کلاس‌های خصوصی براتون بهتره یا گروهی؟

 
کلاس‌های خصوصی براتون بهتره یا گروهی؟
وقتی قراره زبان جدیدی رو یاد بگیریم، شاید مهم‌ترین سوالی که برامون پیش بیاد این باشه که تو چه جور کلاسی باید ثبت نام کنیم؟ گروهی یا خصوصی؟ چطور بهتر یاد می‌گیریم؟ می‌خوایم امروز این دو نوع کلاس رو بررسی کنیم.

یادگیری زبانِ جدید یه چالشِ خیلی جالب و دوست‌داشتنیه و برای این چالش مسیرهای متفاوتی وجود داره؛ کلاس‌های خصوصی، گروهی و حتی نیمه‌خصوصی. دوره‌های ترمیک عادی، فشرده یا فوق فشرده. یه سری اهداف خاصی دارن و از قبل می‌دونن کدوم رو باید انتخاب کنن، اما خیلی‌ها خودشون تجربه‌ی خاصی در این زمینه نداشتن و نمی‌دونن چه نوع کلاسی واسشون بهتره، از طرفی همیشه از طرف دوستان و آشناها هم کسایی هستن که ممکنه ناخواسته، با چیزهایی که شنیدن، اطّلاعات اشتباهی بهمون بدن و نتونیم انتخاب درستی داشته باشیم.
اول از همه لازمه بگیم هیچ استاندارد خاص یا قاعده و قانونی وجود نداره که مشخص کنه، کلاس‌های خصوصی مفیدتر و بهترن یا کلاس‌های گروهی. هر کدوم از این دوره‌ها شرایط و ویژگی‌های خاصی داره و چیزی که باید براتون مهم باشه اینه که برآیند نکات مثبت و منفیِ کدوم یکیشون با وضعیت و اهدافِ شما همسو و هم‌جهت تره. ممکنه برای یه سری کلاس‌های خصوصی بهترین گزینه باشه و تعدادی هم باشن که نتیجه‌‌ی فوق‌العاده‌ای از کلاس گروهی بگیرن.
می‌خوایم هر دو حالت رو دقیق براتون تحلیل کنیم تا هیچ ابهامی براتون باقی نمونه؛ امّا یه نکته‌ی خیلی مهم هست، فرقی نداره کدوم دوره رو انتخاب کنین، اگه آموزشگاهتون رو درست انتخاب کنین ( که این انتخاب در واقع شامل استاد و کتاب و خیلی چیزهای دیگه میشه)، عامل اصلی نتیجه گرفتن، خود شما هستین. اینطور فرض کنیم که کلاس و کتاب و استادِ خوب ابزارهای یادگیری شمان، و شما بهترین‌ها رو در اختیار دارین، با این وجود اون نیرویی که این چرخه رو فعال می‌کنه و سیستم رو جلو میبره خود شمایین.

 
کلاس‌های خصوصی
مزایای کلاس‌های خصوصی
کلاس‌های خصوصی مزایای بی‌شماری دارن امّا مهم‌ترینشون احتمالاً اینه که تمام توجه معلّم به شماست، صد درصد تمرکز و توان استاد معطوف به یک نفره و با این شرایط، خیلی خوب می‌تونه نقاط قوت و ضعف شما رو متوجه شه، حواسش به اولویّت‌های یادگیری باشه و شما رو تو مسیر پیشرفت قرار بده. در مجموع، برای اکثر زبان‌آموزها، یادگیری در کلاس‌های خصوصی سریع‌تر از کلاس‌های گروهی رخ میده، دقیقاً مثل حالتیه که برای ورزش کردن یه مربّی خصوصی داشته باشین یا برین باشگاه و با بقیه تمرین کنین. کدوم واسه شما نتیجه‌ی بهتری داره؟ (هیچ جواب درست یا غلطی وجود نداره چون خیلی‌ها ممکنه تو گروه بهتر نتیجه بگیرن)
کلاس‌های خصوصی یه انتخاب ایده‌آل برای کساییه که زندگی شلوغی دارن، از تنظیم زمان کلاس تا موارد دیگه، لازم نیست شما با یه تعداد دیگه‌ای از زبان‌آموزها هماهنگ باشین. در واقع بهتره بگیم کلاس‌های خصوصی از این نظرها، منعطف‌ترن، واسه همین واسه افرادی که مشغله‌های بیشتری دارن مناسب‌ترن.
-کلاس‌های تک نفره، فارغ از این که در حال یادگیری چه زبانی باشین، به خاطر تمرکز استاد روی شما، سرعت یادگیری رو بیشتر می‌کنه و باعث پیشرفت سریع‌تر شما میشه.
-تو هر سطحی از زبان که باشین، چه قصدتون از یادگیری علاقه‌ی شخصی باشه، چه اهداف مشخصی داشته باشین، استادتون در ارائه‌ی برنامه‌ی درسیش اون‌ها رو در نظر می‌گیره، برای همینه که گاهی می‌بینین رو یه سری از نکات تاکید بیشتری میشه.
-علیرغم هزینه‌ی بیشتر کلاس‌های خصوصی، سرعت پیشرفت بیشتر و یادگیری سریع‌تر باعث میشه حتی تو خیلی از موارد از کلاس‌های گروهی به صرفه‌تر باشن.
-روی هر مسئله‌ای در کتاب و درستون می‌تونین تا اندازه‌ای که می‌خواین متمرکز شین، اینجا مثل کلاس گروهی، چیزی مثل میانگین سطح زبان‌آموزها نداریم، و پیشروی در درس‌های جدید، فقط به خود شما و توان یادگیری شما بستگی داره.
-برای کسایی که مدت زیادی از درس و دانشگاه دور بودن، کلاس‌های خصوصی انتخاب بهتری هستن. وقتی مدت زیادی از فارغ‌ التحصیلیتون گذشته باشه، دیگه حتی خود پروسه‌ی یادگیری تو فضای کلاس‌های گروهی هم براتون غریبه؛ خیلی‌ها هم ممکنه دیگه روحیه‌ی یه کلاس گروهی رو نداشته باشن، با چنین شرایطی انتخابی بهتر از کلاس خصوصی وجود نداره.
نکات منفی کلاس‌های خصوصی:
-پرداخت هزینه‌های کلاس‌های خصوصی با وجود به صرفه بودنش از نظر بازدهی، برای همه راحت نیست.
-اغلب کلاس‌های خصوصی حالت تدریس نسبتاً فشرده‌ای دارن، البته هستن زبان‌آموزهایی که تاکید خاصی روی زمان یادگیری ندارن و دوست دارن رو تمام جنبه‌های کتاب مانور بدن و همون برنامه‌ی درسی کلاس‌های گروهی رو داشته باشن، اما در بیشتر موارد، از شاخ و برگ دادن و تمرین و تکرار برای صرفه‌جویی در وقت، چشم‌پوشی میشه.
-مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ضعف کلاس‌های خصوصی اینه که تک‌نفره‌س! تمرین و تکرار به اندازه‌ی کلاس‌های گروهی نیست. فقدان یک گروه و نفرات متعدد در کلاس باعث میشه، تمرین‌هایی مثل مکالمه (دقت کنین که حتی شنیدن مکالمه‌ی هم‌کلاسی‌ها هم در یادگیری ارزشمندیه)، کمتر صورت بگیره.
-این که تمام تمرکز کلاس، در طول جلسه روی شما باشه می‌تونه براتون خسته کننده باشه. فرآیند یادگیری و تمرین به طور پیوسته با شخصِ شما پیش میره و باید هر لحظه و تمام مدت حواستون به کلاس باشه.
کلاس های گروهی
کلاس‌های گروهی:
سال‌هاست که متداول‌ترین شکل یادگیری، شرکت در کلاس‌های گروهیه. همه‌ی ما در مدرسه با همچین سیستمی پیش رفتیم. دانش‌آموزهایی که توانایی‌های متفاوتی دارن و هم‌سطح نیستن، اما در عین حال همین یکدست نبودن باعث میشه یادگیری به شکل کامل‌تری حتی تو قوی‌ترین دانش‌آموز اتفاق بیافته.
کلاس‌های گروهی تا سقف مشخصی زبان‌آموز دارن ( در سپانو حداکثر تعداد دانش‌آموزهای کلاس‌های گروهی 15 نفره)، و خب طبیعتاً، توجه و تمرکز استاد در این کلاس‌ها، بین دانش‌آموزها تقسیم میشه و اون حالت توجه صرف و صد درصدی روی یک نفر، وجود نداره.
کلاس‌های گروهی برای کسایی که میخوان از طریق زبان مقصد با دیگران ارتباط برقرار کنن، بهترین انتخابه؛ چون همینطور که فرآیند یادگیری تو این کلاس‌ها پیش میره، تعداد دیگه‌ای هم تو گروهتون هستن که می‌تونین باهاشون مکالمه کنین و همین تعامل برقرار کردن در کلاس، توانایی شما در مکالمه رو تقویت می‌کنه.
مزایای کلاس‌های گروهی:
-ما آدم‌ها موجودات تعاملی هستیم، علاقه به تعامل و ارتباط برقرار کردن با دیگران در ذات ماست، و از طرف دیگه، یکی از لذت‌بخش‌ترین موارد در یادگیری زبان اینه که شخص بتونه از چیزهایی که یاد گرفته استفاده کنه. قاعدتاً می‌تونین تصور کنین چقدر بحث‌های آزاد و مکالمه‌های گاه و بی‌گاه در کلاس‌های گروهی لذت‌بخشه.
-مکالمه‌هایی که در کلاس صورت میگیره از هر نظر یه تمرین مفیده، هم باعث تقویت مهارت اسپیکینگ شما میشه، هم توجه شما به مکالمه‌های دیگران، حالتی از تمرین لیسنینگه.
-هزینه‌های کلاس‌های گروهی، به طور کلی، از کلاس‌های خصوصی کمتره.
-اغلب محیط و فضای خوبی در کلاس‌ها شکل میگیره که به نوعی مشوق و حامی تک تک زبان‌آموزهای گروهه. و یادتون باشه اشتیاق در یادگیری، تاثیر چشمگیری روی عملکردتون داره.
-اکثر مواقع تصور میشه کلاس‌های گروهی برای کسایی که خجالتی‌تر هستن انتخاب مناسبی نیست، چون نمی‌تونن تو جمع راحت صحبت کنن؛ اما باید بگیم که این حرف همیشه درست نیست. اشتباهات در یادگیری زبان جدید اجتناب ناپذیره، همه اشتباه می‌کنن، حتی بهترین و قوی‌ترین زبان‌آموزِ کلاس، ممکنه در تلفظ یه کلمه‌ی ساده اشتباه کنه؛ همچین مواردی باعث میشه همه بدونن که اشتباهات مختلف خیلی نرمال و طبیعیه و در ضمن اگه کسی اشتباه کنه، زمین به آسمون نمیره، پس جرات و جسارت افراد بیشتر میشه، و تصور ذهنی شخص از مفهوم اشتباه کردن، تغییر میکنه. یه تغییرِ مثبت!
-در کلاس‌های گروهی عادی، خبری از اون عجله و شتاب کلاس‌های خصوصی نیست، ریتم کلاس به زبان‌آموزها و استاد اجازه میده روی بخش‌های مختلف کتاب و تمرین‌های متفاوت وقت کافی صرف کنن. عموماً یادگیری تو کلاس‌های گروهی، با اینکه ممکنه زمان بیشتری طول بکشه، عمقِ بیشتری داره.
جنبه‌ی منفی کلاس‌های گروهی:
-باید به کلاس تعهد داشته باشین، کلاس گروهی همونطور که از اسمش پیداست شامل یک گروه از افراد میشه، کلاس برای یک نفر کنسل نمیشه یا مکث نمی‌کنه. از این جهت اون انعطافِ کلاس‌های خصوصی رو نداره.
-یادگیری در یک گروه به این معنیه که همه‌ی افراد اون گروه باید با یک گام و یک ریتم قدم بردارن و پیش برن. سطح دانش‌آموزها و توانایی‌هاشون دقیقاً مثل هم نیست، ممکنه تو یک کلاس، کسی باشه که بخواد کلاس سریع‌تر پیش بره و تو همون کلاس، یه زبان‌آموز دیگه دلش بخواد کلاس کندتر پیش بره؛ در نهایت، هر دوی این افراد باید با ریتم کلی کلاس که به صورت میانگین و با توجه به اکثریت تعیین میشه پیش برن.
-گاهی ممکنه از همه‌ی افرادی که تو کلاس هستن خوشتون نیاد، به هر صورت یک کلاس آموزشی، در هر زمینه‌ای، نمونه‌ی کوچیکی از جامعه‌ی ماست و تعارض هم، همه جای دنیا وجود داره و شخصیت و علاقمندی‌های همه‌ی افراد مثل هم نیست. تو کلاس‌های گروهی، حتی اگه از کسی تو گروه خوشتون نیاد، باید تا حدی از خودتون سازگاری نشون بدین.

پس کدوم رو انتخاب کنیم؟
جواب مشخصی برای این سوال وجود نداره. در اصل همه چیز به شما و روحیات خودتون بستگی داره. اگه برنامه‌ی شخصی شلوغی دارین، سرعت یادگیری براتون خیلی مهمه، اهداف خاصی دارین، زمانتون محدوده ولی در عین حال زبان‌آموز مسئولیت‌پذیری هستین، احتمالاً کلاس‌های خصوصی برای شما انتخاب بهتریه.
در مقابل، اگه محدودیت زمانی ندارین و ترجیح میدین یادگیری به طور کامل در کلاس براتون اتفاق بیافته و از تعامل با دیگران هم لذت میبرین، کلاس‌های گروهی انتخابِ مناسبی برای شمان.
اینجا تو موسسه‌ی سپانو ما به هر انتخابی احترام میذاریم و تو تدوین دوره‌هامون بهش توجه می‌کنیم. شما می‌تونین با ما تماس بگیرین و اطلاعات بیشتری در مورد کلاس‌های خصوصی یا گروهی زبان‌های مختلف به دست بیارین. حتی ‌می‌تونین هرکدوم از این دوره‌ها رو امتحان کنین و بعد اونی که براتون بهتره رو انتخاب کنین.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید