌های جانبی و هیجان انگیز برای یادگیری زبان‌های جدید اختصاص بدین. مثلاً کتاب‌ها یا داستان‌های کوتاهی به زبان‌های جدیدی که دارین یاد می‌گیرین بخونین، فیلم‌هاشون رو ببینین، یا تو فضاهای مجازی با نِیتیوهای اون زبان‌ها ارتباط برقرار کنین.

6. روش یادگیری
وقتی پای دوتا زبان وسط باشه، یادگیری سخت‌تر میشه. تو همچین شرایطی خیلی مهمه که بتونین تو مسیر درستی گام بردارین و برنامه‌ی بهینه‌ای داشته باشین. شرکت در کلاس‌ها بهتون نظم میده و باعث میشه با برنامه پیش برین. تو انتخاب آموزشگاه، نهایت دقت رو داشته باشین چون متدهای تدریس در یادگیری همزمان دو زبان اهمیت خیلی زیادی داره. اساتیدتون در هر دو زبان باید مسلط و حرفه‌ای باشن و سیستم تدریس هم یکپارچه باشه تا مشکلی در یادگیریتون نداشته باشین.

7. تا می‌تونین حرف بزنین
حرف زدن به یک زبان نه تنها باعث تقویت مهارت اسپیکینگ میشه، بلکه درک شما رو از اون زبان و ساختار‌هاش خیلی خیلی بیشتر می‌کنه. این مسئله در یادگیری همزمان دو زبان، پررنگ‌تر هم میشه و اهمیتش بیشتر به چشم میاد.

8. واقع‌بین باشین
هرگز نمی‌تونین ظرف دو هفته تو هر دو زبان استاد شین. به خودتون زمان بدین و از خودتون توقع بیش از حد نداشته باشین. اهداف کوچیکی تعیین کنین و آروم آروم قدم بردارین. علاوه بر این، توقع نداشته باشین سرعت پیشرفتتون در هر دو زبان یکسان باشه. سختی زبان‌ها یکسان نیست و توانایی افراد در یادگیری هر زبانی با زبان دیگه می‌تونه متفاوت باشه. ممکنه یادگیری زبان ترکی استانبولی واستون خیلی راحت‌تر از یادگیری زبان هلندی باشه. پس نباید انتظار داشته باشین پیشرفتتون تو این زبان‌ها همگام باشه.

با دنبال کردن این نکته‌ها، احتمال موفقیتتون در یادگیری همزمان دو زبان جدید، خیلی بیشتر میشه. با این که یادگیری دو زبان به صورت همزمان کار سختیه، اما در عین حال باعث میشه قابلیت‌های مغزتون شکوفا شه و یه تمرین خیلی خوب برای تقویت ذهنتونه. معمولاً افرادی که با این روش زبان های جدیدی رو یاد می‌گیرن، بعد از یه مدت و تکمیل یادگیری این زبان‌ها می‌تونن و زبان دیگه‌ای رو یاد بگیرن، چون ذهنشون برای همچین کاری آماده س و تربیت شده.
یادگیری همزمان به همه‌ی افراد توصیه نمیشه، ولی اگه پشتکارتون خوبه و انگیزه‌تون بالاست، شک نکنین که می‌تونین موفق شین. سپانو با دوره‌های حرفه‌ای و اصولیش در این مسیر کنار شماست تا تجربه‌ی یادگیری موفقی رو براتون رقم بزنه. ما دوره‌های متنوعی رو در سپانو داریم که با آخرین متد‌های بین‌المللی تدریس میشن. می‌تونین دوره‌های مختلف مارو، از طریق گزینه‌ی "دوره‌‌های آموزش زبان" در بالای صفحه ببینین و یا برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرین.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید