نکات کلیدیِ ضامن موفقیتتون در اسپیکینگ آیلتس (بخش دوم)

 
نکات کلیدیِ ضامن موفقیتتون در اسپیکینگ آیلتس (بخش دوم)
مهارت اسپیکینگ برای اکثر داوطلب‌های آزمون آیلتس، دلمشغولی بزرگیه. خیلی‌ها هستن که از سطح دانششون در زبان انگلیسی مطمئنن ولی باز هم بخش اسپیکینگ آیلتس براشون استرس‌زاست. نکات خاصی هست که نمره گرفتن در این بخش رو واستون راحت‌تر میکنه.

به بهانه‌ی کارگاه‌های تک مهارت جدیدی که تو سپانو برگزار می‌شه (اطلاعات بیشتر از طریق این لینک) و مهارت اسپیکینگ یکی از اون مهارت‌هاست. می‌خوایم مقاله‌ی قبلیمون در مورد نکات کلیدی در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس رو ادامه بدیم و بیشتر راجع به این بخشِ خیلی مهم از آزمون آیلتس حرف بزنیم. نکاتی که مطرح می‌کنیم مورد تایید اگزمینزهای آزمون آیلتسه و هم در بخش اسپیکینگِ آیلتس جنرال و هم آیلتسِ آکادمیک، قابل استفاده‌س.

ذهنتون رو درگیر نمونه سوال‌های اسپیکینگ آیلتس سال‌های قبل نکنین
وقتی داوطلب های آزمون آیلتس می‌خوان برای بخش اسپینیگ آیلتس آماده شن، معمولاً مسئله‌ی مهم واسشون اینه که: "سوالای متداول این بخش چی هستن؟" یا "نمونه سوال اسپیکینگ آیلتس های قبلی رو از کجا پیدا کنم؟". سوال های آزمون آیلتس به ندرت تکرار می‌شن و این که اگزمینر سوالی از سال‌ها و آزمون های قبلی آیلتس ازتون بپرسه، خیلی اتفاقِ نادریه. پس با این کار فقط وقتتون رو هدر میدین. البته دقت کنید با این که سوال‌ها تکراری نمیشن ولی فرم و قالب سوال‌ های اسپیکینگ آیلتس چهارچوب خاصی داره که تو مقاله‌ی قبلی در مورد اسپیکینگ، بهش اشاره کردیم.
یه مشکل دیگه‌ای هم وجود داره، این که نمونه سوالات اسپیکینگ آیلتس قبلی معمولاً خیلی خسته کننده و حوصله‌سر‌بر هستن. اگه این کار تنها تمرینتون برای اسپیکینگ آیلتس باشه، خیلی زود خسته میشین و حوصله‌تون سر میره. به جای این کار، بهتره در مورد چیزایی که دوست دارین حرف بزنین. اگه به فوتبال علاقه دارین، با موضوع فوتبال تمرین کنین، اگه به مُد علاقه دارین، در مورد دنیای مد حرف بزنین. حرف زدن در مورد چیزی که دوستش دارین باعث میشه واقعاً پیشرفت کنین؛ چون از این تمرین لذت می‌برین و به طور ناخودآگاه، مغزتون بیشتر خودش رو درگیرِ موضوع می‌کنه.
پس به هرچیزی که علاقه دارین، سعی کنین سوالاتی مشابه فرمت و قالب سوال های اگزمینرهای اسپیکینگ آیلتس طرح کنین (توضیح در مورد فرم و قالب سوال های اسپیکینگ از این لینک) و اینطوری خودتون رو برای آزمون اسپیکینگ آماده کنین.

می‌تونین یه کم فکر کنین
خیلی از داوطلب های آزمون آیلتس، از این ناراحتن که تو بخش اسپیکینگ، ایده‌های خوبی به ذهنشون نمیرسه. بخش اول آزمون اسپیکینگ آیلتس که در مورد خودتونه، پس نیاز به زمان خاصی برای پاسخ دادن به سوالاتی که در مورد خودتونه ندارین. تو بخش دوم اسپیکینگ آیلتس بهتون زمان داده میشه تا جوابتونو راست و ریس کنین، پس باز هم جای نگرانی نیست. اما بخش سوم اسپیکینگ آیلتس، بخشیه که داوطلب‌ها بیشتر از بقیه سوال‌ها ازش می‌ترسن، چون سوال‌های این بخش "چالش برانگیزتره" و ممکنه چند لحظه طول بکشه تا پاسخ مناسب به ذهن برسه.
این مسئله کاملاً طبیعیه و اگه توجه کنین ما حتی تو مکالمات زبان فارسیمون هم این قضیه رو داریم.
یه چیز خیلی مهم اینه که به اگزمینر بفهمونین نیاز به چند لحظه تامل دارین. چجوری؟ با همچین جمله‌هایی:


• ‘That’s a tricky question; let me think for a moment.’
• ‘That’s an interesting question, let me think about that.’
• ‘It’s very hard to say for sure, but I would guess….’,
• ‘It’s difficult to say, I believe….’
• ‘I don’t really know for sure, but I believe….’


حواستون باشه حتماً وقتی از این تکنیک استفاده کنین که واقعاً نیاز دارین چند لحظه ذهنتون رو جمع و جور کنین. اگه همه‌ی جمله‌هاتون رو با این مِتُد شروع کنین، ممکنه اگزمینر فکر کنه جواب‌هارو حفظ کردین و حتی تو آزمون ردتون کنه.

اشتباهاتتون رو تصحیح کنین
همه وقتی یکسره در حال حرف زدن باشن ممکنه اشتباه کنن یا تپق بزنن، مخصوصاً اگه تو شرایط استرس‌زایی مثل آزمون آیلتس باشن. اگزمینر هم این رو می‌فهمه و مشکلی نیست بخواین اشتباهاتتون رو تصحیح کنین. بعضی دانش‌آموزها دوست ندارن اشتباهاتشون حین پاسخ به سوالات اسپیکینگ آیلتس رو تصحیح کنن؛ چون فکر می‌کنن با این کار اشتباهاتشون به چشم میاد و اگزمینر متوجه اشتباهشون میشه. خیالتون راحت، حتی اگه شما چیزی نگین و از اشتباهاتون رد شین، اگزمینر خیلی خوب متوجه کوچک‌ترین اشتباهتون میشه. در واقع، با تصحیح خودتون، به اگزمینر نشون میدین که گرامر درست رو بلدین.
پس هر وقت اشتباه کردین، خیلی راحت و بدون استرس بگین "sorry" و جمله‌تون رو به شکل درست، تکرار کنین.

جواب های نمونه سوالات اسپیکینگ آیلتس رو حفظ نکنین
درسته، قبلاً رو این مسئله تاکید کردیم، ولی به حدی این اشتباه فاجعه‌باره که حتماً باید باز هم تکرارش کنیم.
اگه یه استادی بهتون گفت که "حتماً برین جواب های نمونه سوالات بخش اسپیکینگ رو حفظ کنین و این کار خیلی بهتون کمک می‌کنه"، به اون استاد، مهارتش و بازدهی کلاستون شک کنین. یا اگه جایی تو کتابی یا جزوه‌ای به همچین چیزی برخوردین، کلاً اون جزوه رو بندازین دور، یا اگه یه وب‌سایتی همچین چیزی نوشته، دیگه هیچ وقت به اون وب سایت نرین!
با حفظ کردن جواب‌های آماده، تنها چیزی که نصیبتون میشه نمره صفره.
به جای حروم کردن وقتون با همچین کاری، رو تقویت مهارت اسپیکینگتون کار کنین، تا بتونین تو هر شرایطی، چه تو آزمون آیلتس و چه در زندگی واقعی، پاسخ‌های خوب و مناسبی بدین.

پیچیده‌ش نکنین
یه اشتباهای که اکثر دانش‌آموزها می‌کنن، اینه که سعی می‌کنن گرامر و دایره‌ی لغتشون رو به رخ بکشن. منظورمون از این حرف اینه که، این دسته، به اشتباه سراغ گرامر یا اصطلاحاتی میرن که بهش مسلط نیستن و نمی‌دونن چطور درست ازشون استفاده کنن.
در مورد لغت، اینطوریه که از یه سری لغت‌ها یا اصطلاحات پیچیده‌ای که بهشون برخوردن استفاده می‌کنن، غافل از اینکه تو جای درست به کار نبردنش. اگه از یه لغتی به شکل اشتباه استفاده کنین، نمره از دست میدین. واسه همین بهتره به جای استفاده از واژه‌های پیچیده و طولانی، از لغات و عبارات ساده‌تری که معنی و کاربردشون رو خیلی خوب بلدین استفاده کنین.
اصلاً بیاین یه قانونی بذاریم به اسم "قانونِ صد درصد"، یعنی تا صد درصد از چیزی مطمئن نیستیم تو آزمون آیلتس ازش استفاده نکنیم. اما صد درصد از چی مطمئن باشیم؟ از:

  • معنی
  • کاربرد درست در جمله
  • کالوکِیشن
  • مترادف و متضاد

اگه از این موارد صد درصد مطمئن نیستین، از یه لغت ساده‌تر استفاده کنین.
همین قانون در مورد گرامر هم صدق می‌کنه. به جای اینکه از ساختار‌های خیلی پیچیده استفاده کنیم که بهش مسلط نیستیم و باعث میشه اشتباه کنیم، از ساختارهای ساده تر استفاده کنیم تا جمله‌هامون درست باشن. حتی اگه یه اشتباه خیلی کوچیک داشته باشین، اون جمله میشه یه جمله غلط و باعث میشه نمره از دست بدین.
مسلماً با تمرین و تکرار بیشتر بهتر می‌تونین به یه نقطه‌ای برسین که عملاً چیزی به اسم ساختار پیچیده واستون بی‌معنی شه و هدف ما تو آموزشگاه سپانو هم اینه که شما به این نقطه برسین.

هر جوابی از بی‌جواب گذاشتنِ سوال بهتره
داوطلب‌هایی هستن که تو بخش ریدینگ آیلتس 8 می‌گیرن، اما تو بخش اسپیکینگ آیلتس 5 می‌گیرن. چرا؟ چون به خاطر اینکه در مورد جواب‌ها مطمئن نبودن چندتا سوال رو بی‌جواب گذاشتن.
خیلی‌ها اینطوری هستن که تا در مورد درستی جوابشون مطمئن نباشن، حاضر نیستن هیچ جوابی بدن. همچین مسئله‌ای تو کلاس زبان خیلی دیده میشه، دانش‌آموزی که از خطا کردن می‌ترسه، پس ریسک نمی‌کنه و هرگز داوطلب جواب دادن سوال نمیشه. تو کلاس همچین حرکتی یه جورایی طبیعیه ولی تو آزمون اسپیکینگ آیلتس به هیچ وجه قابل قبول نیست. باید سعی کنین جواب سوال رو بدین. حتی اگه اصلاً نمیدونین چه جوابی باید بدین، باز هم سعی کنین یه جورایی تا حدی که می‌تونین حرف بزنین. اگه هیچ جوابی ندین نمره نگرفتنتون از اون سوالِ خاص حتمیه، ولی اگه یه جوابی بدین دستِ خالی از اون سوال بیرون نمیاین.
یه تلاش ناموفق بهتر از اصلاً جواب ندادنه.

لهجه‌تون هیچ ایرادی نداره
خیلی از دانش‌آموزا فکر می‌کنن اگه لهجه‌ی بریتیش داشته باشن، نمره‌ی بهتری تو اسپیکینگ آیلتس می‌گیرن. همچین طرز فکری درست نیست. تلفظِ خوب هیچ ربطی به لهجه‌ای که باهاش حرف می‌زنین نداره، بلکه قابل فهم بودنِ حرف زدنتونه که مهمه.
زبان انگلیسی یه زبانِ بین‌المللیه و مردم با هزاران لهجه‌ی مختلف به انگلیسی حرف می‌زنن. حتی تو خود بریتانیا، حدوداً هر 20 کیلومتر لهجه‌ها تغییر می‌کنه.
پس یادتون باشه مهم نیست چه لهجه‌ای داشته باشین، فقط یه چیز مهم اینه که از این لهجه به اون لهجه نپرین، هر لهجه‌ای که دارین، همونو حفظ کنین.

با قدرت تمومش کنین
حرف زدن به زبان خارجی می‌تونه خسته‌کننده باشه. خیلی از داوطلب‌ها هیچ وقت بیشتر از چند دقیقه انگلیسی حرف نزدن و وقتی که به بخش سوم اسپیکینگ می‌رسن، حسابی خسته میشن و این مسئله رو جواب دادنشون هم تاثیر میذاره.
واسه همین باید زمان تمرینات اسپیکینگتون رو افزایش بدین. با این توانایی رو داشته باشین که مدت 30 دقیقه یه مکالمه‌ی عادی با یه نفر داشته باشین. یادتون باشه بیشترِ حرف زدن‌ها تو جلسه‌ی آزمون با شماست، پس 30 دقیقه تمرین مکالمه‌ی عادی، تقریباً میشه همون 15 دقیقه‌ای که تو آزمون حرف زده میشه.
در ضمن باید تلاش کنین پاسخ‌هاتون در بخش سوم آزمون اسپیکینگ آیلتس تا جایی که ممکنه طولانی باشن. بخش سوم مهم‌ترین بخشه و اکثراً داوطلب‌هایی که خسته میشن پاسخ‌هایی کوتاهی میدن تا زودتر از شر آزمون خلاص شن. جزو این دسته داوطلب‌ها نباشین.

امیدواریم نکاتی که در این مقاله و مقاله‌ی قبلی (لینک مقاله از اینجا) براتون مفید باشه. فراموش نکنین که اسپیکینگ مهارت حساسیه و تاثیر سرنوشت‌سازی در نمره‌تون داره. تا می‌تونین تمرین و تکرار داشته باشین البته شرکت تو کلاس‌ها و کارگاه‌هایی که صرفاً با موضوع اسپیکینگ تدوین شدن هم می‌تونه یه تمرین فوق‌العاده براتون باشه. در این مسیر می‌تونین از برنامه‌های ویژه‌ای که سپانو براتون تدارک دیده هم استفاده کنین. ما در سپانو کارگاه‌های تک مهارتی آیلتس هم داریم (مهارت‌های اسپیکینگ و رایتینگ). می‌تونین با کلیک روی این لینک، اطلاعات بیشتری در مورد این کارگاه‌ها بدست بیارین.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید